Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEMFellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter pénteken benyújtotta az országgyűlésnek az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló javaslatot (pdf). A javaslatok több régóta megoldatlan kérdést próbál megoldani. A változtatások egy részét uniós jogharmonizációs kötelezettségek indokolják.
Fellegi javaslata határozottan megrostálná az utak mentén felállított reklámtáblákat, ezek ugyanis, szól az indoklás, elterelhetik az autósok figyelmét és balesetveszélyes helyzeteket okozhatnak. A módosítás megtiltja a láthatóságot akadályozó, a közlekedés biztonságát veszélyeztető jelzések, berendezések elhelyezését a közutakon, a közút mellett és felett, például a villany- és telefonoszlopokon.
A törvényjavaslat szerint ez alól a benzinkutak cégjelzései, árakat jelző táblái, vagy az 50-100 méteren kívül elhelyezett, legfeljebb 4 négyzetméterfelületű táblák jelentik. Mindezek alapján az óriásplakátok eltűnhetnek az utak, autópályák mellől.
Reklámtáblákat és más berendezéseket a jövőben így kizárólag a közútkezelő hozzájárulásával lehetne elhelyezni. Ellenkező esetben az útkezelő a táblát a tulajdonos költségére eltávolíttatja. A rendelkezés hat hónapos türelmi időt hagyna a tilalomba ütköző reklámhordozók felszámolására. Ezután a közlekedési hatóság – akár ismételten is – 500 ezer forintos bírságot szabhat ki annak az ingatlannak a tulajdonosára, amelynek területén a tábla áll.
A módosítás törvényi felhatalmazást ad arra, hogy kamerákat szereljenek fel a buszokon, vonatokon és más közösségi közlekedési járműveken, a pályaudvarokon és megállóhelyeken. Az indoklás szerint ez a lehetőség a járművezetők és az utasok életének, testi épségének és vagyonának védelmét szolgálja. Eddig csak a sofőrök kamerás megfigyelésére volt lehetőség, hogy a feketejegybizniszt megakadályozzák.
A javaslat az adatvédelmi biztos korábbi észrevételeinek megfelelő, szigorú adatkezelési garanciákat tartalmaz. A BKV-buszok, vonatok bekamerázásása már korábban felmerült, ám az adatvédelmi biztos ajánlásainak megfelelően ezt eddig nem tehették meg.
Az adatvédelmi biztos arra hivatkozott, hogy a jelenlegi törvények csak a kétségtelenül önkéntes alapon felkereshető magánterületeknél teszik lehetővé a kamerás megfigyelést. A biztos szerint az olyan közüzemek, mint a BKV-busz nem tartoznak a törvény hatálya alá, ezeken ugyanis az érintetteknek nincsen érdemi választási lehetősége.
A javaslat lehetővé teszi, hogy a jogosítvány megszerzéséhez szükséges KRESZ-oktatást távoktatásban (e-learning) végezzék el. A hagyományos tantermi elméleti oktatást részben kiváltó képzési forma alaposságát a hatóság ellenőrzi majd. Az indoklás szerint ezt nemcsak kényelmi, hanem esélyegyenlőségi szempontok is indokolják. Míg a nagyvárosokban élők jellemzően több, elérhető közelségben lévő autósiskola közül választhatnak, a vidéki kistelepülésekről, falvakból a térségi központba, megyeszékhelyre kell utazni a képzésre. A javaslat megszünteti az autóvezető oktatók és vizsgabiztosok eddig élethosszig megszerzett jogosultságát. Nekik is bizonyos időnként továbbképzésen kell részt venniük és vizsgát kell tenniük.
A törvényjavaslat szerint a közlekedési hatóság még a vizsgáló állomáson ellenőrizhetné az éppen levizsgáztatott autót. A járműveket a vizsga után ezért legfeljebb két órára visszatarthatják a forgalomba helyezéstől. Ezen idő alatt azt néznék meg, hogy valós adatok kerültek-e a műszakiba, s így kiszűrhetik a visszaéléseket.
A javaslat a légiközlekedési bírság összegét a jelenlegi 3 millióról 100 millió forintra emeli. Ilyet a légiközlekedési tevékenységre, a légijárművek nyilvántartására, légiközlekedési akadályra, a nyilvános repülőrendezvényre, szakszolgálati tevékenységre, adatszolgáltatásra, a légiközlekedés védelmére és a zajkorlátozásra vonatkozó rendelkezések megsértőivel szemben lehet kiszabni. A módosítás megerősíti a rendőrség jogosítványait a légiközlekedés védelmében. Meghatározott esetekben ezeket a feladatokat a repülőtér üzemeltetőjének költségére és eszközeinek használatával a rendőrség akár teljes egészében is átveheti.
Az utasok értesítése, pontos informálása az izlandi vulkáni hamufelhő okozta nemzetközi légiforgalmi fennakadások időszakában több alkalommal is ilyen okokból maradt el. A hasonló helyzetek elkerülésére a jövőben a képviselővel nem rendelkező légitársaságok kötelesek lesznek szerződést kötni erre is. A légitársaságoknak a járataik által érintett összes repülőtéren gondoskodniuk kell majd olyan alkalmazott vagy szerződésben meghatalmazott képviselőről, aki az utasoknak felvilágosítást ad az előállt problémákról, a megoldási lehetőségekről.
Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.
További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!
MEGNÉZEM