Indul a magyar állami divatvilágcég
További Belföld cikkek
- A kormány „egyházi szereplőkkel” bővítené a nevelőszülői hálózatot, de az egyházakat nem értesítették
- A virológus figyelmeztetett: van nagyobb veszély a Covidnál
- Rászoruló gyermekeknek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Magyar Máltai Szeretetszolgálat
- Harminchárom éves bűnügy végére tett pontot a rendőrség, elfogták a paloznaki gyilkosság egyik elkövetőjét
- Nagyszabású konferenciát szerveznek a reformátusok a kegyelmi botrány feldolgozásáról
Egészen libabőrös vagyok a nagy ügytől - mondta Zoób Kati divattervező és egészen át tudtuk érezni, mire gondol: mi sem minden nap bámészkodunk egy nőiruha-üzletben Soltész Miklós nemzeti erőforrás minisztériumi államtitkárral és Orbán Viktorné Lévai Anikóval egy budai bevásárlóközpontban. Persze Zoóbnak ennél azért több kell a megilletődöttséghez: ő éppen az új magyar állami divatcéget, az Attitude-öt indította el, melynek ambíciója, hogy világvállalat lesz a divatiparban.
Az Attitude az állami Kézmű Kft. és Zoób Kati közös vállalkozása. Előbbi 4500 főt foglalkoztató, 58 éve létező állami cég, de hogy utóbbira miért esett a választás, azt Lévai Anikó mesélte el - azért, mert ő a magyar divat nagyasszonya, amellett pedig kedves és okos is.
A Kézmű Kft.-t pedig azért választotta az állam Lévai szerint, mert a társadalmi felelősségvállalás itt a cég filozófiája - 4800 alkalmazottból 3200 megváltozott munkaképességű. A cég varróirodáiban és bőrvarró műhelyeiben világvállalatoknak szállítanak - a cég vezetője, Csereklyei Dániel egy piros táskát mutatott fel, amelyért szerinte ők 24 eurót kaptak, a boltban pedig 1470-ért adták el. A cégvezető szerint ezen akartak változtatni, piacot akarnak szerezni.
Az árak azért ennél egyelőre visszafogottabbak, 50-70 ezer forint között van egy női felső, de így sem tudjuk teljesen elnyomni magunkban az örökös lélegeztetőgép-kalkulátort - ha kiválasztunk valamit családunk konzervatívabb ízlésű női tagjainak, kedvünkre elvihetjük a boltból, ha már úgyis állami pénzből működik a cég? Csereklyei Dániel lehűti a kedélyeket, a helyzet sajnos ennél bonyolultabb. Az Attitude külön támogatást nem kap, a nonprofit Kézmű Kft. saját bevételeiből finanszírozza a működést, ami a 12 milliárdos éves bevételnek szerinte töredéke. További állami forrást jelenthet a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatásáért kiírt pályázatok elnyerése 2012-re, ennek összege azonban még nem ismert, csak az biztos, az egész országban 10 ezer ember foglalkoztatására van 42 milliárd forint. A divatipar egyébként jellemző területe a megváltozott munkaképességűeknek, mondta el Csereklyei, mivel itt nehéz fizikai munkát ritkán kell végezni.
Zoób Kati meghatottságán kívül elmondta azt is, szeretné, ha a cég szembemenne a divattal, vagyis időtálló ruhákat készítenének, olyanokat, amiket nem csak egyszer-kétszer lehet felvenni, mert ez is kifejezi a megbecsülést mindenki iránt, aki részt vett az elkészítésében.
Lévai Anikó pedig, bár saját bevallási szerint járatlan a divat világában és csak érdeklődő kívülállóként figyeli, finoman megpróbálta azért orientálni a céget, és egy kalocsai mintás könyvet ajándékozott a tervezőnek. A kollekció első darabjain egyelőre nem láttunk kifejezetten kalocsai motívumokat.
Rögtönzött felmérésünk alapján senki sem tudott olyan világmárkát mondani a divatiparban, ami mögött állami támogatás állna. A projektben résztvevők szerint azonban nem ez a lényeg, hanem a magyar termékek piacra juttatása és a munkahelyteremtés.