A kispártok alkonya

2010.03.24. 09:50
A 2002-es és 2006-os adatok alapján a kispártok területi listáira érkező szavazatok száma az esetek többségében jócskán elmaradt az általuk leadott kopogtatócédulák számától.

Nem következett be, amitől sokan tartottak. Háromnál több párt indul idén is minden megyében az országgyűlési választásokon, de való igaz, hogy a rendszerváltás óta most lesz a legszegényesebb a felhozatal. De vajon a (leg)kis(ebb) pártok visszaszorulása tényleg a demokrácia és pluralizmus romlását is jelentené, ahogyan azt például Tóta W. Árpád sugallta nemrég az indexen megjelent publicisztikájában? A 2002-es és 2006-os adatok mögé nézve ugyanis inkább az tűnik meglepőnek, hogy ezek a kispártok eddig egyáltalán tudtak területi listákat állítani. A listáikra érkező szavazatok száma ugyanis az esetek többségében jócskán elmaradt az általuk leadott kopogtatócédulák számától.

Az Országos Választási Iroda honlapján a 2002-es és 2006-os eredményeket böngészve bárki könnyűszerrel találhat olyan képviselőjelöltet, aki a választáson 750-nél kevesebb szavazatot kapott. Ez elsőre furcsának tűnhet, mert a jelölté váláshoz eleve be kell gyűjteni legalább 750 választópolgár támogatását, vagyis kopogtatócéduláját. De erre még magyarázat lehet a szavazatmegosztás: a kispártokra szavazók adhatják az egyéni jelöltre szóló voksukat egy esélyesebb (nagypárti) jelöltnek, hogy az semmiképp se vesszen kárba, és támogathatják csak a - parlamentbe jutásos elégséges - listás szavazatukkal a nekik szimpatikus kispártot.

Azonban az összesített listás szavazatok is azt mutatják, hogy sok kispárt jóval kevesebb voksot kapott, mint amennyi ajánlószelvényt előzetesen össze tudott szedni. Például a Reform Kisgazdapárt a 2002-es választásokon 4 területi listát állított, és ezekben a megyékben 11 egyéni jelölttel nevezett be. Ehhez minimálisan is 8250 ajánlószelvényt kellett előzetesen leadnia. Ehhez képest a párt listáira összesen csupán 1086 választó szavazott.

Kattintson ide a táblázat megjelenítéséhez!
   1) A 2006-os országgyülési választások eredményei              
   Pártok  Ter. listák  Orsz. lista  Egyéni jelöltek száma  Egyéni jelöltek száma ott, ahol lista is volt  Minimum szükséges kopogtató-cédula  Kapott listás szavazatok  Kopogtató-cédula gyüjtési hatékonyság (minimum)
1  MSZP 20 1 165 165 123,750 2,336,705 5.3%
2  FIDESZ-KDNP 20 1 174 174 130,500 2,272,979 5.7%
3  SZDSZ 20 1 165 165 123,750 351,612 35.2%
4  MDF 20 1 153 153 114,750 272,831 42.1%
5  MIÉP-Jobbik 20 1 114 114 85,500 119,007 71.8%
6  MUNKÁSPÁRT 11 1 51 43 32,250 21,955 146.9%
7  CENTRUM 8 1 30 23 17,250 17,431 99.0%
8  MCF Roma Összefogás Párt 8 1 29 26 19,500 4,459 437.3%
9  ZÖLDEK PÁRTJA 3 0 13 9 6,750 2,870 235.2%
10  Magyar Vidék és Polgári Párt 7 1 18 17 12,750 2,789 457.2%
11  KDP-Keresztényszociális Centrum 9 1 25 22 16,500 2,362 698.6%
12  Független Kisgazda- Nemzeti Egységpárt 3 0 8 6 4,500 889 506.2%
13  FÜGGETLEN KISGAZDAPÁRT 2 0 7 4 3,000 838 358.0%
14  Magyarok Egymásért Szövetsége 1 0 2 2 1,500 767 195.6%
15  MUNKÁSPÁRT 2006 1 0 5 2 1,500 556 269.8%
                 
