A románok visszasírják Ceausescut
2009.11.17. 17:39 - MTI
A románok többsége húsz évvel a rendszerváltás után úgy véli, hogy Nicolae Ceausescu egykori kommunista diktátor több jót tett Romániának, mint rosszat.
A CURS közvélemény-kutató intézet által készített és kedden közzétett felmérés szerint a megkérdezettek 52 százaléka gondolja azt, hogy a Romániát közel negyed évszázadig vezető diktátor egyforma mértékben tett jót és rosszat az országnak. A felmérésbe bevont személyek további 31 százaléka úgy értékeli, hogy Ceausescu nevéhez több pozitív dolog fűződik, mint rossz. A megkérdezetteknek mindössze 13 százaléka véli úgy, hogy Ceausescu több rosszat tett, mint jót. A megkérdezettek fennmaradó négy százaléka nem tudott válaszolni.
A felmérést megrendelő Jurnalul National című román napilap emlékeztetett arra, hogy húsz évvel ezelőtt a románok többsége még örült a diktátor kivégzésének, hiszen akkor még Ceausescu - feleségével együtt - úgy élt a román köztudatban, mint "a nép vérére szomjazó vámpír".
A Ceausescut visszasírók többnyire az 56 éven felüliek, akiknek jelentős része ma már nyugdíjas. Ők úgy emlékeznek vissza, hogy mindenük megvolt, még akkor is, ha abban az időben Romániában a közszükségleti cikkeket csak nagy nehézségek árán lehetett beszerezni.
A felmérést megrendelő lap megjegyzi: érdekes módon kedvező kép él Ceausescuról sok fiatalban is, bár nekik csak homályos személyes emlékeik lehetnek a kommunista rendszerről. A romániai magyarok kedvezőtlenebbül ítélik meg a Ceausescu korszakot, mint a többségi lakosság. A vidéken élők 41 százalékuk vallja azt - az országos 31 százalékos átlaghoz képest -, hogy az egykori diktátor többnyire hasznos dolgokat tett.
A múlt héten a BCS közvélemény-kutató hasonló felmérése is megerősítette, hogy Romániában elevenen él még a kommunizmus iránti nosztalgia. A megkérdezettek 42,2 százaléka érzi úgy, hogy az élet most nehezebb, mint 1989 előtt, 27,1 százalékuk semmi javulást nem tapasztalt az elmúlt húsz esztendőben az életszínvonalban. Csak egyharmaduk véli úgy, hogy ma könnyebb a megélhetése, mint a kommunizmus idején.


Kommentek
2009.11.17 17:49:42wakeger
de azért mikulásra, ők sem vennének csoki-ceaucescut!
2009.11.17 18:28:12guzuke
Ennyi marhát egy rakáson!
2009.11.17 18:28:54noirp
A nyugdíjasok sírják vissza? Khm, khm. Lehet, annyit éheztek annak idején, hogy amiatt pusztul már ötvenvalahány évesen az agyuk...
2009.11.17 18:57:59erdly
Jahh nálunk is ez van...
Még szép, hogy jobb volt akkor minden, mert akkor alanyi jogon kaptál meg elég sok dolgot.
Amit persze hitelekből finanszíroztak...
2009.11.17 19:01:59wise01
Érdekes lenne nálunk is egy hasonló felmérés.
2009.11.17 19:06:31Amálka666
Ha olyan jó volt akkoriban, biztos véletlenül lázadtak fel ellene. :S
2009.11.17 19:15:40tiboru
Fellázadtak ellene?
Hát, ez csak az egyik verzió, ráadásul nem is a legvalószínűbb...
http://konteo.blog.hu/2009/06/08/a_romaniai_forradalom
2009.11.17 20:14:09dr.justice
Misfits.
2009.11.17 20:15:51Vadegér
hát aki hisz az ilyen összeesküvés elméletekben, az le is írta magát :P
igen, jó dolog hobbiból kitalálni érdekes dolgokat, de nem összekeverni a valósággat!
2009.11.17 20:16:25Vadegér
*valósággal
2009.11.17 20:17:03András Csepelrőlh
20 Wattos izzó a szobában...
Heti egyszeri melegvíz...
Milyen szép is volt...xarrálőni a Kárpátok Géniuszát!
2009.11.17 20:36:070321
erdly. szerinted most miből finanszíroznak? IMF hitelük van !!
2009.11.17 21:02:18Rókakígyó
Kádár alatt nem volt meg mindenünk?
2009.11.17 21:14:10horukk
Rögen is hitelből éltek (mint mi) és ma is abból élnek (mint mi).
