Debrecennek is van 4-es metrója

2012.03.13. 13:49
A debreceni 2-es villamos az első magyar EU-s nagyprojektként indult, aztán hat közbeszerzési pályázat, és több éves csúszás után ott tart, hogy a pályaépítést végző alvállalkozók demonstrációt terveztek ki nem fizetett számláik miatt - aztán az utolsó pillanatban lemondták. Kósa Lajosék egyelőre kivárnak, intézzék el a vitát a vállalkozók egymás között.

A debreceni 2-es villamos történetének kezdete több mint tíz évre nyúlik vissza. 2000-ben készült el az első tanulmányterv, 2004-ben pályázott a város az I. Nemzeti Fejlesztési Terv keretében a Regionális Operatív Program forrásaira. 2006-ban közvélemény-kutatás is volt, és az első tervek is ekkor születtek. Pajna Zoltán gazdasági ügyekért felelős alpolgármester vezetésével külön munkacsoport alakult a koordinálás hatékonyságának növelése érdekében, aztán 2008 elején a város konzorciumot alakított a Debreceni Közlekedési Zrt.-vel, hogy közösen adjanak be pályázatot az Új Magyarország Program támogatási listájára. 2008. május 28-án mutatták be a brüsszeli döntéshozóknak a terveket, a kormány egy hónap múlva döntött támogatásáról, hogy aztán továbbítsa a pályázatot Brüsszelbe. 2008 decemberében az Európai Bizottság jóváhagyta a villamosvonal, az első magyar nagyprojekt kiépítésének támogatását.

A fejlesztés 17 milliárd 569 millió forintba kerül összesen, ebből az unió 13 milliárd 400 millió forintot áll. Ha egyszer elkészül, 18 mozgáskorlátozott-, nyugdíjas- és kismamabarát villamos közlekedik majd az új vonalon. A kétirányú vezetésre alkalmas, alacsony padlós, légkondicionált, maximum 34 méter hosszúságú járműben legalább 200 utas elfér majd. A biztonságért belső kamerarendszer felel, extrák lesznek az LCD kijelzők, valamint a GPS-vezérlésű járműkövető. A sínek közé füvet és öntözőrendszert is telepítenek, a teljes 7.8 kilométeres táv negyedén, 1.9 kilométeren. A 2-es villamos a Nagyállomás és a Hunyadi utca között azonos nyomvonalon halad majd, hogy aztán eltérjen, és a Hunyadi utcától a Békessy Béla utcáig meg se álljon.

Hat tender, győztes spanyol cég, két év csúszás

A villamosbeszerzési tenderek során azonban problémák merültek fel. Az első három pályázat sikertelenül zárult, majd 2010 elején, a negyedik kiírásakor az öt jelölt közül a spanyol CAF került ki győztesként. Alá is lehetett volna írni a szerződést, mégsem mentek ilyen könnyen a dolgok, a másik négy cég ugyanis megtámadta a döntést. A Közbeszerzési Döntőbizottság nekik adott igazat, sőt, 3,7 millió forintnyi pénzbírságra büntette a kiírót a közbeszerzési törvény egyes rendelkezéseinek megszegése miatt. Pajna Zoltán a Dehir.hu-nak akkor azt nyilatkozta, hogy ez több hónapos csúszást jelent a projektben.

2010 júliusa, kezdődhetett minden előröl, jöhetett az ötödik tender, amelyben már csak két pályázó vett részt. Azok közül októberben az olasz cég, az AnsaldoBreda diadalmaskodott. Így a spanyolok kontráztak, mondván, hogy a rivális járművein emelvény van néhány ülés alatt, pedig a kiírásban az áll, hogy a kocsiknak 100 százalékban alacsony padlósnak kell lenniük. További szabálytalanságként rótták fel, hogy nincs 228 férőhely a kocsikon, de egyéb nyelvi, értelmezésbeli nézeteltérések is megfogalmazódtak.  A Közbeszerzési Döntőbizottság újabb ítélete alapján érvénytelen lett az ötödik tender is, az önkormányzat és a DKV több ponton is megsértette a közbeszerzési törvényt, mivel nem definiálták pontosan az alacsony padlóra vonatkozó kritériumokat.

A hatodik kiírásra 2011 áprilisában hatan jelentkeztek, győztesként – csakúgy, mint a negyedik kiírásnál – a CAF nyert, főképpen olcsóbb, 38 millió eurós ajánlata miatt. De az AnsaldoBreda, a Ganz-Skoda és a Solaris ismét fellebbezett. Amikor már talán el sem hitte senki, hogy az egésznek egyszer vége lesz, a fellebbezéseket elutasították, és végre elérkezett 2011 októberének 11. napja. Ekkor aláírták a szerződést, amelynek értelmében 2013 júliusáig a prototípust, 2014 januárjáig az utolsó villamost le kell szállítani Debrecenbe, legkésőbb pedig 2014 márciusáig üzembe is kell őket helyezni.

