Bírságcsökkentési javaslat a parlament előtt

2009.04.12. 10:13
A parkolási társaságok nem köthetik ki egy bíróság kizárólagos illetékességét sem, csökken a kiszabható bírság alsó határa - egyebek mellett ezek az új szabályok a közúti közlekedésről szóló törvény módosító javaslatában, amelyet a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter terjesztett pénteken a parlament elé. A szöveg az Országgyűlés honlapján olvasható.

Sok parkolási társaság köti ki általános szerződési feltételében egy bíróság illetékességét. Emiatt a kikötött bíróságok ügyforgalma - a ki nem fizetett bírságok miatt - aránytalanul megnő. Várhatóan augusztus 1-től a megbírságolt jármű tulajdonosának - üzembentartójának - lakhelye szerinti bíróságon lehet perelni.

Bírságot kell fizetniük augusztustól azoknak is, akik a gyermek biztonsági rendszer-, a motorkerékpár bukósisak- és a rádiótelefon használat szabályait sértik meg. Ezek az új bírságolási okok a fuvarozással elkövethető szabálysértések végére kerültek be. Eddig a bírság 50 ezertől 800 ezer forintig terjedhetett, a javaslat az alsó határt 10 ezer forintra csökkenti.

Jelenleg a jármű a bírságolást követően - a bírság kifizetéséig - két megszorítással tartható vissza. Az egyik, ha a megbírságolt fizetési készsége igazolt, a másik pedig az, ha a rakomány jellege ezt nem engedi meg (például élő állatot szállít a kamion). A jövőben akkor sem tartható vissza a jármű, ha a magbírságolt személy lakóhelye Magyarországon van, illetve rendelkezik a bírság kifizetésére szóló bankgaranciával.

A sebességtúllépés, a vasúti átjárón tilos jelzés ellenére történő áthaladás, az autópálya leálló sávjában történő folyamatos haladás, vagy a tiltott helyen történő megállás, várakozás miatt változatlanul 30-300 ezer forint közötti bírságot lehet kiszabni. A konkrét tarifát továbbra is a kormány szabja meg az említett határok között. Új szabály, hogy aki egy cselekménnyel több előírást is megszeg, annál az egyes bírság-tételeket össze kell adni.