Indokolatlanul sokat számláznak a börtönökben felszerelt telefonok használatáért, és ezzel megnehezítik az egyetlen gyors kapcsolatot a védővel és a hozzátartozókkal - állapította meg 2010 decemberében az ombudsman a fogvatartottak panaszai alapján folytatott vizsgálatában.
A hívásokat egy, a büntetésvégrehajtási intézet telefonhálózatától független rendszer kezeli, amely egyrészt lehetővé teszi a fogvatartottak külső kapcsolattartását, másrészt a telefonbeszélgetések biztonsági ellenőrzését.
Ezt a telefonrendszert egy kizárólagosságot élvező kft. működteti, mely a hívásokért csak a fogvatartottaktól kér pénzt, a büntetés-végrehajtás intézményeitől nem. A szolgáltatásban nem érvényesül a piaci verseny, ezért magasak a percdíjak - állapította meg Szabó Máté ombudsman.
A külvilággal való telefonos kapcsolattartás az ombudsman szerint különlegesen fontos közszolgáltatásnak minősül, más nem pótolhatja, mert a levelezés vagy nem elég gyors és közvetlen, látogató fogadására pedig csak havonta egyszer van lehetősége a raboknak.
A szabadulás utáni társadalmi reintegráció elengedhetetlen feltétele a kinti kapcsolatok megőrzése, az előzetesen letartóztatottak esetében pedig kiemelten fontos a védővel és a családdal való kapcsolattartás biztosítása – indokolta álláspontját a biztos.
A telefonrendszert üzemeltető kft. ügyvezető igazgatója arról tájékoztatta az ombudsmant, hogy javaslatait megvizsgálták, és már konkrét lépéseket is tettek az ügyben. Ezentúl a mobil hívások percdíjait országosan, minden intézetben nettó 88 forintra, a helyi vezetékes hívások díját pedig nettó 11,20 forintra csökkentették, elkezdik a másodperc alapú számlázást, továbbá keresik annak a lehetőségét, hogyan lehetne a telefonálási díjakat úgy alakítani, hogy a családi hívásokat részesítsék előnyben.
A jelenleg még csak egy-két helyen alkalmazott, vonalkódos Joker-kártyát minden intézetre ki fogják terjeszteni. A kártya segítségével a fogvatartottak, de leginkább az előzetesen letartóztatottak felügyelet mellett telefonálhatnak.