A politikusok akkor is loptak és ma is lopnak.
Kisebb különbségek esetleg vannak, a helyzet semmit sem változott.
2009.11.17 21:22:09Greenwood
horukk, fiatal vagy, esetleg felejtesz!!
A románok minden hitelüket visszafizették a 80-as évek közepére - ezért volt többek között a 15-ös (nem 20-as!) izzó.
Most meg kb kétszeres hiánycélt sikerült nekik kipréselni az IMF-ből mint nekünk.
Tehát még gyorsabban eladósodnak, mint mi.
Egyébként a felmérések nálunk szinte ugyanezeket az eredményeket hozzák...
2009.11.17 21:37:57kicsi piros disznó
MOst akartam írni, de látom Greenwood már épp leírta: a románok a rendszerváltásra minden adóságot visszafizettek és pont azon a szinten éltek amire futotta. Azóta meg iszonyatosan eladósodott Románia is. A hasznot meg néhány multicég vette ki a rendszerből mint pl. a Bechtel, meg a román elit. Az IMF-el való viszony csak roszabb lehet egy diktaturánál:):(
2009.11.17 21:59:18nagypaca
elképeszt ez a felmérés!!!!!!!!!!!!!
hogy lehet elfelejteni, hogy télen jégcsap volt a hálószobában az ajtó alatt, meg hogy egyszerűen nem volt mit enni adni a pár hónapos gyereknek!(galambot vettem a piacon é azt főztem meg neki)
még hogy jobb volt.....!
meg aztán lehetett volna akár 100-as izzó is, mert villany az meg nem volt
ja és hét végén mindenki kenyeret sütött, mert az sem volt! (na ezért nem lesz nekem soha kenyérsütőgépem, mert egy életre elég kenyeret sütöttem! :) )
2009.11.17 22:10:00pityu97
Az adósságvisszafizetésről meg csak annyit így húsz év jóindulatú távlatából,hogy az nem úgy igaz, hogy mindent visszafizettek és mondjuk nullán álltak, hanem minden adósság értékre meg voltak a megrendelések és az azokra tervezett bevétel már erre a célra volt bekalkulálva (sic)! Amúgy idekívánkozik egy román gazdasági példa a nyolcvanas évek közepéről. Egy kiló üvegházi pari:húsz lej, belföldi piacon, míg exportra:húsz pfennig(west DM)! A hivatalos árfolyamon 1 DM kb. 10 lej volt! Ennyire kellett a valuta!?
2009.11.17 22:27:56marineni
Ez szerintetek értelmes?! Indexes szerkesztő pajtások, ébresztő!
" A romániai magyarok kedvezőtlenebbül ítélik meg a Ceausescu korszakot, mint a többségi lakosság. A vidéken élők 41 százalékuk vallja azt - az országos 31 százalékos átlaghoz képest -, hogy az egykori diktátor többnyire hasznos dolgokat tett."
2009.11.17 22:37:43nagypaca
igazad van marineni!
amikor olvastam azt hittem én vagyok már túl fáradt és nem értem jól...
2009.11.17 22:56:17nagypaca
elolvastam az eredeti cikket, tisztáztam:
A romániai magyarok kedvezőtlenebbül ítélik meg a Ceausescu korszakot, mint a többségi lakosság.
(új bekezdés kellett volna és akkor érthető lenne) A vidéken élők 41 százalékuk vallja azt - az országos 31 százalékos átlaghoz képest -, hogy az egykori diktátor többnyire hasznos dolgokat tett."
2009.11.17 23:00:58érdeklődő
Én visszasírom a románoknak csaucseszkut.
2009.11.18 00:21:41gabesz2
Szerintem nálunk még erősebben él a nosztalgia kommunizmus iránt. Érdekes, hogy itthon a Jobbik mondja leghangosabban, hogy a Kádár-rendszerben jobb volt és a rendszerváltás óta rosszabb....
Figyelemre méltó, hogy a szélsőjobb nosztalgiázik a szélsőbal diktatúra iránt...
2009.11.18 01:58:46Dohányzó Zsiráf
gabesz2:
"Figyelemre méltó, hogy a szélsőjobb nosztalgiázik a szélsőbal diktatúra iránt..."
Nem figyelemreméltó... már régóta nyilvánvaló. A Jobbik nem szélsőjobboldali, hanem nemzetiszocialista párt. Köze nincs a hagyományos, európai értelemben vett polgári konzervatív jobboldalhoz. Ideológiájában nemzeti (radikális), gazdasági programjában tőke- és piacellenes, szocialista.
