A legtöbben öt-hat ember számára vásárolnak az idén karácsonyi ajándékot. Minden harmadik magyar ennél jóval több, legalább hét családtagot, barátot ajándékoz meg, ám a megkérdezettek 8 százaléka azt tervezi, hogy senkit sem ajándékoz meg idén.
A kutatás szerint a magyarok átlagosan 29 ezer forintot szánnak karácsonyi ajándékra, egy megajándékozottra átlagosan 6 ezer forintot költenek, ám a tapasztalatok szerint az ajándékokra szánt összeg a vásárlás hevében még emelkedhet. Minden harmadik megkérdezett mindössze tízezer forintból, vagy annál is kisebb összegből gazdálkodhat, azok aránya pedig, akik százezer forintnál is többet szánnak a karácsonyi ajándékokra, mindössze 4 százalék.
Nagyobb összegű beruházást kevesen időzítenek karácsonyra, nem jellemző tehát a nagyobb értékű tárgyak karácsonyi ajándékként való címkézése. Például LCD, illetve plazma tévét a megkérdezettek 8 százaléka tervez vásárolni a következő három hónapban, de mindössze 2 százalék szánja ezt karácsonyi ajándéknak.
A nagyobb összegű beruházásra vállalkozók 28 százaléka tervezi hitelből finanszírozni kiadását. A legtöbben autóvásárláshoz szeretnének hitelt felvenni, a lakásfelújítást, valamint a nagyobb értékű műszaki cikkek beszerzését négyből egy ember szeretné hitel segítségével megvalósítani.
A szeretteiknek szánt karácsonyi ajándék megvásárlásához a megkérdezettek 4 százaléka tartja valószínűnek, hogy hitelt fog felvenni. Az ilyen célra felvenni kívánt hitelek átlagos értéke 99 ezer forint. A magyarok mindössze 3 százaléka tartja felelősségteljes döntésnek az ajándékvásárlási célú hitelfelvételt.
Az olyan hosszú távon is megtérülő, "okos" hitelek, mint a fűtésrendszer korszerűsítése vagy a tanulmányok finanszírozására felvett hitelek sokkal inkább elfogadottak. A legtöbben (66 százalék) a lakásvásárlásra és az egészségügyi kezelésre (52 százalék) felvett hitelt tartják elfogadhatónak.
A kutatást az NRC novemberben a 18-69 éves korosztályon, ezer fő bevonásával, országos reprezentatív mintán végezte.