Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Mundo multipláza biztos lesz a Bosnyák téren

2007.02.21. 19:44
Mundo multipláza és irodaházak biztosan lesznek 2011-ig, a 4-es metró, a sportkomplexum és az új piac sorsa már sokkal bizonytalanabb Budapest "új központjában", a zuglói Bosnyák téren 2011-ig. Bár az illetékesek szerint nem lesz gond a ma is zsúfolt Bosnyák tér autós közlekedésével, ha pláza és a metró is kész lesz, ez - a parkolóhelyek számát tekintve - erősen kétséges.

2011-re (2010 decemberére) ígérik az új zuglói városközpont, vagyis a Bosnyák tér és környékének teljes megújulását irodaházastul, plázástul, sportcentrumostól és 4-es metróstul együtt, legalábbis ez derült a beruházó lengyel cég, a kerület és a főváros közös sajtótájékoztatóján szerdán.

Demkszy szerint 2010-re lesz 4-es metró

Némi kérdezősködés után azonban már kevésbé állt össze a kép arról, hogy valójában mi készül el a grandiózus tervekből 2011-re. Jó példa erre, hogy Demszky Gábor főpolgármester azt állította, "szerencsés" a Bosnyák téri beruházás 2010-es befejeződése, mivel éppen 2010-re készül el a 4-es metró.


Demszky a sajtótájékoztatón (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Teljesen érthetetlen, miért nem az igazat mondja a főpolgármester, ugyanis a metró legfeljebb 2011-re, 2012-re készülhet el, de akkor sem a Bosnyák térnél, hanem három kilométerrel arrébb, a Keleti pályaudvarnál fog még csak megállni.

A sajtótájékoztatón ugyancsak megjelent Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes ezzel kapcsolatban elmondta, kormányrendelet van készülőben, ami jelentősen lerövidíti pl. a metróépítésnél is éveket jelentő engedélyeztetési eljárást, vagyis a metró második szakasza gyorsabban fog megépülni.

Sietségre mindenesetre okot adhat a metróépítő fővárosnak, hogy a második szakasz megépítése nemhogy az engedélyeztetésnél nem tart, de még a megvalósíthatósági tanulmány sem készült el. Vagyis metró egészen biztosan nem lesz 2010-ig a Bosnyák téren.

Mundo multiplaza biztos lesz

Hogy pontosan, mi lesz még, az sem világos. Az ugyan biztosnak látszik, hogy a Bosnyák tér mögötti - a Csömöri, a Mosztár, a Bosnyák és a Rákospatak utca által határolt - területet négymilliárd forintért megvásárló lengyel Echo Investment irodaházakat (esetleg lakóépületekkel kombinálva), egy bevásárlóközpontot és egy parkolót épít fel 150 millió euróból (40 milliárd forintból).

Mindez a tér átalakításának azonban csak egy részét érinti, a Bosnyák téri piac megújítása ugyanis fővárosi hatáskör, a pláza és az irodák miatt kiszorult sportpálya és felújított uszoda átköltöztetése a Rákos patakon túlra viszont önkormányzati feladat.

A kerület azonban még meglehetősen bizonytalan, mennyi épül meg a sport- és kulturális központnak is nevezett műtárgyhalomból a patak túlpartján. Kérdés még, hogy átkerül-e oda a tanuszoda, és az sincs eldöntve, ki, mit és mennyit finanszíroz az alsó hangon 1, felső hangon 3 milliárd forintosra becsült beruházásból (Az uszoda sorsával korábban foglalkoztunk), noha Weinek Leonárd polgármester hangsúlyozta, az önkormányzat az eladott telekkel csak nyereségesen jöhet ki az üzletből.


Azt biztosan állították a városvezetők, hogy a Bosnyák téri piac nem vész el, csak átalakul (egy- vagy kétszintes lesz, és legfeljebb arrébb költözik az új bevásárlóközpont tőszomszédságába), bár lehetett arról is hallani, hogy az egész zuglói önkormányzat áttelepül a bevásárlóközpontba, de csak bizonyos önkormányzati ügyfélszolgálatokról lehet szó, ha egyáltalán.