2009.11.18 03:31:28Bivalyrobi
Gyerekek. Minden rendszer szar, de ami ez utan jon az meg szarabb lesz:-(. Mire megszoksz egy rendszert, kiskapukat stb., addigra az megbukik, es uj sz..zsakok jonnek elo megszedni magukat (ugye volt 1x egy Gengsztervaltas....).
Hogy miben voltak jobbak a kommunista diktaturak?
1. A dolgoknak kovetkezmenyei voltak (gyilkossag-->akasztas , pofatlan sikkasztas-->kirugas, borton)
2. Szinte mindenki (leszamitva a szuk felso reteget es az akkor szuk csoves reteget) nagyjabol egyenlo volt, a nok tobbnyire nem penzert (lakas, kocsi, jo allas, picsasuttetes a Kanari szigeteken stb.)hazasodtak
3. Korlatozva volt a valasztasod, nem zavarodtal bele. pl. volt 3 bicikli szar olcso, kozepes, draga jo minosegu, most meg 300-3000 kozul kell valasztanod!!!!! (ez azt se tudodd mit miert)
4. Volt munkahely, a hol a kiiras: A munka nemesit vagy hasonlo, most meg : Ne panaszkodj!Pofa be!Orulj, hogy van munkad!
5. Kis lovet kaptal de nem is dolgoztad agyon magadat. Volt kozossegi elet, szomszedolas stb. nem rohangalt mindenki 2 od 3 ad allasba, de ha igen akkor volt sok sok zse is.
Sorolhatnam....
2009.11.18 04:52:06StrayCat
Egy par hettel ezelott olvastam olvastam egy cikket egy amerikai ujsag internetes oldalan miszerint a Kinai gazdasag (Lenini alapokon nyugvo, kozpontilag iranyitott piac gazdasag orientalt szocial kapitalizmus) a jelenleg legtanulmanyozottabb gazdasagi model fuigyelembe veve a Kinai gazdasag sikereit perdaul az USA gazdasagi erdmenyeivel osszevetve.
Miert csodalkozik barki is ezutan azt olvasvan, hogy a keleti blokk orsazgai (mert nem csak a romanok, hanem a magyarok is peldaul) visszasirjak azokat az idoket, amikor nem kellett munkanelkusagtol, magasabb adotol, nyilt korrupciotol es hasonloktok tartani. A kinai model ugyanezeket igeri a piacgazdasag minden elonyevel egyutt. Vagyis, aldozzunk valamit a demokraciabol, amivel a tarsadalmi alapokat megszilardithatjuk es ezzel megbizhatobb gazdasagi bazis biztosithatunk a kulfoldi befektetoknek, otvozzuk a kapitalista piac mechanizmust némi kozponti iranyitassal, es hamarosan itt a Kanaan.
2009.11.18 05:50:33mesz86
Te Bivalyrobi, biztos jól átgondoltad?
1. És mi van az olyan dolgokkal, amiknek csak következménye volt, előzménye nem? Az osztályellenségekkel, akiket csupán származásuk miatt büntettek? És mi van az elvtársakkal? Hányszor lett következménye a tisztelt elvtársak sikkasztásainak? Ja, hogy nem volt olyan sajtó, ami kinyomozza, és nyilvánosságra hozza?
2. Ez a "mindenki egyenlő" egy gyönyörűszép maszlag, csakhogy emberek vagyunk. Van, aki szorgalmasabb, vagy okosabb, akkor ő miért legyen egyenlő a lustábbal/butábbal? A nők akkor is ugyanilyenek voltak.
3. Az emberek alapvetően nem szeretik, ha korlátozzák, e téren legfeljebb Neked lehetett kedvező a dicsőített rendszered. Erre "nem tudok választani, annyi van" nyilatkozatra hadd ne reagáljak.
4. Igen, volt mindenkinek munkahelye, még akkor is, ha dolga semmi sem. Azért, mert ez volt a rendszer mottója. Arról viszont elfeledkeztél, hogy az ilyesfajta ideológiák miatt került a tönk szélére az ország.
5. Ma is megteheted, hogy kis lóvéért keveset dolgozol. Félmunkaidő? Pontosan milyen közösségi életre gondolsz? KISZ-tábor? Május elseje? Április 4? Pártértekezlet? Igaz, hogy voltak központilag szervezett események, de egyik sem önzetlenül, hanem súlyos politikai demagógiai töltettel. A másodállások terén nincs igazad (vagy nem emlékszel a 80-as évekre). Bizony, hogy működtek a maszek vállalkozások, sőt olyannyira megnőtt az emberek kimerültsége, hogy ennek következtében látható mértékben megugrott az alkoholizmus, dohányzás és öngyilkosság mutatója.
