Bajnai előkészítette Orbánnak a parkolás szabályozását

2010.03.10. 17:21
Döntött a kormány a közterületi parkolást érintő törvények módosításáról, de a végső szót az új országgyűlésnek kell kimondania. Az új szabályzás szerint a parkolási tarifákat a mindenkori benzinárhoz kötnék.

Szollár Domokos budapesti sajtótájékoztatóján bejelentette: a kormány által készített javaslatok megfelelnek a jogállami normáknak, védik az állampolgárokat, a fogyasztókat az esetleges önkormányzati önkény ellen, világos, átlátható szabályokat eredményeznek és igyekeznek megfelelni az Alkotmánybíróság  kifogásainak.

Mint ismeretes az Alkotmánybíróság tavaly novemberben semmisítette meg az önkormányzatok parkolási rendeleteit, e szerint 2010. július 1-től nem kérhetnek az önkormányzatok pénzt a parkolásért. A következő parlamentnek hátrahagyott javaslatcsomag meghatározná, milyen feltételek esetén lehet egy várakozási területre díjfizetési kötelezettséget előírni, kategóriákba sorolja a várakozási területet, illetve meghatározza a várakozási díj megengedett legmagasabb mértékét. A kormány a közúti közlekedésről és a közúti közlekedés nyilvántartásáról szóló törvény módosítását javasolja az új Országgyűlésnek - jelentette ki.

Szollár Domokos a díjfizetési kötelezettség előírása kapcsán kiemelte: többek között csak azokra a területekre lehet díjkötelezettséget megállapítani, ahol a díjkötelesnek tervezett időszakban a várakozásra alkalmas helyek átlagos foglaltsága meghaladja a 70 százalékot. Hozzátette: a várakozási területeket a telítettség alapján sorolnák kategóriákba. A négy kategória e szerint 70, 80, 90 százalék feletti telítettség, illetve 70 százalék feletti telítettség és közúti közlekedés okozta károktól fokozottan védendő terület.

Mint arról korábban beszámoltunk, a várakozási díj megengedett legmagasabb mértékét az adóhivatal által az előző naptári évben havonta meghatározott 95-ös ólmozatlan benzin literenkénti árához kötnék, például ma, 2010-ben az első, azaz a 70 százalékos telítettséget elérő kategóriában 159 forint lenne egy egységnyi parkolás díja, a harmadikban pedig 476 forint lenne - fejtette ki a szóvivő.

Elmondta még, hogy a törvénymódosítás rendelkezik a pótdíjról is: 15 napon belül kell a teljes napi plusz két órai várokozási díjat kifizetni; a pótdíjazásról SMS- ben kell értesíteni azokat, akik rendszámát mobiltelefonos fizetési rendszerben regisztrálták.

A javaslatcsomag felhatalmazza az önkormányzatokat, hogy rendeletben szabályozzák a ténylegesen fizetendő díj mértékét. azokat a konkrét területeket, ahol parkolási díjat kell fizetni, a díjköteles időszakot; valamint előírja azt, hogy a parkolási céget az önkormányzatnak közbeszerzési eljárás során kell kiválasztania - hangsúlyozta Szollár Domokos.

A szóvivő kitért arra is, hogy a törvénymódosításokról már az új Országgyűlés dönthet. Mint mondta, a jelenlegi kabinet felelőssége, hogy olyan javaslatot tegyen le az asztalra, amelyet a következő parlament már akár az első ülésén elfogadhat, és az új szabályok értelmében az önkormányzatok július 1-től már szedhetnek pénzt a parkolásért.