2010 őszén elkezdődtek a pályák építési munkálatai. A keret 7.5 milliárd, a beígért határidő 2012. május 31 volt.

Lenyúlt iratok, csúszás a pályaépítésben

Aztán persze itt sem mehetett minden zökkenőmentesen. A város önkormányzata a három tagból álló, ATK-Debrecen konzorciumot bízta meg a kivitelezés lebonyolításával. 2010 nyarán 1.4 milliárd forint előleget utalt át a pénzügyekben kizárólagos jogosultságot élvező, Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Arcadom Építőipari Zrt.-nek a munkálatok elkezdéséhez. Hidegzuhany volt, amikor 2011 novemberében a DISZ önkormányzati képviselői (Varga Zoltán és Tóth Csaba) bejelentették, hogy az Arcadom ebből az összegből több százmillió forintot nem fizetett ki az alvállalkozóknak, miközben azoknak már lejárt tartozású számláik voltak. Közben a pályaépítés minőségével is akadtak problémák: a villamosközlekedés ideiglenes szünetelése után az 1-es és 2-es vonal közös szakaszán végzett munkálatok kapcsán mulasztásokat észleltek az önkormányzat képviselői, így ahogy arról az Index is beszámolt, azokat csak a többszöri halasztás után, 2011. december 5-én vették át.

2012 februárjában az addigi feltételezések tényekké váltak. A Debrecen Televíziónak ugyanis az egyik fuvarozó cég tulajdonosa elmondta, hogy a fővállalkozó miatt cége a csőd szélére sodródott, ezért több embert el kellett küldenie. Kósa Lajos polgármester vésztervként bejelentette, hogy az önkormányzat addig nem módosít szerződést, amíg az Arcadom ki nem fizeti alvállalkozóit. Ha pedig nem módosít szerződést, a pályák nem készülnek el a 2012. május 31-i határidőig. Ekkor elszámolnak, lehívják a bankgaranciát, és kirúgják az ATK-t. Pajna Zoltán alpolgármester egy nyilatkozatában már előre bejelentette: nem lehet tartani a határidőt, csúszni fog az átadás.

A másik két tag, a Tóth TD Kft. és a Keviép Kft. visszavonta az Arcadom vezető jogát. Március 6-án Miklóssy Ferenc (a Keviép ügyvezető igazgatója) a következőket nyilatkozta az MTI-nek: „A konzorcium pénzügyi vezetését végző Arcadom Zrt. a város által hozzá utalt pénzekből saját hasznára intézkedett.”

900 milliós tartozás – 60 vállalkozás, 35 munkagép vonult volna a városháza elé

Így érkeztünk el 2012. március 7-ig, amikor az alvállalkozók bejelentették, hogy március 12-13-14-én demonstrációt tartanak. Pajna Zoltán a demonstrációval kapcsolatban a Debrecen Televízió Köz-ügy című műsorában azt nyilatkozta, hogy megérti az elkeseredett vállalkozókat, hiszen van olyan cég, melynek 400 millió forinttal tartozik az ATK. Továbbá elmondta, hogy a konzorcium tagjai közt is vita folyik arról, hogy kinél is van a pénz, és tulajdonképpen ki hibázott.

A terv az volt, hogy a munkákban résztvevő mintegy hatvan kisebb-nagyobb vállalkozás tagjai 35 munkagéppel és kamionnal vonulnak a debreceni városháza, valamint a különböző szakaszok helyszíneire azért, hogy nyomást gyakoroljanak az Arcadomra, amely mostanra már 3 milliárd forintot vett fel a megrendelőtől. A demonstrációt azonban hétfőn lemondták.

Miután az alvállalkozók bejelentették, hogy a tüntetés elmarad, az Arcadom Zrt. is közzétette az MTI-ben, hogy minden olyan munkát kifizet, amely az önkormányzat által megkövetelt minőségben és határidőre elkészült, és erről elismerő teljesítési igazolást tudnak bemutatni. Az Arcadom Zrt. közleményében leszögezi: ragaszkodnak ahhoz, hogy a beruházás alvállalkozóitól csak határidőre, előírt minőségben és áron elvégzett munkát vegyenek át. A közlemény elismeri, hogy a konzorcium tagjai – Arcadom Zrt., Keviép Kft., Tóth TD Kft. – között vita van, de céljuk továbbra is a Debrecen városának tett vállalások teljesítése.

Kósa Lajos polgármester két hét haladékot adott a konzorciumnak a számlák kiegyenlítésére, miután a városvezetés szerdán zárt ajtók mögött késő estig tárgyalt a konzorcium képviselőivel.