További Belföld cikkek
- „Örülünk Magyar Péternek, de nyilván nekünk is vannak kételyeink”
- A fél ország elázik ma, de a másik felében sem lesz felhőtlen a tavasz
- Szőnyeg alá söpörhetik a Balog Zoltán eltávolítását célzó egyházi eljárást?
- Kizuhant egy kisgyermek egy emeletes ház ablakából Csepelen
- Több kilométeres torlódást okozott egy hibásan működő vasúti biztosítóberendezés
A BKV a kék metró URH-rádiórendszerének teljes cseréjére és újjáépítésére 2010 decemberében írt ki a közbeszerzést. Az M3 kommunikációs rendszerére nettó 432 millió forintot szántak.
Az utóbbi hetekben négy kisebb-nagyobb metrós vészhelyzetet is produkáló közlekedési vállalat szerint azért kell jelentős költséggel önálló rádióhálózatot építeni az észak-déli vonalon, mert a BKV követelményeinek nem felel meg az alagútban már évek óta üzemelő, és egyébként a tűzoltók, mentők, rendőrök által is használt digitális készenléti rádióhálózat, az EDR.
A cég azt állítja, csak saját üzemeltetésű rendszerrel tudja garantálni, hogy emberei katasztrófahelyzetben is késlekedés nélkül tudjanak reagálni a kihívásokra. A BKV az Index korábbi cikkére kiadott közleményében azt állította, hogy az állam által évi 9-10 milliárd forintért fenntartott EDR rendszerében külső céges felhasználóként alacsonyabb prioritási szintre kerülne, ezért kritikus időszakokban, amikor például a tűzoltók is akcióban vannak, a vállalat emberei számára jelentősen növekedne a hívásvárakoztatás ideje. A BKV szerint ez jelentős növelné biztonsági kockázatokat.
Az EDR-t üzemeltető Pro-M Zrt. viszont azt mondja, a BKV érvelése nem állja meg a helyét, hiszen a rendszert direkt a veszélyhelyzetekben történő rádiókommunikációra fejlesztették ki. A Magyar Telekom leányvállalata szerint a zárt digitális rádiórendszer a mentést igénylő veszélyhelyzetekben hatékonyan támogatja a készenléti szervek veszélyhelyzeti kommunikációját, ezért még csúcsterheltséggel járó veszélyhelyzetekben sem volt két másodperc feletti a várakozási idő. A Pro-M szerint a technológia egyik legfontosabb funkciója a csoporthívás, melynek jelentősége abban mutatkozik meg, hogy ugyanazon a beszédcsatornán korlátlan számú felhasználó kommunikálhat. Ha nincsen nagyszámú egyéni hívás, akkor a hívások várakoztatási ideje is rendkívül alacsony, a BKV Zrt. 300 felhasználója semmi esetre sem indokolna forgalomtorlódást a 40 ezresre tervezett rendszerben.
A Pro-M szerint viszont épp a BKV külön URH rendszerével gátolná a készenléti szervezetekkel való együttműködést, a közös rádiócsatorna használatát, ami különösen fontos egy-egy mentési akció lebonyolításában, a bevetések irányításában.
A Pro-M közleménye leszögezi, már évek óta biztosított valamennyi budapesti metróvonal teljes hosszában a készenléti szervezetek kommunikációjáért felelős EDR. A BKV belépése a rendszerbe nem lenne ingyenes, viszont nagyságrendekkel olcsóbb az önálló rendszer kiépítésénél.