Politikai casting után is lehet előrehozott választás

2009.03.25. 13:10 Módosítva: 2009.03.25. 13:10
Politikai értelemben kevésbé lenne kockázatos az új választások kiírása, de nem tudni, hogy egy megválasztott kormány hogyan kezelné a gazdasági problémákat, állapította meg elemzésében a Vision Consulting. Az elemzők szerint a szakértői kormány felállásában is benne van a kockázatcsökkenés, de több hiányosság miatt is elbukhat egy kinevezett miniszterelnök.

Az elmúlt hétvégén kialakult kormányválság kétféleképpen oldható meg, áll a Vision Consulting kockázatelemzésében. Az egyik változat az MSZP és szövetségesei által javasolt új kormányfő kinevezése, a másik - elsősorban a Fidesz elképzelése szerint - az előrehozott választások kiírása. A Vision nyolc területet áttekintő elemzéséből kiderül, hogy a jogbiztonságot és a külpolitikát kivéve minden téren változást hoz bármilyen új kormány felállítása.

Politikai értelemben kevésbé kockázatos vállalkozás lenne az előrehozott választás, mint egy sajátos „politikai casting" alapján létrehozott szakértői jellegű kormány, állapították meg a Vision Consulting elemzői a 2009-es magyar kormányválság apropóján készített kockázatelemzésükben. A tanulmányban foglalt megállapítás szerint új választások után egy stabilabb, döntésképesebb és komolyabb társadalmi támogatottsággal rendelkező kormány állhatna fel, az MSZP-SZDSZ, esetleg az MDF által támogatott új kormányfő viszont a gazdasági racionalitás kérdésében csökkentené a kockázatokat.

Mindazonáltal a Vision Consulting forgatókönyveinek vannak kiszámíthatatlan területei. Nem tudni, hogy egy új választások után létrejövő kormány mennyire lenne hatékony gazdasági kérdésekben, és az is kérdéses, hogy a szakértői kormány miniszterelnöke hogyan tudná átvinni akaratát az őt elvileg támogató parlamenti többségen.

Pró és kontra

Új választások esetén feltehetően jelentősen csökkennének a stabilitási kockázatok, viszont törékeny politikai bázisa miatt rizikóval kellene számolni, ha a szakértői kormány lépne hivatalba. Nem zárható ki a kormányzás ellehetetlenülése, a kormányfő lemondása és akár egy újabb, előrehozott választásokhoz vezető kormányválság kialakulása sem. A spontán változás lehetősége már akkor erősödött, amikor a gazdasági világválság napi szinten is érezhetővé vált. Egy erős, jó háttérrel bíró kormány alatt várhatóan kevésbé, egy labilis vezetés esetén komolyabb kockázati tényező lehet.

Mindkét esetben átláthatóbbá válna a közpolitikai kínálat, de arra nem lehet számítani, hogy a választási lehetőségek közelítsenek egymáshoz. A szakértői kormány egyértelmű előnnyel indulna a gazdasági racionalitás érvényesülése terén, jelentősen csökkenne a kockázat, ha az új kormányfő a kormánypártoktól valóban szabad mandátumot kapna a válságkezelésre. Ezt viszont a Vision Consulting szerint egy választások után megalakuló új kormányról nem lehet egyértelműen kijelenteni, mert az új kormány programjának nyilvánosságra kerüléséig növekedhet és csökkenhet is a kockázat.

A választások kezdeti stabilitást hozhatnának

Előrehozott választás esetén jelentősen javulhatna a működőképesség és a kormányozhatóság, mert az új kormányt adó pártok várhatóan komoly többséget szereznének a parlamentben. A szakértői kormányról ugyanez nem jelenthető ki, mert kérdéses, hogy a politikai hátországgal nem rendelkező miniszterelnök kap-e parlamenti támogatást.

Egyértelműen kockázatcsökkentő megoldás lenne az előrehozott választás a legitimálás terén. A Vision Consulting elemzői arra számítanak, hogy a társadalom az első időszakban minden bizonnyal sokkal inkább támogatná az új kormányt, mint Gyurcsány Ferencet. A szakértői kormány növelheti a közmegegyezés mértékét, de a helyzet romolhat is, ha az új vezetés cselekvésképtelennek bizonyul.

Alacsonyabb a kockázat, minél...

  1. kevésbé látunk értelmezhető változás lehetőségét hordozó eseményeket, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert.
  2. kisebb lehetőségét látjuk a spontán változás lehetőségének, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert.
  3. kiszámíthatóbb a jogszabályalkotás, illetve minél függetlenebb és szakszerűbb az igazságszolgáltatás, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert. (változatlan)
  4. kevesebb kül- és biztonságpolitikai kockázatot látunk, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert. (változatlan)
  5. kisebb különbséget látunk a politikai erők közpolitikai programjában, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert.
  6. nagyobb tere van a gazdasági racionalitásnak, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert.
  7. működőképesebb, hatékonyabb a döntéshozás, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert.
  8. nagyobb a legitimitás mértéke, annál alacsonyabb kockázati kategóriába soroljuk az adott politikai rendszert.