Éljen Kádár!
2009.11.18 07:49:59Batu
Csak érteném,hogy akkoriban miért jöttek át annyian a jól őrzöt határon,kockáztatva egyet-mást.Emlékszem páran nálunk is dekkoltak egy ideig.Az ágyamban aludtak és nem igazán azt mesélték.hogy hű de jó ott élni.Mostanra úgy látszik meglágyult az agyuk.
Ahogy itt is.Olyan alakok sírják vissza Kádárt akik sosem bírták a munkával járó kötöttségeket,csak akkoriban ezzel a hozzáállással is meg lehetett élni egy átlagos színvonalon. (Persze a többiek által finanszírozva.)
Hajrá ostobák,előre a lenini úton.
2009.11.18 08:14:18tiburi
Én éltem az Öreg alatt Romániában és azt tudom mondani, hogy az öregség láthatóan sok mindent feledtet, alapvető tényeket, pl. hogy nem volt semmi. Ez van egyébként minden posztkomcsi országban, nálunk sincs máshogy, sajnos...
2009.11.18 08:14:19citrix
A nyugdíjasok a fiatalságukat sírják vissza,és mivel az akkor volt így arról ábrándoznak.Fiatalok,egészségesek voltak,előttük az élet.Most öregek,leépültek,állandóan a gond-baj,orvos,kórház.Jártam a diktátor uralma alatt Erdélyben;azt a szegénységet magyar ember el se tudja képzelni ami ott a valóság volt.Villany hol volt hol nem,melegvíz egy héten egyszer,fűtés dobkályhával cső az ablakon kivezetve (panelépület).Disznókat neveltek a lakótelepek garázsaiban,a boltok teljesen üresek voltak (vodkának csúfolt lötty mindig akadt azért),alap élelmiszereket is csak jegyre adtak (tej,kenyér,tojás,liszt).Ha hoztak gázpalackot,kilóméteres sorok álltak,pedig ezt is jegyre adták.Nagyon nagy szegénység volt.Csau képe mindenhol ki volt akasztva a falra (mármint középületekben),a secu se volt egy üdvhadsereg.Olyan Rákosi rendszer féle lehetett,időben eltolódva.
2009.11.18 09:03:55WildBear
Mondjuk akinek a Securitate letépte a körmét, tűt szúrt a fülébe, sugárzó anyagot tett az ágya alá ("Radu"), vagy csak halálra kínzott valamelyik föld alatti pincében, az biztos nem sírja vissza..
2009.11.18 09:16:25hozzaszolo3
na igen, kéretik a lehető legkevesebb párhuzamot keresni a kádári és a csau rendszer közt. ég és föld. ha én magyarországi embert láttam akkor romániában, akkor olyan érzésem volt, mintha most itt magyarországon egy monakóit vagy lichtensteinit látnék...
ja és a csau rendszer makrogazdaságilag kevésbé volt csőd, mint a kádári...
2009.11.18 09:16:46NGA
1977-ben Magyarországon volt a legnagyobb az öngyilkosságok száma, ezzel még az NDK-t is leköröztük.
Kádár alatt jobb volt?
2009.11.18 09:26:55Terézágyú
Az emberek marhára egybitesek - és ez a hozzászólókra is vonatkozik, nemcsak a felmérésben megkérdezettekre...
Nem, Kádár alatt nem volt jobb, csak bizonyos dolgok voltak jobbak.
Amikor jött a rendszerváltás, akkor sokan azt hitték/hittük, hogy majd most a szocializmus jó tulajdonságait fogjuk vegyíteni a kapitalizmus jó tulajdonságaival.
A helyzet viszont az, hogy ezekben az országokban a szocializmus ROSSZ tulajdonságai elegyednek a kapitalizmus ROSSZ tulajdonságaival.
És ez a baj.
2009.11.18 09:44:59Martian
A Kárpátok géniuszát visszasírók miért nem vándorolnak ki Észak-Koreába?
Az biztos, hogy Kádár alatt jobb volt itt, mint a kondukátor alatt Romániában.
2009.11.18 09:45:24min
Hát ehhez pont mi pont innen nem tudunk hozzászólni. .
2009.11.18 10:02:47brobi
Aki a Kadar korszakot egy lapon emliti a Ceausescu korszakkal az szellemi fogyatekos!!! Kivanom mindegyiknek, hogy probalja ki milyen is lehetett akkor az ott eloknek... aram, futes, kaja nelkul. Es most csak a legalapvetobb dolgokat emlitettem.
