Felgyorsított sztrádaépítés a magyar cégek érdekében
A tervek szerint 2006 végéig megépülne az M3-as Nyíregyházáig, valamint Debrecenig tartó szakasza, az M7-es 57 kilométerrel bővülne, hosszabb lesz az M0-ás körgyűrű, 2005-ig összekötnék az M5-ös és a 4-es főutat is.
Magyar cégek helyzetben
A Magyar Hírlap információi szerint az NA Rt. azért írta ki a tendereket, hogy a hazai építőcégeket hozza helyzetbe. Jövő év májusa után ugyanis bármelyik uniós országban mûködő vállalkozás részt vehet a pályázatokon.
Továbbra sem tisztázott ugyanakkor, hogy a beruházásoknál a költségvetési és az európai uniós források mellett milyen szerephez jut a jövőben a magántőke, amit egyébként a parlamenti ellenzék is firtatja az M5-ös kapcsán rossz emlékűvé vált koncessziós rendszer miatt - írja a lap.
A megkezdődő beruházások keretében 2005 és 2007 között 1089 milliárd forintot fordítana a kormány a hazai gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére, amely 636 kilométer út átadását jelenti.
Nincs előrelépés M5-ös ügyben
A lap megírja, egyelőre nincs előrelépés a kormány és az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. között arról, hogyan tudná az egységes matricarendszerbe bevonni az M5-öst. A Budapest és Kiskunfélegyháza közötti autópálya díja ezért átlagosan 5,5 százalékkal drágul január végéig.
A lap úgy tudja, végső esetben az AKA Rt. kivásárlása sem elképzelhetetlen. A cég kivásárlása és hiteleinek átvállalása akár 120 milliárd forintjába is kerülhet az amúgy tetemes hiánnyal küszködő költségvetésnek. Egy másik verzió szerint a kivásárlásáig a bevezetett matricarendszerből eredő deficitet az állam 'árnyékdíj' befizetésével kompenzálná.