Hatalmasat kaszál idén az állam a karácsonyi piáláson

GettyImages-468717480
2015.12.10. 10:16
2015-től a tömények jelentős részét is terheli a népegészségügyi adó. A cél hivatalosan a rossz minőségű italok visszaszorítása lett volna, de a törvény igazából kivételezik a hagyományos magyar rövidekkel. Átrendeződés és visszaesés jöhet az éppen lábadozni kezdő szeszpiacon, a gyártók furcsa öszvérpiákkal próbálják kitrükközni a rendszert, és jövő évtől jöhet egy újabb lehetséges könnyítés, ami meglepő húzásokra késztetheti a szereplőket.

A karácsonyi szezon egyik legnépszerűbb ajándéka az alkohol. Ezen belül is különösen nagy az igény ilyentájt a töményekre, amelyek éves forgalmuk 15-20 százalékát ebben a pár hétben bonyolítják. A megszokott fogyasztási minták viszont változhatnak idén, mert a szeszesitalok piacát alaposan megbolygatta a 2015-től ebben a kategóriában is bevetetett népegészségügyi adó (neta), avagy chipsadó pusztán azáltal, hogy nem ugyanúgy vonatkozik a különféle italtípusokra. 

A gyártók különböző módokon próbálják felvenni a versenyt, terjednek az olcsóbban adható gyógynövényekkel felturbózott tömények és a pálinka, de hamarosan újabb trükkös módszer is kínálkozik majd az adócsökkentésre, szóval a jövőben ne lepődjünk meg, ha Bacardi-futóversenybe vagy Jack Daniel's-egészségnapba botlunk.

Durván drágult az italozás

A neta valójában csak nagyjából hat hónap után kezdte éreztetni a hatását az szeszpiacon, mert eddigre fogytak el a forgalmazóknál felhalmozott készletek. Az év második felére viszont szembetűnő különbségek jelentkeztek egyes termékcsoportok között, vannak olyan italok, amelyek ára nem változott, míg mások akár 30 százalékkal is drágábbak lettek. A népegészségügyi adót nem vetették ki a sörre és a borra, csak égetett szeszekre, így a szabályozás az átrendeződés is ezen a piacon játszódik le.

Az adó érdekessége, hogy nem csak alkoholszázalékhoz, hanem az ital alapanyagaihoz is kötik. Így nem kell fizetni a bizonyíthatóan gyümölcsből készült tiszta párlatok, vagyis a pálinkák, és a legalább 7 féle gyógynövényt tartalmazó, adalékanyag-mentes tömények, vagyis leginkább az Unicum és a Jagermeister után. Ezzel szemben

keményen megsarcolják az összes whisky-t, vodkát és rumot.

A sütőrumtól a prémium konyakig

Ez a legtöbb szeszesital-gyártót és forgalmazót felháborította, mivel a termékpalettájuk nagyobb részét érinti az új adó. Nem is akármilyen mértékben: a legnagyobb csoport, a 35 és 45 alkoholszázalék közötti piák literenként 700 forinttal lettek drágábbak a netával együtt. Ez már érezhető különbség, főleg ha nagy tételben veszünk alkoholt, ahogy a vendéglátósok teszik, és még a drágább rövidek esetében is minimum 10-15 százalékos drágulást eredményez. Szóval ha azt tapasztaltuk, hogy törzskocsmákban az év folyamán hirtelen felszökött a whisky ára, viszont egymást érik a pálinka-akciók, az nem véletlen. A szeszgyártók és a vendéglátósok már csak azért sem nézték jó szemmel az új adót, mert a kormány ezzel indokolta az új adónemet:

"A kormány álláspontja szerint a finomszesz és mesterséges aromák felhasználásával készült, úgynevezett kommersz vagy pancsolt szeszes italok nagy mennyiségű fogyasztása komoly egészségi kockázatot jelent. Ezek előállítási költsége csak töredéke a tiszta növényi párlatokénak, így kiskereskedelmi áruk is kedvezőbb."

Az új szabályozás az olcsó, mesterséges aromák felhasználásával készült szeszes italok adóját növeli, ezzel a kabinet azt szeretné elérni, hogy a lakosság kevesebb etil-alkoholt fogyasszon.

Tehát elvileg a kevert, a matróz ízű szeszesital és barátaik lennének a célkeresztben, ennek ellenére a szabályozást úgy találták ki, hogy

a legjobb minőségű égetett szeszek is beleessenek.

Vagyis valószínűleg nem a lakosság egészségéért aggódik ennyire a kormány, a cél inkább szokás szerint a pálinkákat és az Unicumot gyártók magyar szerepők helyzetbe hozása volt.