2009.11.18 10:17:19adam74
Az idő mindent megszépít:elfelejtjük az élelmiszerjegyeket:fejadag, húsjegy, tojásjegy, kenyérjegy és ott volt még a gázpalackjegy, benzinjegy stb.Áramszünet, vízszünet, fűtésszünet. Szólásszabadság, sajtószabadság, vallásszabadság hiánya.Az osztálytársam azért volt 100% rokkant, mert a határőrök tiltott határátlépés közben elkapták és rongyá verték. Olyan igazi diktatúra, háborús viszonyok "békeidőben". A nyelvtörvény alkalmazását hamarabb feltalálták mint a szlovákok.
2009.11.18 10:17:36gyulabiusz
Churchill mondta tán, hogy a legjobb érv a demokrácia ellen egy öt perces diskurzus az átlagszavazópolgárral.
Nagyon fasza volt csávó idején! Csak néhány részlet gyerekfejjel amire emlékszem.
Focilabdabdám a gyerekek közül csak nekem volt a faluban, amit apám Scornicestiben (világ másik fele, csau szülőfaluja) sikerült beszerezzen. Oda kellett elvinni a méhésznek a pempőt az egész országból, ha be akarta adni, s ott lelt rá. Banán, narancs, eper - évente kb egyszer jutott, ismerettség híján.
Foci cipőt egy hetven ezres városban egyet kaptam, annak is boltilag hiányzott 4 stoplija.
Rendegeteg társasjátékoztak apámék haverokka, mert téli időszakban órákig nem volt villany. Egyszer a gyertya majdnem felgyújtotta a hajam, mikor kisiskolás koromban jobb híján petróleummal próbálták a serkét írtani.
Sorolhatnám. Mikor nem lehetett hegesztőaparátot kapni, apámék tekercseltek egyet otthon. E miatt a szeku elvitte apámat (mondván villanyt nem szabad pazarolni, pár napig benntartották, s próbálták anyámat rávenni legyen besúgó). Stb, ...
Mejen a pixelbe a sok bafium aki a csavót visszasírja. Forogjon sírjában, a hitvány gazember..
2009.11.18 10:24:54julipeter
A cikk alaphangja egy hazugság. A lényeg,hogy a többség nem sirja vissza ceaut.Dicsérik a románok,mert neki sikerült több mint 50 év után az elrománositás.Ott is van jobbik és a többiek. !!!
2009.11.18 10:36:16MikeeMikee
StrayCat:
olyan merteku kornyezet rombolassal/szennyezessel/technologia lopassal barmelyik orszag el tudna erni ezt a szintet. csak ugye ezt valahol nem engedik meg
2009.11.18 11:37:48artzinia
(Folyt.)
Nekem is kurva kényelmes volt - ha csak ezt a szempontot vesszük alapul - bejártam dolgozgatni, fizetgettek, de közben meg házibulikból cipelték el az embereket a Secu-ra, én meg úgy csempésztem a testemre szorítva egy-egy nagylemezt (bakelitet) vagy könyvet a vonaton át a határon, mintha legalább is fegyvert és kábítószert csempésztem volna, a rizikó és a várható büntetés pedig ennek megfelelő is volt lebukás esetén. Hát kösz, de nem kérek belőle. Mo-i barátaimtól tudom, hogy ott sem volt egy leányélet kilógni a sorból Kádár alatt. Csak más volt. Franco-ról hál'isten csak a Szabad-Európa rádióból tudok, de az is bőven elég. Na jól kimérgelődtem magam, ezúton is elnézést a tisztelt olvasóktól, hogy ennyi marhasággal terheltem az agyukat. Márha valaki is végigolvasta a kommentem.
2009.11.20 02:29:00Bivalyrobi
1. Az osztályellenségekkel, akiket csupán származásuk miatt büntettek? És mi van az elvtársakkal? Hányszor lett következménye a tisztelt elvtársak sikkasztásainak? Ja, hogy nem volt olyan sajtó, ami kinyomozza, és nyilvánosságra hozza?-Az a Rakosi korszak volt, nem volt jo de el kell ismerni szet kellet zuzni a regi osztalyokat, hogy ne termelhessek ki magukat ujra. Persze aki jo csaladba szuletett az tulelte, tanult illegalisan, esti iskolaban stb.
2. Hat en irtam, hogy sokmindenkire nem vonatkozott az egyenloseg DE NAGYJABOL EGYENLO VOLT A TARSADALOM 90%. Van, aki szorgalmasabb, vagy okosabb, akkor ő miért legyen egyenlő a lustábbal/butábbal?-HAt a mostani rendszerben eppen az ostobabbak es butabbak vannak a topon Magyarorszagon csak mert jo kapcsolataik vannak(ugye az szamit csak), akkor most mit mondjak?
