Még él a bluray a torrent országában

2011.12.21. 19:56
Javult a bluray kiadás: a magyar dvd-forgalom hat százalékáról két év alatt a húsz százalékára nőtt itthon is, a nemzetközi trendhez hasonlóan. Ez persze jelenti egyben a dvd-piac csökkenését is. Húsz filmből fogyott több mint ezer blurayen Magyarországon, ami nem tűnik nagy számnak, de a forgalmazók szerint még így is megéri itthon blurayt kiadni.

Míg az olcsó dvd-k forgalma csökkent, a blurayé nőtt. 2009-ről-2011-re 80 százalékkal emelkedett az eladott mennyiség, de arról szó sincs, hogy tömegek vásárolnának nagyfelbontású filmeket fizikai adathordozón.

Szeptemberben csak 15 százalékos volt a növekedés, de tavaly is az utolsó negyedévben lendült meg a forgalom. A forgalmazók véleménye szerint 2009-hez képest reális év végére a háromszoros eladás.

Amerikában ugyanennyi megjelent cím van, csak a technika szélesebb: a dvd és a bluray mellett van triple, digitális kópia is, amit ipadre tesznek fel, tabletekre és mobilra.

Hogy amerikai példával érzékeltessük a magyar bluraypiac forgalmát: míg a tengerentúlon a Star Wars - The Complete Saga félmillió eladott bluray-jel lett első; Ádám Bernadett, az InterCom marketing és kommunikációs igazgatójának közlése szerint a magyar piacvezető InterCom ugyanebből - értékben szintén egyéni rekordtartóként - 2500 darab kilenclemezes példányt értékesített. Ez azt jelenti, hogy amíg Amerikában minden hatszázadik ember vette meg a díszdobozos blurayt, addig nálunk csak minden négyezredik. Mondjuk 40 000 forintba kerül itthon, míg az Amazonon 80 dollárért rendelhetjük meg, ami a magyar ár fele.

Star Wars Saga Blu-ray

Általában még mindig az a jellemző a magyar piacra, hogy filmekre lebontva pár száz darabos eladás is sikernek számít itthon. Legalábbis a dvd-piac harmadik helyezettje, a Pro Video senior marketingmenedzsere, Rajki Péter szerint. Azonban míg 2009-ben 700 eladott koronggal már a magyar bluray-toplista élére lehetett kerülni, idén már vagy 20 film bluraye fogyott 1000 fölötti példányban a 200-féle filmből. És évről évre több bluray-film jelenik meg, ami az X-press oldalán is jól követhető.

A forgalmazók bevallása szerint a dvd-piacon az első helyezett az InterCom, a második a Select, a harmadik a Pro Video, akik együtt a GfK Hungária adatai szerint az eladott példányszámok alapján a dvd-piac egy harmadát képviselik.

Mikor a dobogósokat faggattuk, pár címmel le tudtuk képezni a kiemelkedő sikerű filmeket: az InterCom rekordja az Avatar, ami az összes verzióval 7532 eladott lemezt jelent. Ugyanitt  még 15 termékük van, amiből 1000 fölötti példányszámban kelt el. A Selectnek már kisebb bluray-forgalma van, a készletük 11,5 százaléka, és sikerük még mindig a Gladiátor. A harmadik Pro Videótól az Eredet, ezen kívül a Harry Potter és a Halál ereklyéi-filmek haladták meg az ezres határt.

Az árak nem csökkentek az elmúlt két évben az InterComnál: idén tartották a 6990 forintos árat a friss megjelenésekkel, de náluk is olcsóbbak a katalógfilmek. A Pro Videóban több az akciós kiadvány, például az  i.e. 10000 vagy A titánok harca ment le az itthoni félárra.  Most decemberben olyan címek is szerepelnek a 3750-es áron, mint a Batman-filmek, a V, mint vérbosszú, a Sweeney Todd, a Poseidon, a Trója és A titánok harca. A Select 2012-re jósolt árcsökkenést.

A külföldi megjelenéskor angol, német vagy amerikai boltokból már 4500 forintért is rendelhetünk egy átlagos, nem akciós filmet. Az árkülönbséget a forgalmazók a jogdíj és más gyártási költségekkel (szinkron és felirat) magyarázzák.

A háztartások 10 százalékában van Full HD TV, viszont blurayt lejátszani tudó készülék (legyen az dvd vagy ps3) csak 1 százalékában fordul elő, míg mondjuk Nagy-Britanniában minden harmadik háztartásban van blu-ray lejátszó. Nem véletlenül népszerűsítik lelkesen Karácsonyra nálunk a lejátszót is (árulnak már 40 ezer forintért is akciósan 7 filmmel együtt, hogy a kék lézernek legyen egyből mit olvasnia otthon).

Alapvetően egyébként minden hipermarketben és szakkereskedésben van bluray-szekció, de a kiemeltebbek a Media Markt, a Saturn és a Cora áruházakban vannak. Körkérdésünkre kiderült: az utóbbi két hétben a Media Marktban áruházanként 3-5 lejátszót adtak csak el.

Piranha 3D magyar plakát

A forgalmazókat a 3d eladásról is kérdeztük: "Fixen lehet számítani arra a pár száz emberre, akinek van 3D tévéje és lejátszója. Szinte független a film címétől, hogy mennyit lehet eladni. Viccesen azt is lehetne mondani, hogy mindig ugyanaz a 300-400 ember veszi meg a filmeket" - mondta Tóth Tibor, a Select ügyvezetője. Rajki Péter szerint ez azért nem címfüggetlen: "a Piranha 3D bluray azért fogyott nagyon szépen, mert előtte inkább gyerektartalmak jelentek meg."

A tavalyi évet veszteséggel záró Select sem a bluray miatt került nehéz helyzetbe, 2010-re pedig minimálisra csökkent a vesztesége, hangsúlyozta Tóth Tibor. Ami biztos, a bluraypiac, ha külön vesszük a dvd-től, pár száz darabbal is nyereséget termel. Ádám Bernadett szerint 2014-re pedig már itthon is utolérhetik a bluray eladások a dvd-két.

Év eleji  megjelenések:

  • InterCom: Frászkarika, Barátság extrákkal, A nagyon nagy ő, Szalmakutyák, 30 perc vagy annyi se, Vasököl, Lopott idő
  • A Pro Video 2012-ben olyan bluray-sikert vár, mint A sötét lovag – Felemelkedés, Sherlock Holmes: Árnyjáték, a The Expendables – A feláldozhatók 2. vagy az Alkonyat – Hajnalhasadás I. része.
  • Select: Januárban jelenik meg a Cowboyok az űrlények ellen és a Johnny English-újratöltve. A katalógkiadásban a John Malkovich menet a legjobban várt kiadás és lesz 2 kiadványuk is 3D-ben.