Leszámolás Pató Pállal

2012.03.21. 18:27
Ha Orbán Viktor miniszterelnök totózna, fix egyesre venné, hogy a kormánytagok még a héten vagy jövő héten elfogadják a Puskás-stadion építését. Ezt maga a kormányfő mondta, amikor kedden a stadionügy újabb fordulataként bejelentette, hogy 65 ezres új Puskás-stadion épül, és hamar el is kezdődhet a munka. Ha évek, évtizedek óta húzódó ügyekről van szó, a stadionnak komoly versenytársai vannak. Orbán totózós bemondásától kedvet kapva összeszedtük a kihívókat, szavazást hirdetünk. Ön szerint melyik ügy oldódik meg leghamarabb?

Várbazár

Hiába a Világörökség része, a volt Ifjúsági Parkot is magába foglaló Várbazár két évtizede pusztul, miközben Medgyessy Péter pénzügyminiszterként már 1997-ben megígérte a felújítás megkezdését, de '99-ben például az előző Orbán-kormány is határozatot hozott a Várbazár felújítására. Várbazár-ügyben aktuális tervek és ígéretek most is vannak. A kormány tavaly év végén kiemelt beruházássá minősítette a 10 milliárd forintos (száz százalékos uniós támogatással tervezett) projektet, és elkészültek a terület fejlesztésének 25 évre szóló fejlesztési tervei is. Van kormánybiztos is, Zumbok Ferenc, aki a budai Várnegyed felújításáért felelős.

varkertbazar 06
Fotó: Nagy Attila

Zumbok épp hétfőn ígérte meg, hogy ma, azaz szerdán kihirdetik a Várbazár felújítására kiírt tervpályázat győztesét, és innentől majd felpörögnek a dolgok: júniusra meglesznek a jogerős építési engedélyek, ősszel elkezdik az építést, és 2014-ben átadják az épületegyüttest. Ha Ön szerint most már biztosan sínen van az ügy, szavazzon a Várbazárra!

Légitársaság

A Malév február 3-i leállása óta várunk arra, lesz-e új nemzeti légitársaság. Már 2010 januárjában megkapta a Fidesz azt a megvalósíthatósági tanulmányt, amely elmagyarázta, milyen feltételekkel és hogyan működtethető a visszaállamosítás után a légitársaság és világosan felhívta a figyelmet arra is: egy új cégnek a Malév-csőd másnapján el kell indulnia, különben a konkurencia rárepül a profitot termelő útvonalakra.

03
Fotó: Huszti István

Amikor aztán bekövetkezett a csőd, a Magyar Légiközlekedésért Egyesület (Malért) nevű civil szervezet tárgyalásokat kezdett befektetői csoportokkal. Három év alatt harminc-negyven géppel rendelkező légitársaságot hoznának létre állami segítséggel. A Malért elnöke, Vécsei Mihály pont két hete, március 7-én közölte, hogy hivatalosan megkeresik a fejlesztési minisztériumot, egyeztetést kezdeményeznek a tárcával, és két héten belül várják a döntést. Ha bízik benne, hogy sikerül az egyezség, és nemsokára lesz új légitársaságunk, szavazzon erre!

Ügynökügy

Névtelen2

Az Európai Unió volt kommunista országai közül Magyarország az utolsó, ahol még mindig nem rendezte le a kommunizmus ügynökeinek aktáiról szóló vitát az országgyűlés. Legutóbb az LMP próbálta erőltetni a dolgot, de az országgyűlés február 20-án leszavazta a javaslatukat, amely lehetővé tette volna, hogy bárki nyíltan hozzáférhessen az ügynökaktákhoz. Ehelyett Lázár János Fidesz-frakcióvezető legfrissebb ígérete szerint nyárra megalakulhat a Nemzeti Emlékezet Bizottsága nevű intézmény, amelynek a kommunista múlt feltárása lesz a feladata, és ez tesz majd javaslatot az ügynökakták feltárására is. Ha elhiszi, hogy ezzel majd gyorsan felzárkózunk a németek, a bolgárok, a románok, a csehek, a szlovákok mellé, akkor szavazzon az ügynökügyre.

Puskás-stadion

Nem is olyan régen még úgy volt, hogy a nagyon rossz állapotban lévő Puskás Ferenc Stadiont lebontják, és a bontást a tavaly október 11-én rendezett, finnek elleni labdarúgó Európa-bajnoki selejtező után elkezdik megkezdik, de kiderült, hogy nem kértek időben bontási engedélyt az illetékesek. Novemberben aztán megtárgyalta a kormány a stadionügyben készült koncepciót: a terv az volt, hogy egy 40 ezer férőhelyes - igény esetén 55 ezer férőhelyesre bővíthető -, UEFA 5-ös kategóriájú sportlétesítmény épül összesen 35 milliárd forintból. A kormányszóvivő ekkor még mindig bontásról is beszélt, megjegyezve, hogy a jelenlegi épület részeinek az elbontása körülbelül 5 milliárd forintba kerül. Stadionügyben nagyon friss a legújabb kanyar:

DEGER20070110035
Fotó: H. Szabó Sándor

Orbán Viktor miniszterelnök kedden a Puskás Suzuki Kupa sorsolásán azt jelentette be, hogy 60-65 ezres új Puskás Stadion épül a régi stadion és a Papp László Sportaréna közé, és a kormány akár már a jövő héten is megszavazhatja az építését. Most már nincs szó bontásról, Orbán ezt a magyar atlétika érdekei mellett azzal is indokolta, hogy drágább a bontás, mint az építés. „A végső döntés még hátravan, de ha totóznék, fix egyesre venném, hogy a kormánytagok elfogadják a javaslatot" – biztatott mindenkit a miniszterelnök. Ugyanakkor azt is megmondta, hogy a munka ugyan hamar elkezdődhet, de az átadásra a 2014-es választásokig nem fog sor kerülni. Ha ezek után mérget venne az új Puskás-stadion biztos jövőjére, szavazzon erre!

4-es metró

Ha Demszky Gábor volt főpolgármesternek sikerült volna állnai 1998-as szavát, már lassan kilenc éve utazhatnák a 4-es metróval. A késés részben az előző Orbán-kormányon múlott, amely luxusberuházásnak minősítette a pazarlónak tartott projektet, és nem adott pénzt. Így hát 2003-ben nemhogy nem fejeződött be, de még el sem kezdődött az építkezés. 2004-ben 2008-as befejezésről beszélt Demszky, és a határidő egyre csak tolódott.

16
Fotó: Huszti István

Azóta a 4-es metró felküzdötte magát a legkárosabbnak titulált EU-projektek listájára. A civil jelentésben a szakértők azt írják, hogy a 12,7 kilométer hosszú, 16 állomásos metróvonal „a rosszul felhasznált közpénzek iskolapéldája”, elsősorban a túlméretezett infrastrukturális tervezés és a hibás közbeszerzési eljárások miatt. A műszaki készültség a DBR szerint tavaly decemberben 70 százalékos volt. Az átadást utoljára 2014-re ígérte Tarlós István. Ha Ön szerint a 4-es metró végül minden mást beelőz, szavazzon erre!

Melyik ügy oldódik meg leghamarabb?