2009.11.20 02:41:24Bivalyrobi
3. Az atlagember nem lat at mindent. Annak nincsenek olyan igenyei. Persze jo dolog valasztani, de csak abbol, amin ki tudsz igazodni, kulonben ugy jarsz mint a Burmarin szamara!)
4. A rendszervaltas ota kirugtak egy rakas embert aztat megis szarul megy a gazdasag 20 eve (ergo mar regen nem a mult rendszer hibajabol, a gazdasagnak es allamadossagnak sok koze nincs egymashoz). Na nagyokos, hallottad okos bacsikat a tvban, hogy ezt mondjaqk, ugye? ES ha sokat mondjak, akkor az igaz is (Goebbels utan szabadon)
5. Ma is megteheted, hogy kis lóvéért keveset dolgozol. Félmunkaidő? Pontosan milyen közösségi életre gondolsz? KISZ-tábor? Május elseje? Április
En itt a normalis munkaidore gondolok: heti 40 ora, napi nyolc semmi mellekallas, idegeskedes stb. Megvolt a kajad, lakasra ne kellett sokat kolteni (igaz nem piaci aron volt a gaz, viz, villany, szemet, lakber), meg elutazhattal kulfoldre is, ha csak egy sz.. melos voltal!!!!!!!
A szomszedaimra gondolok (de kinek hogy).; Osszejartunk, es azert mert NAGYJABOL MINDENKI EGYENLO VOLT!!!!! Most a gazdagok felnek, hogy a szegenyek kifigyelik, feldobjak oket az APEH nal vagy tippet adnak betoroknek, a szegenyebbek utaljak a tehetosebbeket a rongyrazasert. Akkoriban nem gondolta meg az atlegembert (a tars. 70% ), hogy na ugrojunk le egy etterembe beszelgetni (volt ido, penz semmi stressz).
2009.11.20 03:07:36Bivalyrobi
"Nem, Kádár alatt nem volt jobb, csak bizonyos dolgok voltak jobbak.
Amikor jött a rendszerváltás, akkor sokan azt hitték/hittük, hogy majd most a szocializmus jó tulajdonságait fogjuk vegyíteni a kapitalizmus jó tulajdonságaival.
A helyzet viszont az, hogy ezekben az országokban a szocializmus ROSSZ tulajdonságai elegyednek a kapitalizmus ROSSZ tulajdonságaival.
És ez a baj."
Persze mindenkivel elhitettek, hogy ugy elunk majd mint Ausztriaban. de Ausztria nem Balkan. Olyan meg nincs, hogy csak jo vagy csak rossz tukajdonsagok...
2009.11.20 03:13:53Bivalyrobi
Ma is megteheted, hogy kis lóvéért keveset dolgozol.
Ja csak ehendoglesz ha nem vagy igenytelen nyugdijas, segelybol vagy lopasbol elo vagy nem mesz el kurvalkodni mellette vagy nem tart ki valaki (szuleid, ferjed, feleseged stb.).Aki 40 orat dolgozott tudokt kajat, piat venni, utazni, etterembe , moziba, jarni ha ugy volt kedve csak ugy. Aki masodallasozott az kapott is lovet rendesen. Nekem is van ilyen ismerosom, akkor is huzta az igat-megerte, most is huzza de havi 200 000 huf nettobol 2 masodallassal nincs sehol. Kis kulonbseg nem?
Szloveniaban tobb ongyilkos volt csak Koszovoban meg kevesebb es visszahuzta a statisztikakat. De az meg amugy nem a Kadar kor miatt volt.
2009.11.20 09:33:28erdi
Hát igen, mindenkinek jogában áll hülyének lenni. Csodálkozik bárki is hogy Románia ott tart ahol tart?!
2009.11.20 09:55:59AK76
Megnyugtató látni,hogy odakünn' is tobzódnak az agyhalott zombik,simán visszasírnak egy kvázi tömeg gyilkost...
Nagyon igazuk volt annak idején a spártaiaknak...
2009.11.20 09:59:11Dubito
A török alatt még jobb volt! Nem volt ez a tömeg, az állandó rohanás, stressz. A bocskor ára sem ment fel minden januárban...
