Boglárka
19 °C
31 °C

Dömperek a Margit hídon

2010. 11. 06. 14:39
| Módosítva: 2010. 11. 06. 16:24
A felújítás alatt álló Margit híd szerkezetét 24 darab 30 tonnás teherautóval terhelték, hogy megmérjék a tartószerkezet milliméteres alakváltozásait. Az eredmények kiértékelése után már akár a következő hét közepén is visszaadhatják a hidat a forgalomnak.

A hétvégén megrakott teherautókkal tesztelik a szerkezetileg már felújított Margit híd terhelés alatti viselkedését. Mivel a középen megtörő Margit híd statikai szempontból két különálló hídnak számít, a vizsgálatot szombaton a pesti, vasárnap a budai hídfélen végzik.

Dömperek dübörögnek a hídon

A hídon felsorakozó 24, egyenként 30 tonnás teherautó összesen 720 tonnával terheli az új pályalemezt és azon keresztül a híd szerkezetét. Az alakváltozást a megfelelő helyekre felragasztott nyúlásmérő bélyegekkel és műszeres vizsgálatokkal követik nyomon.

Először azt vizsgálják, hogy a hirtelen megnövő terhelés hogyan hat a hídra, majd hogy a 10 órán át tartó változatlan terhelés milyen alakváltozásokat okoz, végül hogy a levonulás után miként nyeri vissza eredeti alakját az acélszerkezet.

Dunai László, a Budapesti Műszaki Egyetem professzora, a próba művezetője azt mondta, hogy az előzetes számítások és eddigi eredmények szerint a híd sikerrel átmegy majd a teszten, és az eredmények ismeretében kiadhatják azokat a jegyzőkönyveket, amelyek az ideiglenes forgalomba helyezéshez szükségesek.

A statikus próbaterhelés csak az első fázis, a második rész a dinamikus terhelés lesz, amikor a híd felújításával teljesen végeznek. Ez májusban várható.

Tóth Kata, a felújítást végző Mh 2009 konzorcium szóvivője az MTI-nek azt mondta, hogy az eredmények ismeretében a forgalom már a jövő hét közepén is igénybe veheti majd a hidat, ha az időjárás is kedvező lesz.

A Margit híd rekonstrukcióját elsősorban a korábbi vasbeton pályalemez korróziója tette szükségessé. A régit szétbontották, a helyére előregyártott acélelemekből álló új, a korábbinál szélesebb pályalemezt illesztettek.

Hogy a tömegközlekedés ne álljon le, a két hídfélt hosszában is megfelezték, azaz a pillérek közötti ívelt hossztartókat középen egymáshoz rögzítő elemeket átmenetileg szétvágták. Így egy ideig a Margit híd valójában négy hidat jelentett.

Jönnek a dömperek

A hídfelek tartószerkezete, mely a pályatest és az azon közlekedők súlyát a pillérekre juttatja, lényegében érintetlen maradt, azon a szükségessé vált kisebb javítások után  jelenleg a korrózióvédelmet és a festést végzik.