Nem jár a busz ősztől Székesfehérváron

2012.04.04. 16:55
Felmond Székesfehérváron az Alba Volán Zrt. - tudta meg a Népszabadság. A helyi buszjáratok szeptember 1-én állhatnak le Fejér megye székvárosában. Hasonló lépést tartanak lehetségesnek Nyíregyházán is. Sopronban és Győrben a veszély állítólag elmúlt.

A Volán-társaságok tulajdonosi jogait gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. feltehetőleg a helyi buszjáratok megszüntetésével szorítaná rá a megrendelt közösségi közlekedési szolgáltatások kifizetésére az önkormányzatokat. Az első ilyen város Székesfehérvár lesz – írta meg a Népszabadság.

03
Fotó: Huszti István

Az MNV a társaság keddi közgyűlésén utasítást adott arra, hogy június 1-én az Alba Volán Zrt. felmondja a helyi autóbuszjáratok közlekedtetésére kötött szerződését Székesfehérvár önkormányzatával – tudta meg a lap. A felmondás végrehajtását feltételekhez kötötték, amelyek részletei egyelőre nem ismertek.

A Népszabadság úgy értesült, hogy a különféle kikötésektől függetlenül az Alba Volánnál már biztosak a leállásban. Az MNV magát megnevezni nem kívánó illetékese elmondta: a székesfehérvári céget a vagyonkezelő az önkormányzat „súlyos szerződésszegésére” hivatkozva szólította fel szerződése felbontására.

Az önkormányzat évek óta nem fizeti ki az általa megrendelt buszjáratok közlekedésének ellenértékét. 2011-ben a város 370 millió forinttal tartozott az Alba Volánnak. A társaság járatritkításra és tarifaemelésre vonatkozó javaslatai pedig eddig nem kaptak szabad jelzést a város vezetésétől. A javasolt járatritkítás helyett a székesfehérváriaknak így hamarosan a teljes buszközlekedés megszűnésével kell szembenézniük, feltéve, hogy az Alba Volán rövid időn belül nem tud megegyezni a helyi önkormányzattal a tartozások rendezéséről – írja a lap.

A székesfehérvári buszjáratok a nemzeti vagyonkezelő határozata alapján nem állnak le azonnal. Az Alba Volánnak június 1-én kell felmondania szerződését, három hónapos türelmi idővel. Ez azt jelenti, hogy az autóbuszok szeptember 1-ig biztosan járni fognak, addig pedig elképzelhető, hogy az önkormányzat és a Volán tárgyalásain találnak megoldást a hosszú távú finanszírozásra.

Az Alba Volán helyét egy ideig feltehetőleg nem veszi majd át senki. A Népszabadság úgy tudja, hogy az MNV napirendre vette a Volán-társaságok által kiszolgált többi város közszolgáltatási szerződéseinek felmondását is. A még csak előkészítés alatt lévő lépéssorozattal a vagyonkezelő feltehetőleg az önkormányzatok hozzávetőleg 15 milliárd forintra taksált tartozásai miatt egyre nagyobb gondokkal küzdő Volánok csődjét szeretné megelőzni.

Sopron és Nyíregyháza állítólag egy hónap haladékot kapott. Ha nem sikerül megújítaniuk szerződésüket a Volánnal, a helyi autóbusz-közlekedés mindkét településen a székesfehérváriéra juthat. Más források szerint Győr és Sopron is kiutat találhat: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a hírek szerint kedden délután egyezséget kötött a két város 2013-as Volános kiszolgálásáról.

A Népszabadság értesülése szerint Zana Tibor, a vagyonkezelő társaságokért felelős igazgatóját felmentették, vagy más források szerint lemondott tisztségéről. A több cég mellett a 24 Volán-társaság tulajdonosi jogainak gyakorlásával is megbízott vezető távozásának hírét az MNV-nél a Népszabadságnak nem erősítették meg. Más forrásból azonban úgy tudják: Zana Tibor, az igazgatósága portfóliójába tartozó állami társaságoknál már jelezte munkaviszonya megszűnését.

Mégsem áll le az Alba Volán?

Az Alba Volán Zrt. vezetése és Székesfehérvár jegyzője is határozottan cáfolta szerda este azt a sajtóértesülést, miszerint leállnak a helyi buszjáratok szeptember 1-jén Fejér megye székhelyén. A társaság közgyűlése azonban valóban döntött a jelenlegi szerződés esetleges felmondásáról.

Tóth István, a társaság vezérigazgatója elmondta: az Alba Volán Zrt. közgyűlése az MNV Zrt. mint többségi tulajdonos hatására valóban olyan döntést hozott, hogy ha az önkormányzat június 1-jéig a helyi tömegközlekedés finanszírozását nem oldja meg, akkor ettől az időponttól számítva három hónapos felmondással felmondják a szerződést. "Mindezek ellenére teljesen kizárt, hogy szeptember 1-től tömegközlekedés nélkül maradjon a megyeszékhely. Körvonalazódik ugyanis a megoldás, ezen dolgozunk hetek óta az önkormányzattal közösen. Ennek része az az új menetrend, amely életbe lépését követően költség- és veszteségcsökkentést jelent társaságunknak" – tette hozzá.

13
Fotó: Barakonyi Szabolcs

A vezérigazgató kitért arra: Cser-Palkovics András fideszes polgármester egy héttel ezelőtt arról tájékoztatta, hogy a másik megoldásra váró probléma, a finanszírozás új rendszere is kezd kialakulni. Tóth István közölte, hogy ha mégis a legrosszabb forgatókönyv valósul meg, és fel kell mondaniuk a szerződést, akkor is számtalan módja lesz annak, hogy a tömegközlekedés továbbra is működjön Székesfehérváron. Kijelentette: arra törekszenek, hogy továbbra is az Alba Volán legyen a szolgáltató a városban, hiszen náluk jobban kiépített infrastruktúrával senki sem rendelkezik.

A polgármesteri hivatal közleményében az olvasható: "értetlenül és megdöbbenve áll Székesfehérvár az MNV-re hivatkozó, interneten megjelent hírek előtt, miszerint június 1-jével felmondják a helyi autóbuszjáratok közlekedtetésére kötött szerződést az önkormányzattal. A város nem kapott hivatalos értesítést, sőt álláspontunk szerint tartozásunk sincs az Alba Volán Zrt. felé. Az önkormányzat által megrendelt szolgáltatások ellenértékét a város mindenkor kifizette."

Bóka Viktor jegyző tájékoztatása szerint Székesfehérvár 2011-ben 180 millió forintot, 2012 márciusáig pedig összesen 179 millió forintot fizetett a társaságnak. Az idén már átutaltak 110 millió forintot a szolgáltatás biztosítására, és további 69 millió forintot a tavalyi veszteségek fedezetére. A hivatalvezető megerősítette a város és a szolgáltató közötti egyeztetések tényét. Cáfolta viszont azt a kijelentést, miszerint nem kaptak visszajelzést a társaság tarifaemelésre és járatritkításra vonatkozó javaslataira. Utalt arra: Székesfehérvár közgyűlése március 1-jén tárgyalta a témát és a képviselő-testület döntő részben jóváhagyta az Alba Volán Zrt. kérését.

Bóka Viktor megjegyezte, hogy a közösségi közlekedés biztosítására kötött szerződésük egyéves felmondási idővel szüntethető meg; ha ez hamarabb történne meg, akkor a város kártérítési igénnyel fog élni.