2009.11.20 10:24:12Landauer Szilárd
Kedves anyaországiak. Nem kéne ennyire leírni Romániát, ugyanis bármilyen meglepő, ott is emberek élnek, pont úgy mint Magyarországon. Kinek ez a sors jutott, kinek az. Mindkét országban éltem. Állítom, nincsenek külömbségek az emberek között. Esetleg a kulturális közeg más, de ez minden népnek sajátja. Persze, Ceausescu elvakult vezető volt, de bármilyen furcsa is, mindvégig meg volt győződve rólla, hogy a népe érdekében cselekszik. Szándékosan megtiltotta például a román TV-nek olyan filmek vetítését, ami rossz hatással van a fiatalokra. Pedig akkor nem volt ORTT. Egyszerűen nem lehetett a nyugati szennyel találkozni. És ez jó volt, hiába gondoltuk, hogy rossz. Pesze, az emberek nélkülöztek és sok negatívum volt, de a társadalom összességében erkölcsileg magasabb szinten állt a mainál. Természetesen ez nem menti fel túlkapásai alól de nem volt az a korszak csak fekete az emlékezet pedig sok mindent megszépít. A boltban igazi fekete kenyér volt. Hogy örültünk mikor a forradalom után megjelent a fehér omlós puha kenyér. Nem tudtuk, hogy tele van állományjavítóval. Szintetikus vacak. Most keresnénk a feketét mert az az egészséges ugye, de már nincs igazi fekete kenyér. Amit azon a néven árulnak, szinezett lisztből készül itt is, meg ott is. És még valami. Az embereknek volt hite. Istenbe vetett valódi bizalom. A megpróbáltatások odafordították az emberek lelkét az örökkévaló értékek felé. A nagy szabadsággal ez is elpárolgott... Nyoma sem maradt. Hit nélkül pedig a társadalom elhal...ez törvényszerű dolog. Vége lesz a magyar és vége a román népnek is, ha nem találnak rá a valódi keresztyénség útjára. Elpusztítjuk magunkat. Talán még nem késő visszafordulni.
2009.11.20 10:34:20Dubito
Igen, Ceausescu nagyon támogatta a vallási életet, szentté kellene avatni. A mindent átható cenzúra is kész istenáldása volt, a tompa sötétségben csak a kondukátor magasztos alakja világított, nem holmi dekadens nyugati szenny. Látom az agymosás kíválóan sikerült - itt is, ott is - ami nyugati, az imperialista szenny, pfuj, igazi kommunistát nem lehet a csillogással félrevezetni.
2009.11.20 11:41:45Landauer Szilárd
Kedves Dubito, nem azt mondtam, hogy Ceausescu a vallási életet támogatta. Nem támogatta, sőtt ellenezte, ateista volt. Pusztán azt mondtam, hogy a szenvedés felébreszti az emberben az Isten utáni vágyat. A sötétségben amikor úgy ahogy mondod csak a kárpátok géniusza volt piedesztálra emelve, az emberi lélek keres valamit. És a csendben, a megpróbáltatásban, meg lehet találni az Istenhez vezető utat. Természetesen nem minden ami nyugatról jön rossz dolog, de a teljes liberalizmus, a mindent lehet, semmi sem érték, dogmatika innen ered. Rajzfilmek amelyek semmit sem mondanak, drogok, üres szavak, fogyasztói társadalom, halmozz hitelt hitelre, törekedj csak az evilági javak után, könyökölj, tipord le a másikat, semmmi sem számít mert te megérdemled, nos ez a mentalitás a helytelenül alkalmazott kapitalizmus következménye. Ez pedig az ember lelki megüresedéséhez vezet, pontosan úgy mint a kommunizmus. Nem a kommunizmus támogatja a hitet, hanem az általa kreált nyomorúság, megpróbáltatás közelíti az embert az örökkévaló értékek felé. Remélem megérted amit szeretnék mondani. Nem a kommunizmushoz kell visszatérni, hanem Istenhez. A keresztyén hit pedig sokkal kitapinthatóbb volt a nép életében a régebbi időkben mint most. Terjed az ezotérika, horoszkópok, jóga, jóslás, mondenféle parafenomének. Ez pedig a társadalom szétesésének tünete és oka is egyben. A bűn, ami ma már nem is kategória, elválasztja egymástól az embereket.
2009.12.21 17:05:11A Nép - Te vagy!
Érdekes, az újabb románoshoz miért nem lehet hozzászólni? Biztosan csak valami technikai izé.
