Vilma
-7 °C
4 °C

A 168 Óra olvasói az orbános címlapra rágtak be

2005.11.10. 09:35
Olvasói levelekben és telefonon reklamálnak az utóbbi hetekben a 168 Óra olvasói a lap szerkesztőinél, kifogásolva, hogy jobboldali politikusok szerepelnek a címlapon. Mester Ákos főszerkesztő két szerkesztői üzenetben is reagált a reklamálóknak. Szerinte a lap címlapja nem olyan, mint egy családi album, ahová csak azok kerülnek, "akiket szeretünk".

A 168 Óra előfizetőinek egy része a lapról való lemondással fenyegette meg a hetilap szerkesztőségét. A szerkesztőségbe érkezett levelekben, telefonon azt kifogásolták, hogy a lap címoldalának rendszeres szereplői jobboldali politikusok.

A címlap nem családi album

Az első bírálatokra Mester Ákos főszerkesztő Címlapsztori címmel publicisztikában reagált, amelyben kifejtette: egy újság első oldala nem hasonlít egy családi albumra, amelyben csak azok szerepelnek, "akiket szeretünk". "Oda ugyanis általában szeretteink fotóját tesszük, a lapborítón viszont ott díszeleghet az is, akit nem szeretünk. Vagy nem annyira. Emlékezetem szerint például nem az áradó szeretet vagy az őszinte tisztelet okán, hanem valamilyen orbitális aktualitás miatt tettük a címoldalra annak idején - na, kit is mondjak? - Csurkát, Grespiket, Simicskát" - írta Mester Ákos, aki azt tanácsolta egy hosszabb fejtegetés végén, hogy ne vegyenek mindent halálosan komolyan az olvasók, a címlapot se.

Orbán helyett Gyurcsány

A lap legutóbbi számában Mester Ákos megírta, hogy egyik olvasójuk azt is nehezményezte, a "Velünk marad, ha előfizet!" címet viselő, előfizetésre buzdító önhirdetésben Orbán Viktoros címlap szerepel. "Rosszul asszociálok, nem rendelem meg a lapot, mert arra gondolok, Orbán Viktor is velünk marad. Kérem, ügyeljenek ilyesféle dolgokra is" - írta az olvasó. Mester Ákos ebben is megkövette az olvasót "Orbánnal és Vérnaranccsal aligha gyűjthet előfizetőket a 168 Óra. Úgy döntöttünk tehát, előfizetési célokra előveszünk egy korábbi címlapot, amely jobban illik ahhoz, hogy velünk marad, ha előfizet. Olvasóink politikai rokonszenvéhez közelebb álló személy van rajta, Gyurcsány Ferenc. És alatta a címsor is jobban illik egy mérsékelt, balliberális olvasótáborhoz: Együtt."

Mester ugyanakkor kijelentette, a változás "korántsem azt jelenti, hogy címlapjainkon ne szerepelnének továbbra is bal- és jobboldaliak egyaránt." A főszerkesztő mindehhez hozzátette, hogy igyekeznek az olvasók kedvében járni, így a múlt heti szám címoldalára már Habsburg Ottó került. De mint kiderült ez sem tetszik mindenkinek.

Mester Ákos senkit sem száműz a címlapról

Az olvasói tiltakozások ügyében az Index megkereste Mester Ákos főszerkesztőt, aki elöljáróban leszögezte, hogy az üggyel kapcsolatos véleményét a lapban már kifejtette, és a leírtakon túl csak annyi újdonságról számolhatott be: a múlt heti címlap miatt egy újabb olvasó vált meg előfizetésétől.

A volt 168 Óra előfizető azzal indokolta a felmondást, hogy mélységesen felháborította az a címlap, amelyen Habsburg Ottó szerepelt, mert róla az 13 aradi vértanú jutott eszébe. Mester Ákos ugyanakkor kijelentette, hogy nem híve annak, ha olvasói levelek alapján helyeznének, vagy hagynának le bárkit is címlapról. Szerinte nem normális, hogy sokan csak feketén, vagy fehéren szeretnék láttatni a világot, és bár általában a "jobboldali hetilapokban" csak akkor kerül címlapra balos politikus, ha fordítva ül a lovon, a 168 Óra nem kíván senkit száműzni a címlapokról.

Az elmúlt hónapban a National Geographic (NG) veszített olvasókat a politikai ízlések miatt. Az NG előfizetői azért rágtak be a lapra, mert - rendhagyó, és később kiderült, hogy megismételhetetlen módon - MSZP-s hirdetés szerepelt az októberi számban. Információink szerint több százan tiltakoztak a szerkesztőségben. A tiltakozási áradat hatására a következő - novemberi - számban Szabó György, a lap felelős kiadója elnézést kért. A szerkesztőségi cikkben Szabó azt ígérte, hogy nem fognak többé politikai tartalmú hirdetést közölni.

A Nők Lapja egyik újságírója,a lap internetes változatában fórumot nyitott, hogy megszondázza az olvasókat, miként reagálnának a politikamentes lapban egy politikai hirdetésre.