Hiába szivattyúzzák, menthetetlen a Szőke Tisza
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
Sikertelen az egykor Szeged látványosságát jelentő Szőke Tisza hajó megmentésére tett próbálkozás. A tápi jachtkikötő medrébe süllyedt 95 éves hajó teljesen víz alá kerülhet - számol be róla a szegedma.hu. Február végén arról számoltunk be, hogy a az olvadó jég benyomta az elkorrodálódott, repedésektől hemzsegő gőzhajó oldallemezét. Kajütablakain beömlött a víz, a hajó megbillent. Rossz állapota miatt nem kapott engedélyt arra, hogy a folyóparton horgonyozzon, 2000 óta áll a tápéi téli kikötőben.
Mentés
A szegedma portál részletesen számol be a mentési folyamatról. Március 10-én a MAHART Tiszayacht Kft. munkatársai összetörték a kikötő vizét borító 5-10 cm vastag jégtakarót, majd átrendezték az öbölben álló hajókat, bárkákat, uszályokat, hogy a mentéshez szükséges járművek jobban megközelíthessék a Szőke Tisza roncsát.
Az elképzelések szerint a hajó mellett elsüllyesztett, majd szivattyúzással újra felemelt bárkának kellene megemelnie a szivattyúzással könnyebbé tett hajót. Ezt egyelőre akadályozza a Szőke Tisza közelében felborult tápéi komp, a roncsemelőként alkalmazott bárka nem fért oda a hajóhoz.
A mentésben résztvevő búvárok a hajózási civil szervezetek kérésére a hajómentők segítségére siettek. Elmondták, hogy a hajó oldalfalán nincs látható sérülés vagy lék. Ezért feltételezhető, ha van ilyen, akkor az a hajófenéken keletkezhetett.
A korábbi feltételezések szerint a vízbe merült hajóorr két oldalán a nyitott ablakok miatt tört be a víz, ám amikor a búvárok gumiperemmel ellátott fedőtáblákkal lezárták az ablakokat, kiderült, hogy nem egyszerűen nyitva voltak, hanem hiányoztak, vagy betörtek. A búvárok munkájának eredményeként az összes víz alatt lévő ablakot sikerült lezárni.
A hajóorrban lévő lánckamrában működő szivattyú pillanatok alatt szárazra szívta a helyiséget, a szomszédos matróz-szállást azonban már két szivattyú is csak jó egész napos szivattyúzás után tudta vízmentesíteni. Ám ahogy a szivattyúk leálltak 20 perc alatt újra megtelt a helyiség a tömítetlen válaszfalakon keresztül bejutó vízzel. A sikertelenség nem szegte kedvét az önkénteseknek, egyre több szivattyút állítottak üzembe, így egyes helyiségeket – például a lánckamrát – könnyen vízmentesítettek, más helyiségeket – mint például a matrózszállást – csak egész napos munka árán sikerült kiszivattyúzni. Amint a szivattyút leállították, a szárazra szívott helyiség 20-25 perc alatt újra megtelt vízzel.
A mentésben résztvevők kapcsolatba léptek az Alsó Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatósággal és a segítségüket kérték. Sajnos a megfelelő teljesítményű szivattyúk csak nagyon nehezen, daruval lennének mozgathatók, ezért kisebb méretű és teljesítményű szivattyúkat kértek az igazgatóságtól. Az egyeztetések eredményeként hat darab 1000 liter/perc kapacitású szivattyú használatát sikerült megbeszélni.
Az önkéntesek saját költségükön próbálták a hajót menteni, de sajnos eredménytelenül.
Ha valaki még akar tenni valamit a Szőke Tiszáért, most van az utolsó lehetőség, mivel a felszámoló hamarosan eladásra hirdeti meg a hajót.
Története
A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amit 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették.
Ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára 50 éve újították fel. A műemléki védettségű hajót a tulajdonosok csak a minimális felújításokra költöttek: a meggyengült hajótestet egy helyen betonnal öntötték ki.