   2) A 2002-es országgyülési választások eredményei              
   Pártok  Ter. listák  Orsz. lista  Egyéni jelöltek száma  Egyéni jelöltek száma ott, ahol lista is volt  Minimum szükséges kopogtató-cédula  Kapott listás szavazatok  Kopogtató-cédula gyüjtési hatékonyság (minimum)
1  MSZP 20 1 170 170 127,500 2,361,997 5.4%
2  FIDESZ-MDF 20 1 176 176 132,000 2,306,763 5.7%
3  SZDSZ 20 1 174 174 130,500 313,084 41.7%
4  MIÉP 20 1 176 176 132,000 245,326 53.8%
5  CENTRUM 20 1 126 126 94,500 219,029 43.1%
6  MUNKÁSPÁRT 20 1 148 148 111,000 121,503 91.4%
7  FÜGGETLEN KISGAZDAPÁRT 20 1 148 148 111,000 42,338 262.2%
8  ÚJ BALOLDAL 7 1 25 21 15,750 3,198 492.5%
9  REFORM KISGAZDAPÁRT 4 0 15 11 8,250 1,086 759.7%
10  SZDP 1 0 4 2 1,500 912 164.5%
11  MRP 1 0 2 2 1,500 745 201.3%
12  KISGAZDAPÁRT 1 0 12 2 1,500 451 332.6%
13  MAVEP 1 0 5 2 1,500 318 471.7%

Mi történthetett közben a maradék több mint hétezer támogatóval? A csatolt táblázatokban számos hasonló példát találni. Lényegében - 2002-ben a Centrum, Munkáspárt és a MIÉP, 2006-ban pedig a MIÉP-Jobbik és a Centrum kivételével - az összes, parlamentbe nem jutott párt a voksoláskor a töredékét kapta annak a választói támogatásnak, amit a leadott kopogtatócédulák száma alapján előzetesen várni lehetett volna.

De ha azokat a pártokat vizsgáljuk, akik több szavazatot kaptak, mint cédulát, akkor is itt-ott meglepően magas „hatékonyságot” mutattak az aktivisták a potenciális támogatók és ajánlószelvényeik megtalálásában. A Centrum Párt 2006-ban például  17 431 szavazatot kapott, ehhez képest előzetesen minimum 17 250 cédulát adott le, ami 99 százalékos találati aránynak felelne meg a támogatók felkutatásában. Ez egyúttal azt is jelentené, hogy a párt elvileg névről ismerhette szinte valamennyi szavazóját.

Összességében: az egyenként 100 ezernél kevesebb listás szavazatot kapó pártok 2002-ben együttvéve legalább 141 ezer kopogtatócédulát adtak le, de kevesebb mint 50 ezer szavazatot kaptak, míg 2006-ban ugyanezen csoportnál több mint 115 ezer ajánlószelvényre csupán 55 ezer szavazat jutott. Vajon mi okozhatta ezt a diszkrepanciát? Az okoktól függ ugyanis, hogy a kispártok megritkulása milyen irányba - ha egyáltalán - befolyásolja a demokrácia minőségét Magyarországon. Íme néhány lehetséges magyarázat:

1. Egyszerűen tényleg csaltak a kopogtatócédulákkal (ide értve a pénzért való megvásárlást is, bár ez talán nem épp a legkisebb pártokra lehetett jellemző). Eszerint a kispártok mostani általánosan rossz szereplését az okozná, hogy a ferencvárosi időközi választások körüli botrány óta kockázatosabb és nehezebb is lett csalni - például a cédulák a rendszerváltás óta most először  készültek fénymásolásbiztos módon.

2. A választók egy része nem viselkedik tudatosan az ajánlószelvény leadásakor, hanem odaadja azt az első becsöngető aktivistának. Aztán esetleg el se megy szavazni. Eszerint a nagypártok, leginkább a Fidesz idei „learatási-stratégiája” valóban gyakorolhatott volna a korábbinál erősebb kiszorítási hatást a kispártokra.

