Postakáosz: Erzsébet volt a kegyelemdöfés

DBZOL20161213003
2016.12.15. 13:04 Módosítva: 2016.12.16. 08:20

Bár a Posta vezetése minden fronton igyekszik cáfolni azt, hogy a cégnél eluralkodna a káosz, az alkalmazottaktól és panaszos ügyfelektől származó beszámolók szerint korántsem működnek rendben a dolgok az állami vállalatnál.

Múlt héten írtuk meg, hogy a jelek szerint a drasztikusan megnövekedett internetes vásárlás az ünnepek közeledtével túl nagy terhet ró a Postára, ami a kézbesítés minden szintjén fennakadásokat okoz. Ebben a helyzetben jött még habnak a tortára Orbán Viktor karácsonyi ajándéka a nyugdíjasoknak, amelyet némi huzavona után végül mégiscsak a postásoknak kell kivinniük december 31-ig.

A kialakult helyzet mindenképpen próbára tenné a céget, de ráadásként ott van a postai dolgozók fokozódó elégedetlensége is: a magyar átlagbér alatt kereső, a munkaerőhiány miatt eleve túlterhelt postásoknak kell elképesztően megnyomni a december végét.

Az utalvány a legfontosabb

Cikkünk megjelenése után levélcunami árasztotta el az Indexet, többnyire postai alkalmazottak jelentkeztek az áldatlan helyzetre panaszkodva. „A Posta túlvállalta magát, fizikai képtelenség az összes határidőt tartani” – írta egy kézbesítő, akinek leveléből kiderül, hogy a prioritást élvező Erzsébet-utalványok és csomagok áradata miatt a hagyományos küldemények, például a számlák is jócskán megcsúszhatnak decemberben.

Ahhoz, hogy mindenből tartani tudják a vállalt ütemet, a dolgozóknak napi 2-3 órával rá kéne tenni a munkaidőre, de mivel a beszámolók szerint decemberben már így is 10-12 órásak a munkanapok, ez fizikai képtelenség lenne.

Hogy mekkora plusz terhet jelent a kézbesítőknek az utalványok kihordása, azt jól érzékelteti a levélíró körzetének aktuális helyzete: állítása szerint 39 ezer utalványt kapnak, amelyre a betegállományok miatt még úgy is csak 75-80 postás jut, hogy sokakat visszahívtak a szabadságukról emiatt. Ez fejenként mintegy 500 címet jelent a normál munkavégzésen felül közvetlenül az ünnepek előtt úgy, hogy sok postára még meg sem érkeztek vagy a napokban érkeztek meg az utalványok.

Nem tudtak felállni a Black Friday-sokkból

A tervezést a helyzet kiszámíthatatlansága is nehezíti: az Országos Logisztikai Központban (OLK) bekövetkezett csúszások miatt a csomagok hullámokban érkeznek az egyes fiókokba, egyik nap csak egy tucat, a következőn akár ennek sokszorosa. A központnak állítólag az idei Black Fridayen tapasztalható, minden eddiginél nagyobb online vásárlási láz tett be, aztán mielőtt még rendezni tudták volna a soraikat, máris a nyakukon volt a karácsonyi rendelésdömping.

Az OLK-ban uralkodó káoszra vonatkozó kérdésünkre a Posta azt válaszolta: nincs munkaszervezési probléma, de a postásokat tömörítő Facebook-csoportban továbbra is rendületlenül szaporodnak a bejegyzések, amelyek szerint már szabad konténerek sincsenek Budaörsön, a raklapokon halmokban állnak a küldemények. Egy a Postánál irodai pozícióban dolgozó azt írta nekünk, már őket is behívták az OLK-ba dolgozni a most következő hétvégére, és azt is felajánlották, hogy aki akar, az plusz pénzért a saját kocsijával vállalhat kézbesítést.  

Egy posztban arról lehet olvasni, hogy az OLK-ról indított, telepakolt kamionok keringenek az országban, esetenként visszafordítják őket Budaörsre, mert a célállomáson még kevésbé tudják hová tenni a csomagokat. A torlódás miatt már az elsőbbségiként feladott küldemények is legalább egy-két napos késéssel érkeznek a kézbesítőkhöz.

Van, aki már nem is szállít velük

Rengeteg ügyfél panaszkodik késedelmes kiszállításról, időgarantált csomagok parkoltatásáról. Egyes beszámolók arról szólnak, hogy az országon belül sem sikerült kikézbesíteni a csomagokat két hét alatt, mások a Kínából rendelt ajándékkal járták meg, van olyan küldemény, amely a nyomkövetési funkció alapján hat hetet állt Magyarországra érkezése után.

Úgy tudjuk, bizonyos nagy, céges ügyfeleknek már elszámolási vitáik is adódtak a Postával a sorozatos késedelmek miatt. A partnerek közül például az eMagtól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy bár a szerződésüket nem áll szándékukban felbontani, „a futárcégek kapacitásai közötti átcsoportosítással” tudják kezelni a Posta túlterheltsége miatti nehézségeket. Az Újkönyvek webshop ügyvezetője viszont arról tájékoztatott minket, hogy ők már nem szállítanak Postapontra a sorozatos szerződésszegések miatt.