A városközpont lengyel befektetőivel csupán egy magyar újságírónak volt baja ("Miért lengyelek építik? És miért ilyet, ez nekem nem tetszik."), talán mert a lengyel üzletemberek foglalkoztak a magyar néplélekkel, felméréseket végeztek a környéken. Többek között ennek köszönhető az új bevásárlóközpont - zseniális szülőt sejtető - új neve: Mundo Multiplaza.

Közlekedési csomópont a közlekedési csomópont helyett

Bár sem a polgármester, sem a lengyel befektetők - állításuk szerint - sem a metróberuházástól tették függővé az új városközpont megvalósulását, azért jobban örülnének, ha a 4-es vonal valamikor elérne a Bosnyák térre.

A kerületi képviselőtestület kedden például ad hoc, pártállástól függetlenül hoztak indítványt arról, hogy elkötelezettek a metró mellett.

Kérdés azonban, hogy mit kezd a környék az eddig is zsúfoltnak számító Bosnyák téri csomóponttal. Weinek Leonárd zuglói polgármester szerint ugyan a sokkal több embert vonzó bevásárlóközpont nem fog közlekedési káoszt okozni, ezt ő is a jövőre tervezett közlekedési fejlesztésektől tette függővé.

Demszky Gábor szerint ugyan a Bosnyák tér ideális "intermodális csomópontnak", mert így több központja lesz Budapestnek, de érzésünk szerint a főpolgármester nincs tisztában a fogalmakkal.

A Bosnyák téren a tervek szerint ugyanaz valósulna meg, mint a 4-es metró másik végállomásán, az Etele téren: intermodális csomópont, vagyis olyan hely, ahol az utazók utazási módot váltanak: autóból metróra, metróról autóra stb. ülnének át.

(Attól az elméleti kérdéstől se tekintsünk el, hogy a városfejlesztés mai állása szerint húzószlogenként emlegetni "intermodális csomópontot" meglehetősen idejétmúlt dolog: hiszen már a hetvenes években kiépített Moszkva tér is intermodális csomópontra sikeredett, és hogy mennyire nincs értelme ilyen óriási csomópontokat építeni a belvárosban, jól mutatja a Moszkva tér esete, amit azóta sem tud a főváros átépíteni, pedig régóta ígérgeti.)

A gyakorlatban tehát komoly problémát okozhat a zsúfoltság. Az irodaházak és a bevásárlóközpontok közönségének tervezett 2000 fős parkolóhely ugyanis édeskevés lesz - a metróhoz képest ugyan szerény, de egy ekkora parkolóházhoz képest óriási mennyiségű - napi 70 ezres utasforgalomhoz.

Több út, több autó

Weinek Leonárd ugyan még megemlített egy, a Hungária körút és a Mexikói út "környékén" épülő 400-500 férőhelyes parkolóhelyet, de ez azon túl, hogy kapacitása elhanyagolható, legalább egy kilométerre esik a Bosnyák tértől.


Tervek és Zugló felülről (Fotó: Barakonyi Szabolcs)

Vagyis könnyen bekövetkezhet az, ami a szakértők szerint az Etele térnél is be fog és a Moszkva térnél évtizedek óta gond, azaz hogy a központ jelentősen növeli a zsúfoltságot a környéken.

Mivel a 4-es metró itt, az északi végállomásánál sem ér ki a dugóövezeten túlra, a bevásárlóközponttal súlyosbított monsztre átszállóhely beláthatatlan közlekedési helyzetet fog előidézni, hiszen az autósok itt sem fognak egykönnyen szabadulni autóiktól.

Weinek Leonárd polgármester szerint a közlekedési helyzetet enyhíteni fogják a fővárosi közúti fejlesztések: öt éven belül megépülhet felüljáró a XIII. kerület felé a vasút felett, és kiszélesítik a Nagy Lajos király útját és felújítják a Thököly utat.

Bár az új zuglói városközponttal állítólag szebb és zöldebb lesz a kerület, autóból is több lesz: olyan még nem fordult elő ugyanis Budapest közlekedésében, hogy egy út kiszélesítése kevesebb autót vonzott volna (Lásd az M7-es szélességű belvárosi Kossuth Lajos utca példáját.)