Tíz évig még biztos nem lesz magyar TGV
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor Brüsszelnek: Menjenek innen, új vezetésre van szükségünk!
- Újabb milliomosa van az országnak, elvitték a Skandináv lottó főnyereményét
- Leállítja működését Molnár Áron mozgalma, a NoÁr
- Egy év felfüggesztettet kapott Ihász Sándor volt fellebbviteli főügyész
- Budapest eljárást indít a szombati pénzszórás szervezői ellen
Egy ötlet a sok közül
A főosztályvezető-helyettestől megtudtuk azt is, a francia gyorsvasút csak egy a lehetséges megoldások közül. Ami biztos, ha Magyarország gyorsvasutat szeretne, valamilyen módon be kell kapcsolódni Európa gyorsvasúthálózatába, de ez a közeljövőben, tíz éven belül nem következik be. A magyar-francia együttműködés - amely csak egy a lobbicsoportok közül - a beruházás költségeinek, illetve a fizetőképes kereslet felmérésének vizsgálatával kezdődhet meg.
Egyébként tavaly novemberben egy nemzetközi konferencián már felmerült, hogy 2015-ig Párizs és Budapest között 15 milliárd eurós beruházásból (a magyar szakasz hozzávetőlegesen 300 milliárd forintba kerülne) megépülne az Orient expressz egy szupergyors változata. Ezt az értesülést Nagy Béla cáfolta, és elmondta, gyakori eset, hogy egy-egy lobbicsoport hasonló ötletekkel megjelenik, de az biztos, hogy 2015-ig nem lesz készen ilyen vasútvonal Budapestig, "de - tette hozzá - reméljük, valamelyik elképzelés idővel megvalósul".
Idén húszmilliárdot költ a magyar vasútra az EU
Az Unió a páneurópai közlekedési folyosók fejlesztésében érdekelt, amelyből összesen négy - három szárazföldi és egy vízi út, a Duna - érinti Magyarországot. Idén a folyósokhoz tartozó magyar vasúthálózat pályakorszerűsítésére körülbelül 20 milliárd forintot szántak az EU költségvetéséből - mondta Nagy, de egy esetleges magyar TGV-vonal magyarországi szakaszának költségeit nem merte megtippelni.
A francia gyorsvasúti hálózat csak könnyű személyszállító szerelvények kiszolgálására alkalmas, ezért vonalvezetése rugalmasabban igazítható a környezeti adottságokhoz. A TGV így olcsóbb, mint a németek gyorsvasútja, a teherszállításra is alkalmas ICE. A francia gyorsvonatok csak saját hálózatukon képesek elérni a 300-400 kilométeres óránkénti sebességet, máshol normális vonatként viselkednek, ezért a Bécs-Budapest gyorsvasúti vonal vagy-vagy választás lenne: a jelenlegi hegyeshalmi vonal mellett új pálya épülne, amit csak a TGV-szabványú szerelvények vehetnének igénybe. A főosztályvezető-helyettes elmondta azt is, egyelőre nem realitás egy közös európai gyorsvasúti szabvány létrejötte, vagyis a spanyol (AVE), olasz (Eurostar Italia), német és francia hálózatok továbbra sem lesznek kompatibilisek egymással.
A Bécs-Budapest vonalon jelenleg is folynak fejlesztések, de nem sebességnövelés, hanem a kommunikációs rendszer fejlesztése folyik. Jelenleg 160 kilométeres óránkénti sebesség a maximum sík terepen, de a Vértesnél 120, az osztrákoknál csak 140-nel mennek a vonaton. EU-s pénzekből fejlesztések folynak az idén még a Budapest-Szolnok, illetve a Szlovénia-Zalaegerszeg vonalon.