Odacsaptak az éledező szeszpiacnak

Ha összeadjuk az égetett szeszeket terhelő adókat, akkor kijön, hogy a magyarországi teher a legmagasabbak között van Európában: a nem csak itthon magas jövedéki adóhoz jön a világ egyik legnagyobb áfakulcsa, az a bizonyos 27 százalékos. Ehhez adódik hozzá idén év eleje óta a neta, amely elég nagy közfelháborodást keltett, és mindenki arra számít, hogy csapás lesz az évek óta nehézségekkel küzdő magyar szeszpiacnak.

Pedig már éppen kezdett kilábalni a gödörből: hosszan elhúzódó nyűglődés után 2014 volt az első év, amikor a szeszeladás növekedett itthon, méghozzá nem is kevéssel. Míg 2008-tól 2013-ig összesen 35 százalékot zsugorodott a piac, 2014-ben 3,7 százalékos növekedést produkált. Ehhez a prémium italok népszerűbbé válása tette hozzá a legtöbbet, itt 6,6 százalékkal nőttek az eladások, a minőségi termékek piaca pedig egészen kicsit, 0,3 százalékkal nőtt. Az ágazatot a vendéglátás felpörgése húzta leginkább, a kiskereskedelmi volumen csak 2 százalékkal nőtt, a vendéglátóhelyeken viszont 6,8 százalékkal több piát adtak el.

Érdekes, hogy míg a boltokban a minőségi termékek fogytak 2014-ben, a kocsmákban még mindig a kommersz volt a tuti üzlet. A kiskereskedelmi forgalomban csak a prémium kategória tudott javítani, az viszont 11,8 százalékot, a vendéglátóhelyeken pedig a kommersz ment fel 12,7 százalékkal.

Az új adó hatásait csak jövőre tudjuk majd számok szintjén felmérni, de valószínű, hogy a kommerszek részleges visszaszorulása mellett általános fékező hatást is gyakorol majd a frissen feltámadt piacra - persze az egyes cégek különböző mértékben szívják majd meg, és talán olyan is lesz, aki összességében profitálhat a neta bevezetéséből.

Furcsa italokkal és még furcsább programokkal az adókikerülésért

Mivel a neta eltérően érinti a különböző italtípusokat, az idei évtől egyáltalán nem mindegy, ki mit gyárt vagy forgalmaz. Az egyik legnagyobb hazai szereplő, a főleg whisky-kre és likőrökre specializálódott Heinemann Testvérek 2013-ról 2014-re még növelni tudta az árbevételét, de az adó biztosan érzékenyen érinti őket. Ügyvezetőjük a Trade Magazinnak elmondta, hogy már a mostani adatokból is látszik a forgalom visszaesése.

Ezzel szemben a Zwackot, ami már most is kiváló évet zárt, várhatóan a neta sem fogja nagyon földhöz vágni, mivel legnépszerűbb italait, az Unicumot és a minőségi pálinkákat nem érinti az adó. A vállalat 2014/15-ös üzleti évben 1,7 milliárd Ft-os adózott eredményt ért el, ami az elmúlt öt év legjobb teljesítménye, bár ebben vicces módon a neta közelgő bevezetése is közrejátszott, mivel a szeszesitalt áruló helyek a drágulás hírére múlt év végén pánikszerűen beraktároztak mindenből.

Azon is sok múlik, hogy egy cégnek mennyire sikerül alkalmazkodnia a megváltozott környezethez. Erre az egyik első példa, hogy magyar piacon kezdenek megjelenni különféle öszvéritalok, például

gyógynövényes vodkák, amelyekkel az élelmesebb cégek kibújnak a vodka megadóztatása alól.

Ezen kívül a legújabb kormányzati ötlet szerint kínálkozik majd még egy módszer arra, hogy a neta által érintett termékeket forgalmazó cégek csökkentsék a sarcot: ha rendeznek valamilyen egészségmegőrző programot, akkor akár az eredetileg fizetendő összeg 10 százalékáig is csökkenhet a teher. Egészségmegőrzőnek minősül bármilyen program, ami az egészséges étkezésre, életmódra, a sportolás ösztönzésére irányul. Ez elég jó lehetőségnek tűnik, úgyhogy a jövőben simán elképzelhető, hogy

elterjednek az egyébként káros dolgokat gyártó cégek egészséges életmódot népszerűsítő akciói.

Az állam egyébként még ezekkel a kivételekkel együtt szép summát vár a töményekre is kivetett netától: tavaly milliárd forint csorgott be így az államkasszába, de az italadókkal megtoldva idén már 25,2 milliárdot várnak.