„Voltak olyan vásárlóink, akinek a csomagja eltűnt, azóta se találják a postánál, volt olyan vásárlónk, akinek a csomagját valaki másnak adták oda. A Magyar Postát több alkalommal felszólítottuk, hogy tartsa be szerződéses kötelezettségét, tájékoztassa a vevőket a csomagok megérkezéséről, illetve tartsa be a szerződésben vállalt 24 órás teljesítést.

Tekintettel arra, hogy felszólításaink süket fülekre találtak, nem maradt más lehetőségünk, mint megszüntetni ezt a szállítási módot

– írja a cég honlapján

Visszaüthetnek a postai bérek közti szakadékok 

Bár minden jel arra mutat, hogy nem a postai dolgozók igyekezetén múlik a kiszállítás sebessége, azon sem lehetne meglepődni, ha az alkalmazottak lojalitása a cég felé csökkenne a jelenlegi helyzetben. A Postánál régóta érzékelhetőek masszív bérfeszültségek, a bértábla alsó részén álló postai kézbesítők a Bérbarométer adatai szerint csupán 150 ezer forint bruttó körül keresnek (igaz, ezt még kiegészítik a túlóradíjak és a jutalmak), ami mélyen a magyar átlagfizetés alatt van, a munka pedig kifejezetten kemény.

Az elégedetlenséget növeli, hogy a cégvezetők viszont még vezetői viszonylatban is jól keresnek, köszönhetően a tavaszi bérfejlesztésnek az állami vállalatok élén. A legjobban fizetett Illés Zoltán vezérigazgató havi 5 milliós bére mellett még 650 ezer forintos tiszteletdíjat is hazavisz igazgatósági elnöki posztja után, emellett 20 százalékos prémiumra jogosult a vezetők keresetét összefoglaló idei táblázat szerint. A postai dolgozók és a cégvezetés közti jövő évi bértárgyalás-sorozat még nem ért véget, a legutóbbi forduló kedden volt.

Telefonon elértük Tóth Zsuzsannát, a Postás Szakszervezet elnökét, aki a megegyezés előtt nem akarta elárulni a követelés mértékét és a munkaadói ajánlatot. A postás Facebook-csoportban egy dolgozó arról írt, a legutóbbi fordulóban 3 százalékot kínált a Posta, de az oldalon elhelyezett szavazás állása szerint a dolgozók többsége ennek nagyjából tízszeresével lenne elégedett. A többi, munkaerőhiány sújtotta ágazathoz hasonlóan a postai dolgozók is jobb lobbipozícióból indulhatnak most, mint a korábbi években, különösen a mostani helyzet kiélezettsége miatt.

A Posta szerint nincs is káosz

A Posta cikkünk megjelenése után még egyszer fontosnak tartotta elismételni korábbi állítását, miszerint szemben az ügyfelek tapasztalataival, valójában minden rendben van. Azt kérték, hogy szó szerint közöljük az álláspontjukat:

"A Magyar Posta Zrt.-nél - hasonlóan az összes többi logisztikai szolgáltatóhoz – az év végi küldeményforgalom valóban extra terhelést jelent. Ugyanakkor azt ismételten és határozottan cáfoljuk, hogy akár a csomaglogisztikában, akár a levélkézbesítésben – beleértve az Erzsébet-utalványok kézbesítését – káosz lenne. 

A Magyar Posta minden munkavállalója és vezetősége azon dolgozik, hogy a Társaságra bízott küldemények pontosan és még a karácsonyi ünnepek előtt megérkezzen a címzettekhez. A Magyar Posta a karácsonyi időszakban a szokásos csomagmennyiség akár kétszeresét is kezeli naponta. 2016 novemberében, havi átlagban, 2015 novemberéhez képest csaknem 30 százalékkal több csomagot kezelt.

A küldemények kézbesítésének háromnegyedét határidőn belül teljesíti a posta. A fennmaradó küldeményeknél előfordulhatnak csúszások, de ezeket is szinte maradéktalanul három munkanapon belül eljuttatjuk a címzettekhez. Tehát ezek a tények is azt mutatják, hogy nem fedik a valóságot a cikkben leírt állítások.

A Magyar Posta 2016. december 31-ig vállalta az Erzsébet-utalványok kézbesítését. Az eddig a postához beérkezett küldemények feldolgozása és kézbesítése az ütemtervnek megfelelően halad. Az extra küldeménymennyiség valóban plusz terhet ró a postai munkavállalókra. Ugyanakkor a Társaság maradéktalanul betartja a munkajogi szabályokat. A vállalat gazdasági teljesítőképességének keretein belül, szabályozottan kompenzálja a különös terhelésben részesülő munkavállalókat."