Negyedik napja is lesz a sztrájknak

2010.01.14. 22:03 Módosítva: 2010.01.14. 23:07
A budapesti közlekedés részleges megbénításának harmadik napján beszállt a BKV-sztrájkba a miniszterelnök is, igaz, csak a szavak szintjén, és nem a sztrájkolóknak adott igazat. A közlekedésben nem nagyon változott a helyzet, a metróra, HÉV-re és a trolira lehet alapozni, a sztrájk idején már megszokott, kiszámíthatatlanul járó buszokra már kevésbé, a villamosok közül pedig csak négy járt megbízhatóan. A tárgyalás menete annyiban változott, hogy az eddigi napi helyett három is volt csütörtökön, igaz, hasonlóan eredménytelenek, mint eddig.

Bár szerda este attól lehetett tartani, hogy az eddiginél is nagyobb káosz alakulhat ki a budapesti közlekedésben, mert már a városba sem lehet bejutni vonattal, reggelre kiderült, hogy a vasutasok nagyobb szolidaritásról tettek volna tanúbizonyságot, ha küldenek egy táviratot a BKV-soknak. Hajnalban mindössze a vasúti dolgozók fél százaléka szüneteltette a munkát a Gaskó István által meghirdetett szolidaritási akcióban.

A tömegközlekedés nagyjából olyan volt, mint a megelőző napokban, a metró, a HÉV és a troli megbízhatóan szállított, a sztrájk idején megszokott buszok kiszámíthatatlan sűrűséggel vitték az utasokat, villamos pedig többnyire csak négy vonalon járt, és elég ritkán.

Eldugott forgalmik

A sztrájk harmadik napja is állóháborúra emlékeztetett a BKV vezetése és a munkabeszüntetést meghirdető szakszervezetek között, de csütörtökön legalább a látszatra adtak, és az eddigi napi egy, rövid és eredménytelen találkozó helyett csütörtökön háromszor is találkoztak, ugyanolyan hatékonysággal.

A már rutinszerű sztrájk idején azért apróbb meglepetésekkel kedveskedtek egymásnak a küzdő felek. A dél-pesti buszgarázsban például a szakszervezet eldugta a buszoknak forgalmiját, hogy azokat ne tudja elvinni és odaadni nem sztrájkoló sofőröknek a BKV.

Nincs üzleti terv

Kiderült, hogy a rendszeres találkozók ellenére magasabb szinten is képesek meglepetést okozni egymásnak: a szakszervezet azzal, hogy a reggeli egyeztetésen elkérte a cég 15 évre szóló üzleti modelljét és az idei üzleti tervét, a BKV menedzsmentje meg azzal, hogy az utóbbival nem rendelkezik, így azt csak péntek délelőttre tudja átadni.

Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese ezt azzal indokolta, hogy a cégnek 10 és 15 éves üzleti modellje van, ezt bontják le éves szintre. Az idei számításokhoz pedig amúgy is ismerni kellene a várható bérköltségeket.

Péteken egykor folytatják az egyeztetést.

Bajnai visszaüzent a zsarolóknak

A szakszervezet bevonta volna a tárgyalásokba Bajnai Gordon miniszterelnököt is, aki a Klubrádióból üzent vissza. Szerinteaz, ami történik, nem sztrájk, hanem zsarolás, hiszen a BKV egy közszolgáltató cég, és rajta kívül más nem tudja megoldani azt, hogy milliók eljussanak a munkahelyükre.

Mint minden korábbi nagyobb sztrájk idején, most is kiderült, hogy a magyar sztrájktörvényből kimaradt egy elég fontos rész, mégpedig a kötelező szolgáltatás kikövetelése. Jelenleg ugyanis elég csak tárgyalni róla, megállapodni nem kell arról, hogy milyen minimális szolgáltatást biztosítsanak a sztrájkolók. (A magyar sztrájktörvény gyenge lábairól itt olvashat.)

Egy sztrájkszakértő szerint az akcióban részt vevők kitartását erősítheti, hogy naponta derül ki: a cég vezetői talicskával hordták ki a pénzt a BKV-ból. (A sztrájkpszichéről bővebben itt.)

Kora délután váratlanul meg is jelent sok rendőr a Moszkva téren, ahol a BKV menedzsmentje sajtótájékoztatóra készült, ám ma nem vittek el senkit közülük, kiderült, hogy tévesen riasztották az egyenruhásokat, mert nem tudták, hogy mi ez a csoportosulás.

Ha a BKV mobiltársaság lenne

Kocsis István ezután a gépházból megüzente, hogy valamilyen módon kárpótolják a bérleteseket, valószínűleg az érvényesség meghosszabbításával. Egy jogász szerint jó esélye lenne egy BKV elleni próbapernek, ha nem kompenzálják semmivel a teljes szolgáltatástól megfosztott bérleteseket és kiderült az is, hogy ha a BKV mobiltelefontársaság lenne, már mindenkinek visszafizethetne 7520 forintot. (Részletek itt.)

A kasszások sztrájkoljanak

Egy olvasónk azt javasolta, hogy a szakszervezetek váltsanak stratégiát, és ne az utasoknak okozzanak problémát, hanem a BKV-t helyezzék nagyobb nyomás alá azzal, hogy a járatokat rendesen elindítják, ami jelentős költség a BKV-nak, de az utasoktól nem hajtják be az ellenszolgáltatást, a pénztárakat nem nyitják ki, és az ellenőrök sem dolgoznak.

Ebből az ellenőrös rész már a sztrájk első percétől szinte megvalósult, mert bár a BKV tagadja, hogy utasította volna az ellenőröket a semmittevésre, és nem is sztrájkolnak az ellenőrök, mégis alig látni jegyekkontrollost, olyat még kevesebbet, aki a munkáját végezné. Olvasóink közül is csak kettő jelezte, hogy HÉV-en látott egy aktív ellenőrt, bizonyító erejű épet viszont senki nem küldött a felhívásunkra.

Szerdán volt olyan információ, hogy a szombattól hétfőig esetleg felfüggesztik a szakszervezetek a sztrájkot, csütörtökön viszont már azt is lehetett hallani, hogy pont azért nem, mert az egyre romló légszennyezettségi adatok miatt a hét végére szmogriadót rendelhetnek el, az autók kitiltásával pedig még hatékonyabb lehet a közlekedés bénítása.(A sztrájk és egy, a Kárpát-medencében megrekedt hideg párna miatt is egyre rosszabb minőségű levegőről itt olvashat.)

Bartha Pál szakszervezeti vezető lapunknak nyilatkozva a jövő hétre jósolta a munkabeszüntetés végét. A sztrájkolók bérét ilyenkor a szakszervezetek állják, de anyagilag állítólag bírják.

Akinek pedig nincs autója, kéredzkedjen be pénteken olyan mellé, akinek van.