Nem sokáig bírják már a honvédség szovjet helikopterei

2011.12.19. 13:53
A Magyar Honvédség szovjet helikopterei még legfeljebb tíz évig maradhatnak hadrendben, az amerikai hadsereg által felajánlott 32 darab használt UH-1N-es gép viszont még 25 évig lehet szolgálatban, indokolta a Honvédelmi Minisztérium a tervezett beszerzést. A tárca szerint a gépek modernebbek a mostaniaknál, és jobban megéri ezeket átvenni, mint a most használt gépeket felújítani vagy újakat vásárolni. Az árat várhatóan 7-10 év alatt kell majd kifizetni a költségvetésből.

A Magyar Honvédség még nagyjából tíz évig tudja fenntartani a keleti típusú helikoptertechnikát, ezért át kell gondolni, hogy megmaradjon-e az orosz függőségnél vagy új lehetőségeket és technológiát keressen, indokolta az Index kérdésére az amerikai helikopterek tervezett beszerzését a Honvédelmi Minisztérium.

Mint megírtuk, akár százmilliárd forintot is rá kell költeni arra a 32 helikopterre, amit ingyen ajánlott fel az amerikai hadsereg a Magyar Honvédségnek. A 160 millió dollár értékű gépeket valóban ingyen adnák, de modifikációjuk, felszerelésük, illetve a kiképzési és logisztikai támogatás 426 millió dollárba, a magyar GDP 0,37 százalékába is kerülhet.

Fotó: Jim Hollander

A tárca közlése szerint az UH-1N helikopterekre azért van szükség, mert modernebbek a meglévőknél, és jobban megéri ezek beszerzése, mint a most használt gépek felújítása vagy új helikopterek vásárlása.

A Magyar Honvédségnek ma tíz Mi-8-as helikoptere van, a két Finnországtól kapott Mi-8-ast ezen a héten állítják hadrendbe és kedden végre is hajtják Szolnokon az első nyilvános repülésüket. Ezek a gépek az üzemidejük lejártáig, 2014-ig teljesíthetnek szolgálatot, majd kivonják őket a hadrendből.

A Mi-8 típusú gépek mellett a Magyar Honvédségnek Mi-17-es szállítóhelikopterei is vannak, amelyeket egy költséges nagyjavítás és modernizáció után körülbelül még 10 évig lehetne üzemben tartani. A tárca szerint az amerikai UH-1N helikoptereket legalább még 25 évig lehet majd szolgálatban tartani.

Mi-17
Mi-17
Fotó: Nagy Attila

A tárca szerint az amerikai gépek vezetéséhez és kiszolgálásához már most is megvan a szükséges személyzet. (Ehhez információink szerint 2-szer 32 kiképzett pilótára és további 32 tartalékra van szükség, plusz több száz fős kiszolgáló személyzetre).

A Honvédelmi Minisztérium hangsúlyozta: az amerikai helikopterek átvételéről még nincs döntés. Ehhez kongresszusi jóváhagyás szükséges, csak ezután kezdődhetnek meg a tárgyalások az amerikai féllel a részletekről és a tényleges árról. A végleges ajánlat ismeretében a magyar kormánynak 60 napja lesz a döntésre. A végleges árat, amelyről a további tárgyalásokon állapodnak majd meg a felek, a magyar kormánynak várhatóan 7-10 év alatt kell majd kifizetnie a költségvetésből, közölte a tárca.

Mi-8, Mi-17

A Szovjetunióban kifejlesztett Mi–8 első prototípusa 1961-ben készült, sorozatgyártása 1967-ben kezdődött. A gép 32 katona vagy 4000 kilogramm teher szállítására képes. A gép - különböző változataitól függően - többféle fegyverzettel szerelhető fel: 7,62 mm-es géppuskával, nem irányított rakétákkal (192 darab), páncéltörő rakétákkal (4 darab), vezetékes irányítású páncéltörő rakétákkal.

Fotó: Nagy Attila
A Mi–8MT nevű változat Mi–17 típusjelzéssel is ismert. Ennek a gépnek a meghajtását két szabadturbinás hajtómű adja, a farokrotor a faroktartó bal oldalára került – ez az elrendezés valamivel nagyobb teljesítmény elérését teszi lehetővé. A gép ára 2,5 millió dollár. (Forrás: Wikipédia)

UH–1N

Az UH-1N az amerikai fejlesztésű Bell UH–1 Iroquois két gázturbinával felszerelt változata. Első prototípusa (XH–40) 1956-ban repült, 1962-ben kapta meg a UH–1 nevet. A gép leginkább a vietnami háborúból ismert, mivel a típust széles körben alkalmazta az amerikai és a dél-vietnami hadsereg is.

UH-1N Huey
UH-1N Huey
Fotó: T. G. Kessler

A gépet a nyolcvanas évek elejétől kezdve az amerikai hadseregben az UH–60 Black Hawk váltotta fel, így már csak néhány UH–1-es teljesít szolgálatot, de a tengerészgyalogság ma is is nagy számban használja a korszerűsített N és Y típus változatokat. A gép személyzete: 1–2 pilóta és 1–2 fegyverkezelő, további 14 katona vagy 6 hordágy szállítására alkalmas. (Forrás: Wikipédia)