Erzsébet
0 °C
7 °C

A fogyasztói társadalom orgiája

2011.12.14. 00:31
Nyomorgott már végeláthatatlan sorokban a pénztár előtt, ajándékokkal megpakolva, aranyvasárnapon? Gondolkodott már azon sorban állás közben, hogy mégis milyen gazdasági válság az, ahol az embereket egy kis leárazással tömegével lehet rávenni luxuscikkek megvételére? Átkozta már magát, amiért az utolsó pillanatra hagyta a karácsonyi vásárlást, és pont egy zsúfolt bevásárlóközpontba sikerült bemennie? Az amerikai fekete péntek is hasonló élményeket ad, és mint a tengerentúlon szinte minden, még nagyobb, látványosabb és őrültebb.

November vége, átlagosnak tűnő péntek délelőtt valahol Long Beach és San Diego között egy óriási bevásárlóközpontban. Az irdatlan méretű parkolóban elszórt boltok között áramlik a nép, kuponfüzeteket lóbálva: be a Best Buyba, ki egy pingpongasztal méretű lapostévével, át a Toys R Usba, ki hat szatyornyi gyerekruhával és játékkal, és így tovább. Normális ügymenet, semmi nem utal arra, hogy hajnalban itt még valóságos háború dúlt a legjobb akciós cuccokért. És ezt szó szerint lehet értelmezni, fekete pénteken rendszeresen történnek verekedések, sőt akár lövöldözések is a bevásárlóközpontok környékén, Amerika-szerte.

Nekem ilyesmibe nem sikerült belefutnom, de az egészen eszement akciókba, amelyek miatt 40 millió amerikai választotta hajnali programnak a feketepénteki bevásárlást, igen. Valójában nem belefutni lett volna nehéz, hiszen már napokkal előre a fekete pénteki, 50-60-70 százalékos árengedményekről szólnak a tévéreklámok, az óriásplakátok, és a postaládákba kilószám bedobált szórólapok.

Fekete péntek számokban

Az amerikai kereskedelmi szövetség adatai szerint az idei hálaadási hétvége négy napján összesen 226 millió amerikai vett részt a nagy karácsonyi ajándékvásárlási őrületben, 52,5 milliárd dollárt hagyva a boltokban. Ez fejenként 398 dollárt, nagyjából 90 ezer forintot jelent, a teljes összeg pedig a teljes évi magyar GDP harmadának felel meg. A legnagyobb tömeget pénteken regisztrálták, akkor 86 millióan rohamozták meg a boltokat; közel negyedük már éjfélkor ott állt sorban a nyitásra várva, további húszmillióan pedig éjfél és hajnali hat között érkeztek.

Válság ide vagy oda, erős a csábítás, amikor az ember azt látja, hogy az egyik boltban cipőtől nyakkendőig márkás cuccokba öltözhet 150-200 dollárból, a másikban meg 600-ért kapja meg az egyébként 1500 dolláros 3D tévét. Vagy egy kisebb, 100 centi körüli képátlójú lcd-t 200-ért. Márkás és izmos notebookokat 2-300-ért. Egy tízes alatt az új bluray-filmeket és húszért a különben 50-60 dollárba kerülő videojátékokat. Nincs olyan forint-dollár árfolyam, amin ezek ne számítanának ellenállhatatlannak, az amerikaiak pedig meg sem próbálnak ellenállni, és vásárolnak, mintha kötelező lenne.

Pulyka után bevásárlás

A hálaadás napja (november negyedik csütörtöke) utáni péntek hivatalosan nem munkaszüneti nap, de a legtöbb cég kiadja szabadságként az alkalmazottainak. Ez, és az időpont teszi ideálissá arra, hogy a nagy családi pulykazabálás másnapján az ember a nyakába vegye a várost ajándékok után kajtatva. Hogy ki és mikor nevezte el feketének, és miért pont annak, arról tucatnyi városi legenda szól, az mindenesetre tény, hogy a kilencvenes évek óta külön készül rá minden nagyobb bolthálózat, hajnali (az utóbbi években egyre inkább éjféli) nyitással, akciókkal és leárazásokkal.

000 Was3565276
Fotó: Gabriel Bouys

Az őrület éjféltől nagyjából reggel hatig-hétig pörög a legnagyobb fordulatszámon, reggelre mindenhol kifogynak a legjobb akciókkal hirdetett termékek – ha mégsem, az az akció nem is volt annyira jó. Mivel a mi aranyvasárnapunkkal ellentétben ez nem az utolsó, hanem az első lehetőség az ajándékok beszerzésére, a hangulat sem annyira ideges, mint itthon. Aki volt már egy bestsellernek ígérkező könyv, videojáték, esetleg telefon premierjére rendezett éjféli nyitáson, képzelje el a fekete pénteket is nagyjából ugyanúgy, csak az összes boltban párhuzamosan.

