Így reklamálhat, ha rossz az ajándék

2013.12.13. 15:21

A műszaki kütyük gyakori karácsonyi ajándékok, ezért érdemes tisztában lenni a vásárláshoz kapcsolódó fogyasztói jogainkkal, és a termékjellemzőkkel is. Ez persze nem csak műszaki cikkeknél igaz, de ezeknél gyakoribbak lehetnek a tájékozatlanságból fakadó kellemetlenségek.

Az NMHH például arra figyelmeztet, hogy ha hírközléshez kapcsolódó ajándékot, mondjuk telefont veszünk, amögött  többnyire előfizetés, szolgáltató is áll, ezért a termék mellett legalább annyira érdemes figyelni a szerződéses feltételekre is. 

A nulla forintos ajándék is lehet büntetés

Az NMHH szerint érdemes valahogy megtudni a megajándékozott telefonálási és mobilinternetezési szokásait, hogy megfelelő csomag társuljon a megvásárolt készülékhez. Például okostelefon esetén célszerű a telefont megvenni, a csomag előfizetését pedig a megajándékozottra bízni. A mobilnet-előfizetéssel járó eszközök esetén tájékozódni kell, a készülék használatának helyszínén van-e mobilnet-lefedettség.

A nulla forintért kínált készüléknek is van ára, a gyakorlat az mutatja, hogy a részletfizetés idejére hűségidőt is kell vállalni, a hűségszerződésnél pedig végig kell gondolni, ez idő alatt a feltételek teljesíthetők-e, és a hűségszerződés felmondása költséges lehet.

Az ajándékba vásárolt tévéknél ellenőrizni kell, hogy alkalmas-e földi sugárzású digitális adások vételére, ezt a terméken egyébként kötelező feltüntetni. Okos tévé esetén érdemes ellenőrizni, hogy a tervezett használat helyén van-e megfelelő sebességű internetkapcsolat.

A gyerekeknek szánt eszközöknél érdemes lehet szűrőprogramokat telepíteni, illetve kóddal letiltani a nem nekik szánt csatornákat, a sokkoló számlák elkerülése érdekében itt is célszerű átgondoltan megválasztani a termékhez kapcsolódó előfizetést. 

Őrize meg a papírokat, vigye vissza bátran, ha nem tökéletes minden

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság azt tudatosítaná, hogy a vásárlást igazoló papírokat minden esetben meg kell őrizni bármiféle utólagos probléma esetére. A vásárlás tényét, helyét, időpontját a nyugta, számla, illetve a jótállási jegy segítésével lehet igazolni.

Okostelefonokra, tabletekre, laptopokra, televíziókra is 10 ezer forint bruttó vételár felett egy év kötelező jótállás vonatkozik, ez idő alatt hiba esetén a készülék javítása, cseréje kérhető, amennyiben erre nincs lehetőség, a fogyasztó elállhat a vásárlástól.

Praktikusan egyébként a vásárlás után egy hétig azzal az indoklással is visszavihetünk bármilyen elektronikai cikket, hogy mégse kérjük, ez uniós jogunk. Magyarország egyébként az unióban az egyik leggyakoribb hibabejelentő országnak számít, két éve például az összes bejelentés 10 százalékát mi hoztuk össze. Döntően Kínából származó holmikkal szokott baj lenni, jellemzően ruhákkal és gyerekjátékokkal.

Mindenképpen érdemes kipróbálni az ajándékot, hiszen jótállási kötelezettség alá eső áruk esetében három munkanap áll rendelkezésre az azonnali cserére működésképtelenség esetén.Ha pedig nem megfelelően működik a készülék, akkor annak bizonyítása egy jó ideig az eladót terheli, hogy az átadáskor még tökéletes volt.

Mindig kérje el a jegyzőkönyvet a reklamációról

Bármiféle kifogást mindig a vásárlás helyén kell intézni, a kereskedőnek erről kötelező jegyzőkönyvet felvennie, amelynek másodpéldányát a fogyasztónak meg kell kapnia.

Netről vásárlás esetén kizárólag megbízható webáruházból célszerű vásárolni, tanácsolják a fogyasztóvédők. Érdemes ezért kerülni kell az olyan oldalakat, ahol az üzemeltető nem beazonosítható, továbbá érdemes lementeni a vásárláskor érvényes árat és ajánlatot is.