Több gyanús szerződést találtak Pécs közlekedési cégénél
További Belföld cikkek
- Feljelentik Gulyás Gergelyt és Lánszki Regő államtitkárt
- Szájer József: A politika bizalmi műfaj, és ezt a bizalmat én eljátszottam
- Tarjányi Péter: Nem gondolnám, hogy Oroszország a békére törekedne
- Milliárdokat érő luxusrepülő jelent meg Ferihegyen, elindultak a találgatások
- Egy testvérpár különös közéleti összefonódásai – Kicsoda Magyar Péter öccse?
A Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) átvilágítását végző szakemberek szerint a vállalatot a felszámolás közvetlen veszélye fenyegette, Pécs a huszonnegyedik órában vette át az irányítását, megelőzve a cégvagyon elvesztését, és esélyt hagyva a kiszervezett járműpark visszaszerzésére.
Szabó Iván, a város jogi képviselője sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a PK járműparkját birtokló PK Busrent Kft. még 2010 szeptemberében 1,8 milliárd forintos tartozásra hivatkozva fizetési felszólítást küldött a PK-nak, melyre a cég nem reagált. A PK Busrent tizenöt nap után bármikor felszámolási eljárást kezdeményezhetett volna a vállalat ellen, és így a városi többségi tulajdonú közlekedési cég elveszíthette volna a helyi buszközlekedés szempontjából elengedhetetlen ingatlanait, és nem lenne lehetősége visszaszerezni korábban kiszervezett járműveit. Mint mondta, tudomásuk szerint ez nem történt meg.
Szabó szerint a város megbízásából a cég átvilágításán dolgozó ügyvédek és közgazdászok már több "gyanús szerződést" találtak. A jelenlegi adatok szerint az anyagi nehézségekkel küszködő, mintegy 700 millió forintos adótartozást és egyebek mellett a Pannon Volán Zrt.-nek üzemanyag-vásárlás miatt 100 millió forinttal tartozó PK milliárdos nagyságrendben vállalt olyan kötelezettségeket, melyek a működéséhez nem voltak feltétlenül szükségesek.
A jogi képviselő példaként említette, hogy a vállalat személyautókat bérelt a menedzsment tagjainak, kommunikációs és tanácsadói szerződéseket kötött, és többek között 15 millió forintot fizetett ki egy társaságnak előlegként buszok beszerzésére, de az üzletből semmi sem lett. Volt egy egyszemélyes kft., amely 30 százalékos hasznot könyvelhetett el a járművek karbantartásából úgy, hogy az érdemi munkát nem a társaság végezte, mondta.
Csizi Péter, Pécs fideszes alpolgármestere arról beszélt, hogy a város büntetőfeljelentéseket tesz, ugyanakkor biztosítja a közlekedési cég zavartalan működését. Ehhez több részletben félmilliárd forintot utalnak át a társaságnak. A politikus örömének adott hangot, hogy erősödik a bizalom a cég iránt. Ennek jeleként értékelte, hogy a Pannon Volán hat hónapos haladékot és részletfizetési lehetőséget adott az üzemanyag-tartozás rendezésére.
Havelda Miklós, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) kisebbségi tulajdonosa, a Mecsekbusz Kft. jogi képviselője a sajtótájékoztatóra reagálva azt mondta, szó sincs arról, hogy a PK Busrent felszámolási eljárást indított, pedig megtehette volna. Nem fizetési felszólításról van szó, hanem egy törvény által előírt tájékoztató levélről, állította. "A PK Zrt. nincs túl jó helyzetben, de leginkább a város hibájából, amely késedelmi kamatok nélkül egymilliárd forinttal tartozik a cégnek az elmúlt évek alatt elmaradt működési célú támogatások miatt” - mondta.
Arra a kérdésre, hogy miért béreltek a nehéz helyzetben lévő cég vezérigazgatójának luxusautót, azt válaszolta: Keczer László bruttó 300 ezer forint megbízási díjért vezette a céget, egyetlen plusz juttatása az autó volt. Szerinte ez nem tekinthető túlzott jövedelemnek, a korábbi cégvezetők ennek többszörösébe kerültek. A Pannon Volán Zrt.-nek üzemanyag-vásárlás miatt felmerült 100 millió forintról Havelda Miklós azt mondta, egyáltalán nem fedezetlen és nem lejárt tartozásról van szó, ugyanis 10-15 nap az átfutási idő a MOL és a cég között.
Pécs március 31-én vette át a PK irányítását. Páva Zsolt fideszes polgármester akkori magyarázata szerint azért, hogy biztosítsák a helyi buszközlekedés fenntartását. A vállalat aznapi közgyűlésén leváltották Keczer László vezérigazgatót, és a helyére Bata Lászlót, a PK addigi forgalmi és kereskedelmi igazgatóját választották. A lépést a város a Pécs Holding Zrt. és a Mecsekbusz Kft. tulajdonában lévő PK-nál uralkodó rossz viszonyok, a cég adósságai miatt kialakult "kritikus helyzet" miatt látta indokoltnak, és úgy vélték, enélkül a tömegközlekedés heteken belül összeomlott volna Pécsen. Bővebben>>>