Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEMBikicsunáj kampányt indít az eü-államtitkár
További Belföld cikkek
- Vörösbe borul a Lánchíd vasárnap este, fontos problémára hívják fel a figyelmet
- Kigyulladt egy autószállító kamion az M7-es autópályán
- Megmozdult a föld Pest vármegyében
- Az Építési és Közlekedési Minisztérium feljelentést tett a műemlékvédelemről kitálaló főtanácsos miatt
- Számos munkavállalójától válhat meg az ELTE kancelláriája karácsonyig
Szócska Miklós egészségügyi államtitkár és Nagy Anna kormányszóvivő jócskán elhízott, digitálisan megöregített, tokás képeivel nyitották meg a Megnézheted magad! egészségügyi kampányt ma Budapesten.
"Úgy döntöttünk, magunkon teszteljük a programot, ezért öregítettek meg minket" - mondta el az államtitkár, aki hozzátette: bár rengeteget beszélünk kórházi adósságokról és az egészségügy rossz helyzetéről, de kevés szó esik az állampolgárok szokásairól, holott sok betegséget megelőzhetnénk, ha jobban odafigyelnénk az életmódunkra.
A kampány célja, hogy az emberek felismerjék: túl sok cukrot, zsírt és sót fogyasztunk. Nagy Anna kormányszóvivő szerint ekkora népegészségügyi kampány régóta nem volt az országban.
"Azzal a rengeteg sóval, cukorral és zsírral kalkulálva, amit minden nap megeszünk, már sejteni lehet, hogy fogunk kinézni hatvanévesen, a kampány pedig meg is mutatja ezt" - mondta a kormányszóvivő.
Az iwiw.hu/megnezhetedmagad címen ugyanis a látogató majd tesztet tölthet ki, vagy fotót tölthet fel magáról. Ezek alapján a rendszer kiszámítja, illetve egy digitálisan eltorzított fotón meg is mutatja, hogy jelenlegi szokásait alapul véve miként nézne ki a tesztalany idős korára.
Az államtitkárság reményei szerint legalább félmillió embert érhetnek el a programmal, ahol a tagok életmódtanácsokat is kapnak. "A cél az, hogy minél többen csatlakozzanak, hogy kicsit jobban odafigyeljenek rá, mit esznek, mit isznak, vagy mit csomagolnak a gyereknek uzsonnára. A résztvevők egyébként konyhát üdülést vagy telefont is nyerhetnek" - tette hozzá a szóvivő.
Az egy hónapon át tartó kampányt elsősorban az iwiwen, illetve a magánemberek által akarják terjeszteni, mert mint Szócska kijelentette: a minisztériumnak nincsenek milliói arra, hogy főműsoridőben reklámozzanak. "Bikicsunáj jellegű, vagyis magánemberek által készített kampányokkal gerjesztjük a nézettséget, így az előállítás vagy a reklámozás egy fillérünkbe sem kerül" - mondta Szócska.
Húsvét utánra elkészül a program kiértékelése, és ekkor országos szűrésbe is kezdenek, mert az államtitkár szerint a magyar szűrési arányok nagyon rosszak.
"A legrosszabb arányok Pest megyében vannak, de átlagosan is elmondható, hogy az öt százalékot ritkán éri el a szűrések aránya a megyékben. Ebben az évben ezért három dolgot teszünk. Az első, hogy szembesítjük az embereket azzal, milyen következménye van az életmódjuknak. Ezután életmódtanácsokat adunk nekik, majd rendbe tesszük a népegészségügyi rendszert, hogy képes legyen kezelni őket" - mondta el Szócska.
A statisztikák szerint jelenleg a magyar lakosság kétharmada elhízott vagy túlsúlyos; a szív- és érrendszeri betegségek egyharmaddal, a daganatos betegségek száma pedig akár 30 százalékkal is csökkenthető lenne, ha odafigyelnénk az életmódunkra.