Tévedéseken alapszik a BKV félmilliárdos döntése

2011.05.17. 17:27
Félmilliárd forintot érő vita alakult ki a BKV és az EDR készenléti kommunikációs rendszert fenntartó Magyar Telekom-leányvállalat között. A BKV saját külön URH-rádióhálózatot épít ki a 3-as metróban, ahol már régóta működik a készenléti hálózat. A BKV azzal érvel, hogy vészhelyzetekben sokat várakoztatnák a metrósok kommunikációját, az EDR fenntartója szerint viszont ez nem igaz, pont a külön rendszer lenne hátrányos a sürgős mentéseknél.

A BKV a kék metró URH-rádiórendszerének teljes cseréjére és újjáépítésére 2010 decemberében írt ki a közbeszerzést. Az M3 kommunikációs rendszerére nettó 432 millió forintot szántak.

Az utóbbi hetekben négy kisebb-nagyobb metrós vészhelyzetet is produkáló közlekedési vállalat szerint azért kell jelentős költséggel önálló rádióhálózatot építeni az észak-déli vonalon, mert a BKV követelményeinek nem felel meg az alagútban már évek óta üzemelő, és egyébként a tűzoltók, mentők, rendőrök által is használt digitális készenléti rádióhálózat, az EDR.

A cég azt állítja, csak saját üzemeltetésű rendszerrel tudja garantálni, hogy emberei katasztrófahelyzetben is késlekedés nélkül tudjanak reagálni a kihívásokra. A BKV az Index korábbi cikkére kiadott közleményében azt állította, hogy az állam által évi 9-10 milliárd forintért fenntartott EDR rendszerében külső céges felhasználóként alacsonyabb prioritási szintre kerülne, ezért kritikus időszakokban, amikor például a tűzoltók is akcióban vannak, a vállalat emberei számára jelentősen növekedne a hívásvárakoztatás ideje. A BKV szerint ez jelentős növelné biztonsági kockázatokat.

Az EDR-t üzemeltető Pro-M Zrt. viszont azt mondja, a BKV érvelése nem állja meg a helyét, hiszen a rendszert direkt a veszélyhelyzetekben történő rádiókommunikációra fejlesztették ki. A Magyar Telekom leányvállalata szerint a zárt digitális rádiórendszer a mentést igénylő veszélyhelyzetekben hatékonyan támogatja a készenléti szervek veszélyhelyzeti kommunikációját, ezért még csúcsterheltséggel járó veszélyhelyzetekben sem volt két másodperc feletti a várakozási idő. A Pro-M szerint a technológia egyik legfontosabb funkciója a csoporthívás, melynek jelentősége abban mutatkozik meg, hogy ugyanazon a beszédcsatornán korlátlan számú felhasználó kommunikálhat. Ha nincsen nagyszámú egyéni hívás, akkor a hívások várakoztatási ideje is rendkívül alacsony, a BKV Zrt. 300 felhasználója semmi esetre sem indokolna forgalomtorlódást a 40 ezresre tervezett rendszerben.

A Pro-M szerint viszont épp a BKV külön URH rendszerével gátolná a készenléti szervezetekkel való együttműködést, a közös rádiócsatorna használatát, ami különösen fontos egy-egy mentési akció lebonyolításában, a bevetések irányításában.

A Pro-M közleménye leszögezi, már évek óta biztosított valamennyi budapesti metróvonal teljes hosszában a készenléti szervezetek kommunikációjáért felelős EDR. A BKV belépése a rendszerbe nem lenne ingyenes, viszont nagyságrendekkel olcsóbb az önálló rendszer kiépítésénél.