3. A választói preferenciák megváltoznak a kopogtatócédula leadása és a szavazás között. Ez persze egyszer-egyszer és egy-egy kispárt esetében előfordulhatna, de hogy szinte mindig és mindegyikkel, arra nehéz értelmes magyarázatot találni. Esetleg egy dolog mégis elképzelhető: a szavazócédula névre szól, a kispártok aktivistái itt esetleg jobban tudnak nyomást gyakorolni családtagjaikra, környezetükre, akik nem vállalják fel a vitát, inkább odaadják a szelvényt, aztán a szavazófülkében anonim módon csak azért is másra szavaznak. De ez a jelenség tömeges lenne? És ha igen, akkor miért eshettek volna vissza a kispártok épp az idén?

4. Van a magyar választóknak egy szűkebb, de azért jó pár tízezres rétege, akik szerint „virágozzék ezer virág”, és akik hajlamosak megadni az esélyt és a kopogtatócédulát egy kispártnak akkor is, ha egyébként nem akarnak szavazni rá. Itt a kérdés megint csak az: vajon miért változott volna meg az ő hozzáállásuk éppen az elmúlt négy évben?

Kicsit külföldre is kitekintve: a hazaihoz hasonló felépítésű német választási rendszerben a listaállítási feltételek sokkal enyhébbek. Például a 18 millió lakosú Észak-Rajna-Vesztfáliában a tartományi listaállításhoz elég 2000 választópolgártól ajánlást szerezni egy pártnak, míg nálunk a 200 ezres Nógrád megyében is legalább 1500 kopogtatócédulára van szükség.

Emellett Németországban a parlamenti pártoknak nem kell ajánlásokat gyűjteniük, ők automatikusan indulhatnak. Mindezeknek köszönhetően a 2005-ös Bundestag-választáson tudtak tartományi listákat állítani olyan vicces formációk is, mint például a Németország Anarchista Pogópártja (mellesleg több szavazatot is kapott, mint a minimálisan leadandó ajánlásaik száma).

Nálunk egy ilyen csoportnak esélye sem lenne az indulásra - többre viszont odaát se. Az enyhe listaállítási feltételek ellenére a Német Szövetségi Köztársaságban az elmúlt ötven évben parlamenten kívüli erő - az azóta már stabil Bundestag-résztvevővé felfejlődött Zöldek - egyetlen egyszer, 1983-ban ugrotta meg szövetségi szinten a bejutási küszöböt (most itt nem számítva az NDK-utódpárt 1990-es bejutását). Így adódik a kérdés: a szigorúbb indulási feltételek valóban rontják a demokrácia minőségét és korlátozzák a politikai versenyt? Vagy nézhetjük akár a másik oldalról is: a szigorú indulási feltételek tényleg szükségesek a viszonylagos politikai stabilitás és folytonosság fenntartásához? A további elemzés politológusok dolga.

    Módszertan

    A minimum szükséges kopogtatócédulák számát úgy kapjuk meg, hogy az elinduló egyéni jelöltek számát szoroztuk 750-nel, mivel minden jelöltnek legalább ennyi kopogtatócédulát kell leadni. Azoknál a pártoknál, akik nem tudtak minden megyében listát állítani, az összes egyéni jelölt számából levontuk azon jelöltek számát, akik olyan megyében indultak, ahol a pártnak nem sikerült területi listát állítania. Például az Új Baloldal 2002-ben Budapesten, Békésben, Szabolcsban és Zalában indított ugyan egy-egy egyéni képviselőjelöltet, de területi listája ezekben a megyékben nem volt, így itt a választóinak eleve lehetőségük sem volt az Új Baloldal listájára szavazni. Ezért nem szabad figyelembe vennünk azt a négy képviselőt a minimális kopogtatócédula-szám kiszámításakor.