Nem kell a tökölieknek a repülőtér
További Belföld cikkek
- Összegyűltek a miniszterek, megkezdődött a karácsony előtti utolsó kormányülés
- Itt a lista a helyekről, ahol ki lehet kapcsolódni advent utolsó hétvégéjén
- A tét Budapest működése: a Pásztorok, pásztorok dallamára esnek egymásnak a képviselők
- Kis híján hatalmas baleseteket okozott két bénázó sofőr az utakon
- A nemzetiségek napjára emlékeznek a képviselők
„Kérjük, bírálja felül, vétózza meg az előre láthatóan megadásra kerülő reptéri átminősítést, mondja ki, hogy ez a reptér nem alkalmas semmiféle egészséget, környezetet nem sértő és biztonságos repülésre, és jogilag érvényes határozattal egyszer s mindenkorra szüntesse meg a reptér repülési funkcióját” – olvasható a május elején emailben Orbán Viktorhoz eljuttatott petícióban.
50 éve rossz helyen van
A civil szervezetek (az Élhető Környezetünkért Egyesület, az Érd-Óváros Szent Mihály Alapítvány, a Százhalombattai Faluvédő Egylet és a Százhalombattai Környezetvédelmi Egyesület) szerint a reptér már megszületésekor rossz helyre került: a 40-es években a németek, majd a szovjetek által használt reptér túlságosan közel épült Tökölhöz, Szigethalomhoz és Halásztelekhez: a reptértől a lakóházak alig 200-500 méterre vannak.
Ma a környék lakóházai felett alig 30-100 méterre napi 30-40, éves szinten 10 ezer fel- és leszállás történik. A repülőtéren műrepülési oktató, kiképző, gyakorló tevékenység is folyik, a kifutópályán gyakran rendeznek autó- és motocross versenyeket is. A sportrepülők és a folyamatos versenyek miatt a zaj elviselhetetlen. Az átminősítés után a repülésszám kétharmadával nőhet, de éves szinten akár a 20 ezer fel- és leszállást is elérheti.
„Számítottunk, hogy megkapják” – mondja Schreiber László, a petíciót jegyző egyik civil szervezet, a Százhalombattai Környezetvédelmi Egyesület elnöke. „Nemcsak a fel- és leszállással van a probléma. A gyakorló gépek folyamatosan köröznek a környéken, kedden és csütörtökön akár este 10 óráig. Emellett a rendőrségi helikopterek kivilágítatlan repülőtéren gyakorlatoznak, amely nagyon veszélyes” – teszi hozzá Schreiber László.
Fapadossá fejlesztették volna
A szovjet gépek zaja miatt a környékbeliek már 1988-ban tiltakozó akciót szerveztek. A rendszerváltást követően a működést fokozatosan megszüntették, egészen 2004-ig, amikor is az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. két sikertelen kiírás után harmadszor is meghirdette eladásra a repteret, amely végül újra megnyitott.
Nagyobb térképre váltás
A több tízezer környékbeli mindennapjait érintő zajterhelés, a környezetszennyezés, a vízbázis romlása, és a környéken élő jelentős ürgepopulációért is aggódó civilek a repülőtér ellen már többször, többféle formában tüntettek.
Miután Magyarországon is megjelentek a fapados légitársaságok, és egyre több társág indított járatot Budapestre, az egykori szovjet légi bázis fejlesztéséről napvilágot látott az az elképzelés, amely szerint Ferihegy fogalmának csökkentése miatt a fapadosok fogadására a tököli reptér is alkalmas lenne. Ez ellen 2004-ben a szigethalmi önkormányzat és a település lakói a megnövekedő zajtól tartva az ÁPV. Rt-nek a repülés megszüntetéséről tiltakozó petíciót nyújtottak át. 2007-ben az akkori környezetvédelmi miniszterhez intézetek petíciót és demonstrációt, de félpályás útlezárásos tüntetés és a válasz nélkül hagyott 2008-as, 6280 aláírást összegyűjtő, az akkori miniszterelnökökhöz intézett petíció sem vezetett semmiféle eredményre, így most Orbán Viktorhoz fordultak.
„Nem kérünk anyagi kárpótlást az 50 évig tűrni kényszerült katonai repülőkért, elég nekünk az 1990-2004 közötti csendkárpótlás folytatása, vagyis a régi, repülésmentes, boldog békeidők visszaállítása. Ehhez kérjük a segítségét” – írják.
Bankháza
A petíció írói szerint a bankházi (kiskunlacházi) repülőtér jobb adottságokkal bír. „A bankházi reptéren az állagmegóvás mellett autóversenyeket tartanak, de a műrepülők egy része is már oda jár, mert Tökölről sikerült elüldözni őket. Talán azért szeretik még mindig jobban a tököli repteret, mint a 20 kilométerrel arrébb lévő bankházit, mert ez egy kicsivel közelebb van a gyakorlatozóknak ” – teszi hozzá Schreiber.
A Százhalombattai Környezetvédelmi Egyesület elnöke szerint amennyiben petíciójuk hatására nem történik érdemi változás, jogi úton próbálják elérni a repülőtér bezárását, de legvégső esetben nem riadnak vissza attól sem, hogy akár a strasbourgi bíróságig is elmenjenek.
Tököl mellett a környék valamennyi települése (Szigethalom, Halásztelek, Érd, Diósd, Százhalombatta) is ellenzi a reptér jelenlegi működését és fejlesztését. A petícióhoz a Levegő Munkacsoport is támogatóan, aláírásával csatlakozott.
Szentkirályszabadján nem lesz
A tiltakozók megemlítik, május elején a veszprémi önkormányzat a települések közelsége miatt végleg leállította a nemzetközi kereskedelmi repülőtér létesítését célzó veszprémi-szentkirályszabadjai fejlesztést, amellyel szembe korábban még Sólyom László volt köztársasági elnök is nemtetszését fejezte ki.
Megszűnik vagy átminősítik
Még a Bajnai-kormány 2010. májusi kormányrendelete értelmében a nyilvános és a nem nyilvános fel- és leszállóhelyeket (ide tartozik a tököli reptér is) 2010. december 31-ig meg kellett volna szüntetni, vagy át kellett volna minősíteni repülőtérré. Az Orbán-kormány 2010. december 23-i módosítása értemében amennyiben az átminősítésre irányuló kérelmet a reptér üzemeltetője 2010 végéig beadja, további fél évet kap a minősítéshez szükséges szakhatósági engedélyek beszerzésére. Decemberben a Tököl Airport Zrt. 799 méter hosszú kifutópályás, 4-es osztályú repülőtér átminősítésére nyújtott be kérelmet (800 méter alatt nem kell környezetvédelmi vizsgálat). Az illetékes hatóságoknak 2011. június 30-ig kell meghozni a döntést a leszállóhelyek átminősítéséről. A tököli reptér az átminősítést a júniusi határidő előtt azonban korábban, már május 13-án megkapta.