Ambrus
-7 °C
3 °C

Tíz évig még biztos nem lesz magyar TGV

2004.02.26. 14:54
Egyelőre csak a gondolata vetődött fel a Magyarországon futó gyorsvasút megépítésének, de a Budapest és Bécs közötti vonalon tíz éven belül biztosan nem indulnak el a szupergyors francia szerelvények, tudta meg az Index azzal kapcsolatban, hogy a projekt uniós támogatásáért magyar-francia lobbizásról állapodott meg Jacques Chirac és Medgyessy Péter kedden.
"Csak a gondolat vetődött fel, de ez egy rendkívül hosszadalmas folyamat" - mondta el a fővárostól Bécsig vezető magyar TGV-vonalról Nagy Béla, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Vasúti Főosztályának vezetőhelyettese az Indexnek. Kedden Jacques Chirac francia köztársasági elnök és Medgyessy Péter magyar miniszterelnök keddi találkozója után elhangzott, magyarok és franciák közösen készülnek EU-forrásokra pályázni, hogy a Párizs és Bécs között épülő nagy sebességű vonat, a TGV meghosszabbított vonala Budapestet is elérje.

Egy ötlet a sok közül

A főosztályvezető-helyettestől megtudtuk azt is, a francia gyorsvasút csak egy a lehetséges megoldások közül. Ami biztos, ha Magyarország gyorsvasutat szeretne, valamilyen módon be kell kapcsolódni Európa gyorsvasúthálózatába, de ez a közeljövőben, tíz éven belül nem következik be. A magyar-francia együttműködés - amely csak egy a lobbicsoportok közül - a beruházás költségeinek, illetve a fizetőképes kereslet felmérésének vizsgálatával kezdődhet meg.

Egyébként tavaly novemberben egy nemzetközi konferencián már felmerült, hogy 2015-ig Párizs és Budapest között 15 milliárd eurós beruházásból (a magyar szakasz hozzávetőlegesen 300 milliárd forintba kerülne) megépülne az Orient expressz egy szupergyors változata. Ezt az értesülést Nagy Béla cáfolta, és elmondta, gyakori eset, hogy egy-egy lobbicsoport hasonló ötletekkel megjelenik, de az biztos, hogy 2015-ig nem lesz készen ilyen vasútvonal Budapestig, "de - tette hozzá - reméljük, valamelyik elképzelés idővel megvalósul".

Idén húszmilliárdot költ a magyar vasútra az EU

Az Unió a páneurópai közlekedési folyosók fejlesztésében érdekelt, amelyből összesen négy - három szárazföldi és egy vízi út, a Duna - érinti Magyarországot. Idén a folyósokhoz tartozó magyar vasúthálózat pályakorszerűsítésére körülbelül 20 milliárd forintot szántak az EU költségvetéséből - mondta Nagy, de egy esetleges magyar TGV-vonal magyarországi szakaszának költségeit nem merte megtippelni.

A francia gyorsvasúti hálózat csak könnyű személyszállító szerelvények kiszolgálására alkalmas, ezért vonalvezetése rugalmasabban igazítható a környezeti adottságokhoz. A TGV így olcsóbb, mint a németek gyorsvasútja, a teherszállításra is alkalmas ICE. A francia gyorsvonatok csak saját hálózatukon képesek elérni a 300-400 kilométeres óránkénti sebességet, máshol normális vonatként viselkednek, ezért a Bécs-Budapest gyorsvasúti vonal vagy-vagy választás lenne: a jelenlegi hegyeshalmi vonal mellett új pálya épülne, amit csak a TGV-szabványú szerelvények vehetnének igénybe. A főosztályvezető-helyettes elmondta azt is, egyelőre nem realitás egy közös európai gyorsvasúti szabvány létrejötte, vagyis a spanyol (AVE), olasz (Eurostar Italia), német és francia hálózatok továbbra sem lesznek kompatibilisek egymással.

A Bécs-Budapest vonalon jelenleg is folynak fejlesztések, de nem sebességnövelés, hanem a kommunikációs rendszer fejlesztése folyik. Jelenleg 160 kilométeres óránkénti sebesség a maximum sík terepen, de a Vértesnél 120, az osztrákoknál csak 140-nel mennek a vonaton. EU-s pénzekből fejlesztések folynak az idén még a Budapest-Szolnok, illetve a Szlovénia-Zalaegerszeg vonalon.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!