Bár a tömeg óriási, az egész mégsem olyan nyomasztó, mint egy magyar aranyvasárnapi plázás nyomorgás. A trükk az, hogy az egy nagy hodályba bezsúfolt sok bolt helyett Amerikában a bevásárlóközpontokat általában inkább úgy építik meg, hogy egy Kisalföld méretű parkolóban minden bolt külön épületet kap – így jobban eloszlik a köztük vándorló tömeg is.

000 GYI0062616815
Fotó: Spencer Platt

Az emberek láthatóan nem ötletszerűen vásárolnak ezt-azt, hanem pontos tervekkel, listákkal, és újságokból, szórólapokról kivágott utalványokkal és bónokkal érkeznek. Az árengedmény-vadászatot, törzsvásárlói kártyákat és hasonlókat mindenki hihetetlenül komolyan veszi, az embernek az az érzése, hogy az árakat kimondottan azt figyelembe véve állapítják meg a boltok, hogy az átlagos vásárló 10-20 százalékot úgyis lefarag majd belőlük ilyen-olyan kuponokkal. A mindenkit itt persze úgy kell értelmezni, hogy a fekete péntek tipikus célközönsége, vagyis a középosztály, és az alatt – a kimondottan jómódúaknál egyenesen ciki a kuponozás.

Ránézésre nekem úgy tűnt, az elektronikai és ruházati boltok körül a legnagyobb a tömeg, később a hivatalos adatok nagyjából meg is erősítették a tippemet. A legmeglepőbb bestseller a lőfegyver volt, az FBI rendszerébe több mint 129 ezer lekérdezés futott be a fekete pénteken, leellenőrizendő, hogy az adott vásárló nincs-e eltiltva a fegyverviseléstől. A rekordeladás nem feltétlenül arra utal, hogy kitört a fegyverkezési láz a civil Amerikában, inkább annak tudható be, hogy a legnagyobb szupermarket-hálózat, a Wal-Mart idén többéves szünet után visszavette a lőfegyvereket a kínálatába, így azok jobban szem előtt vannak, és több emberhez jutnak el.

Szombat, vasárnap, hétfő

000 Was4442217
Fotó: Stan Honda

Ha valaki lemaradt volna a fekete péntekről (bár a statisztikák szerint nem sok ilyen amerikai létezik), még mindig beszállhat a hétfői ráadásba. 2005 óta hirdetik a hálaadási hétvége után következő hétfőt Cyber Monday néven, és hagyományosan ez az internetes kereskedelem legnagyobb forgalmú napja. A menetrend gyakorlatilag ugyanaz, mint a pénteki, csak éppen az online boltokkal. Idén 1,2 milliárd dollárt vásároltak el az amerikaiak a weben cyberhétfőn.

És még ezzel sincs vége, idén tartották meg először a Sofa Sundayt, vagyis a kanapévasárnapot, ami a cyberhétfő előtti nap. Pontosabban direkt megtartani csak jövőre fogják, idén csak utólag vették észre a kereskedők, hogy vasárnap ugrásszerűen megnőtt a táblagépekről, okostelefonokról és notebookokról érkező forgalom a webes boltokban (cyberhétfőn jellemzően a munkahelyi számítógépeket használják vásárlásra az emberek).

Az amerikaiak szeretnek mindent a végletekig túlzásba vinni, így a vásárlásnak szentelt napok is kezdenek végzetesen elszaporodni a naptárban. Az eddigiek mellett van még Super Saturday (a karácsony előtti utolsó szombat), Free Shipping Day, vagyis ingyenes kiszállítás napja (december 16, az utolsó esély a postai szállítással megrendelt áruknál arra, hogy karácsony előtt megérkezzenek), és Mobile Sunday, december második vasárnapja, amikor minden különösebb apropó nélkül arra próbálják a népet rávenni a kereskedők, hogy a mobiljukon vásároljanak.

000 GYI0059021247
Fotó: David Goldman

Magyar boltba magyar fekete pénteket!

A fekete péntek hagyománya lassan szivárog csak ki az amerikai határokon kívülre, egyelőre csak nagyobb angol nyelvterületeken, Kanadában, Ausztráliában és Nagy-Britanniában próbálkoztak meg vele. Az online boltok országokon felülisége miatt a cyberhétfő hagyománya erősebben terjed, egy-két éve Nyugat-Európában is megtartják a helyi webes áruházak. Viszont abból kiindulva, hogy mennyi pénz van benne, egészen valószínűnek tűnik, hogy pár éven belül Magyarországra is beköszönt a fekete péntek, az amerikaiaktól átvett Valentin-nap és Halloween mintájára.