Na mindegy, szerintem addig is olvassátok ezt a nem kevésbé érdekeset (sok minden van benne a volt rendszer és a mai kapcsolatáról):
www.kibulizottorszag.net
2009.12.21 17:18:46lamb79
felesleges azon gondolkodni hogy mi tortént a múltban, foleg ebben az esetben amikor a célszemély már halott.
nem is értem, mi értelme van egy ilyen felmérésnek? ki tesz fel olyan kérdéseket amiket senki, vagy csak nagyon kevesen tenénnek fel a hétkoznapi életben?
szerintem ez pontosan ugyanaz mint az itthoni szocialista rendszert visszasírni. volt, akinek jó volt, volt akinek nem.
itt lenne az ido kicsit a jovon gondolkodni. már ha az még úgy érdekel valakit. másra kellett volna ennek a felmérésnek a koltségeit fordítani.
2009.12.22 09:56:22Epikurosz
A kommunizmus rossz volt.
A mostani kapitalizmus is rossz.
Tovább kéne lépni.
2009.12.22 12:14:22Yossarian_Tamas
En itt elek es ez egy szuper nagy hulyeseg...
2009.12.23 08:21:34magyar_ugaron
Balkán. Román Kommunista Párt. Magyar Szocialista Párt. És az egész szutykos balkáni banda. Elöre agyalágyult proletárok.
2009.12.23 11:57:37Balance Of Power
2009.11.20 02:41:24Bivalyrobi
Mifele utazas? 3 evente Nyugatra 50-70-100 dollarral oder was?
Ha pedig olyan jo volt, akkor miert volt kiadva allando parancsra, hogy az osztrak meg a jugo hataron loni kell arra, aki atszokik? Es miert akartak olyan sokan elmenni? Ausztriabol hanyan szoktek at ide?
Nezetem szerint a szabad mozgasnal keves fontosabb emberi jog van es az osszes kommunista rendszer egyik legfobb (elevulhetetlen!) bune, hogy bezarta az embereket. Ezert maradtak komplett generaciok korlatoltak (eletszinvonaltol fuggetlenul).
2009.12.23 12:02:03Balance Of Power
Irta valaki, hogy a fiatalsagot sirjak vissza, nem a konkret korszakot. Ezek szerint ven fasz korunkban mi visszasirjuk majd Gusanyit meg OV-t? Jezusmaria! ;)))))))
2010.04.27 17:41:28katalin62
A ROMÁNOKNAK NAGYON ROSSZ VOLT, NEM VOLT ÉLELMISZER A BOLTOKBAN . MISKOLCRÓL ÁTMENTÜNK NAGYVÁRADRA BEVÁSÁROLNI . CSAK ITAL VOLT A BOLTBAN AZ IS CSAK VÁNILIA LIKŐR.NEM LEHETET ÉSZREVENNI HOGY EGY BOLTBAN VAGYOK. MAGYARORSZÁG AHOZZ KÉPES KÁNAÁN VOLT PÉNZÜK ,DE NEM TUDTÁK MIRE KÖLTENI MERT SEMMI NEM VOLT. MIKOR LESZÁLLTUNK A BUSZRÓL SOK NŐ ROHANT ODA VAN E SZAPPANUNK MOSÓSZER, NIVEA, FOGKRÉM , ALAPVETŐ DOLGOKAT KÉRTEK NEM RUHÁT CIPŐT . SOK KOLLEGANŐM ROMÁN VAGYIS SZÉKELY MAGYAR, MONDTA HOGY OTT MÉG MAGYARUL SEM BESZÉLHETTEK, MERT A SECU BEVITTE ŐKET , ÉS VERÉST KAPTAK , LÉNYEG HOGY CSAUNAK 365 ÖLTÖNYE VOLT MINDEN EGYES NAPRA . Ő NEM VOLT KEGYETLEN MAGÁHOZ,CSAK A NÉPÉHEZ Ő VOLT A ROMÁNOK HITLERE. JÓL TETTE MINDENKI AKI ÁTJÖTT ITT IS NEHÉZ ANYAGILAG , DE NEM KELL RETTEGNI ODAHAZA,ITT JOBB AZ ÉLET MINT ROMÁNIÁBAN.
2011.10.15 06:22:56dörmögö
Hasonlithatjuk a Kádár érát bármihez,akkór itt és most itt ....! nem a 3.60ft.-os kenyér nem a nosztalgia de az életszivonal a lét azegéssz hangulat más volt.Ugyan igy romániai viszonylatban . A média csavarhatja ahogy akarja aki benne élt és akart az érvényesült,lehet szidni ocsárolni,lehet anyázni azt aki visszasirja...most pofázhat bárki sem rendőr sem secu nem viszi be..! Pofázz nyugodtan de dögölj is éhen és akkór semmi gond veled.Mondj véleményt hivatkozva a szólásszabadságra -senkit nem érdekel.Fröcsöghet a nyálad a komcsikra de ellemezd az Ő vezetésüket azok munkáját és ellemezd a mostanit is ...