Átírják a Hoffmann Rózsa-féle tervezetet
További Belföld cikkek
Augusztus utolsó napján egy közelebbről meg nem nevezett kormányzati forrásra hivatkozva tette közzé a távirati iroda, hogy a kormányülésen megtárgyalták, és végre jóvá is hagyták Hoffmann Rózsa köznevelésről szóló törvénytervezetét. Úgy tudjuk, kormányzati körökben megütközést keltett, hogy a kormányülésnek még vége sem volt, az anyag elfogadásának híre már ki is szivárgott. Egy forrásunk azt mondta: ilyen alapon a jövőben akár ki is hangosíthathatnák azt, miről beszélgetnek a kormányüléseken.
Az oktatási államtitkár koncepciójából azonban az MTI sem tudott részleteket ismertetni, mert a szövegét nem hozták nyilvánosságra. Már az elfogadásról szóló hírben jelezték, a végleges tervezet megjelenése csak egy héttel később várható, de arról nem tettek említést, hogy az anyagra további kiegészítések, változtatások várnak.
A késlekedésre magyarázatot adhat, hogy a „koncepció” elfogadása ellenére az „előterjesztés” szövege hétfőn ismét a kormány elé kerül.
Az Index információi szerint a kabinet kétnapos lovasberényi kihelyezett ülésének napirendjén az szerepel, hogy az előző heti ülés „vitája során elhangzott, az előterjesztő által befogadott elemekkel és a fogalmi keretet meghatározó bevezetővel kiegészített újabb előterjesztést ... ismételten megtárgyalja”.
Megkerestük a kormányszóvivői irodát, hogy megtudjuk, valójában mit jelent, hogy a kormány elfogad egy koncepciót, de az előterjesztést ismét kiegészítteti. Arra is kíváncsiak lettünk volna, hogy milyen kiegészítéseket tárgyal a kormány.
Kérdésünkre a cikk megjelenése után a Nemzeti Erőforrás Minisztérium Sajtó- és Kommunikációs Főosztálya válaszolt: „A kormány a múlt heti ülésén az új köznevelésről szóló törvény koncepcióját valóban tárgyalta, és tartalmilag elfogadta. Néhány elem pontosítását kérte még, ami megtörtént. A kormány a mai ülésén még egyszer átnézi a szöveget, és azt követően történhet meg a koncepció nyilvánosság előtti bemutatása.”
Tény, hogy a Miniszterelnök az elmúlt hónapokban már többször visszadobta a Hoffmann közoktatási reformként beharangozott munkáját. A Népszabadság pénteki számában szintén arról írt, hogy a Fideszben is többen gyanították, „Orbán Viktor nem elégedett maradéktalanul, és az államtitkárságnak valószínűleg nem csak a vesszőhibákat kell majd kijavítania”, ezért kellett a tervezetet egy teljes héten át titokban tartani.
Információink szerint vita főként a koncepcióban leírt elképzelések költségvetési hatásai körül alakult ki. A 2013-tól életbe lépő pedagógus-életpálya modellel a bértömeg 30 százalékkal emelkedne, ami 164 milliárd forintot jelent. A koncepció ugyanakkor azzal is számol, hogy a gyereklétszám csökkenésével évente átlagosan 2000-rel kevesebb pedagógusra lesz szükség, ami csökkenti a kiadásokat.
Több pénz kell a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás megoldásához, a mindennapos testnevelés bevezetéséhez vagy a középiskolai felzárkóztató programokra is. A mindenkinek ingyenesen járó tartós tankönyvek bevezetésénél viszont azzal érvelnek, hogy a költségek nagy része csak minden 5. évben jelentkezik, összességében az állami ráfordítások mértéke csökken.
Lovasberényben egyébként Hoffmann másik munkája is terítékre kerül. A napirend szerint a kormány tárgyalja a nemzeti felsőoktatásról szóló törvénykoncepció előterjesztését is. Annak ellenére, hogy közigazgatási államtitkári egyeztetésen a koncepció „a kormány elé terjesztésre nem alkalmas” minősítést kapta.