Ki építi a ferihegyi gyorsvasutat?

2012.06.19. 07:29
Együtt vonatoztak a MÁV-osokkal azok a sanghaji mérnökök, akik a MÁV-val párhuzamosan dolgoznak a ferihegyi gyorsvasút tervein. A kínai koncepció grandiózusabb, szinte újraépítene mindent, míg a MÁV a meglévő nyomvonalat foltozgatná. Bár még csak a terveket rajzolják, a kormány arra számít, hogy a kínai hitelből megvalósuló beruházáson magyar cégek dolgozhatnak. Az előkészületek felkeltették a Közgép érdeklődését is.

Menetrend szerinti vonattal utazta végig egy tizenöt fős kínai delegáció a MÁV-vezetőkkel december elején a Nyugati pályaudvar és a ferihegyi reptér közti szakaszt, a ferihegyi gyorsvasút egyik lehetséges nyomvonalát. A kínaiak által inkább támogatott Keleti-Ferihegy nyomvonalat viszont már egy különvonattal járta be a csoport. Az egyik magyar résztvevő szerint a kínai mérnökök az utazás közben jóval oldottabbak voltak, mint a korábbi néhány napban, amit a MÁV Könyves Kálmán utcai székházában töltöttek el tárgyalóasztalok mellett. Ehhez valószínűleg hozzájárult az is, hogy a vonatozás közben a kínaiak kivételesen nem öltönyt viseltek, ráadásul fesztelenebbül faggatták a MÁV-osokat is.

Fellegi dobta be újra

Fellegi Tamás
Fellegi Tamás
Fotó: Beliczay László

A ferihegyi repteret a budapesti városközponttal összekötő gyorsvasút terve már az első Orbán-kormány idején is felmerült. Közvetlen vasúti összeköttetés ugyanis nincs a főváros és reptér között, mindössze buszjárat közlekedik a kőbányai metrómegállótól a terminálokig. A koncepcióból azonban akkor mégsem lett semmi. A ferihegyi expressz terve azután került újra szóba, hogy tavaly áprilisban Pekingbe látogatott Fellegi Tamás korábbi fejlesztési miniszter. Fellegi külföldi útja közben az MTI-nek azt mondta: bízik benne, hogy kínai finanszírozással megoldódhat a Malév helyzete, valamint megépülhet a gyorsvasút is.

A ferihegyi expressz terve a Malév csődje ellenére is napirenden maradt. Orbán Viktor kormányfő májusban több egyezményt is aláírt a kínai miniszterelnök-helyettessel az ázsiai ország által biztosított egymilliárd eurós hitel felhasználásáról. Ezek egyike a gyorsvasútról szólt. (Egy másik, Orbán által aláírt egyezmény szerint Magyarországon építhet logisztikai központot a kínai Huawei, a cég esélyes arra, hogy részt vegyen az új állami mobilcég hálózatépítésében.)

A konkrét tervekről egyelőre kevés részletet árult el a kormányzat. Többek között az sem világos, hogy a Malév februári csődje, illetve a ferihegyi 1-es terminál május végi bezárása hogyan befolyásolja a gyorsvasút megépítését. Kérdéseinkre a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azt válaszolta: a MÁV és a Kínai Vasútépítő Vállalat (China Railway Construction Corporation, CRCC) közösen előzetes alternatív megvalósítási tanulmányokat dolgoz ki, a magyar kormány pedig ezek közül fog választani. A NGM szerint a finanszírozásra, a határidőre vonatkozó kérdésekre csak azután tudnak válaszolni, miután elkészültek a tanulmányok. A kínai kapcsolatok Fellegi decemberi lemondásáig a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz (NFM) tartoztak, ezután a Matolcsy György vezette NGM-hez kerültek át.)

Drágábbat akarnak a kínaiak

Az Index több olyan tisztviselővel is beszélt, akik ismerik a gyorsvasútról szóló tárgyalások részleteit, de valamennyien nevük elhallgatását kérték arra hivatkozva, hogy a tervekről nem nyilatkozhatnak hivatalosan. A beszélgetésekből az derült ki, hogy – többek között a költségek tekintetében – más elképzeléseket dolgozott ki az expressz megépítésére a MÁV és a kínai CRCC. A MÁV egy olyan kisebb költségvetésű beruházásban gondolkodik, amelyhez nem lenne szükség új nyomvonalra, a jelenlegi pályát újítanák fel, mindössze a reptéri leágazáshoz kellene új síneket fektetni. A gyorsvasút egy nyomvonalas lenne: a városközpontból, illetve a reptér felől érkező vonatok Kőbányán kereszteznék egymást. A MÁV egyelőre vizsgálja, hogy gyorsvasút belvárosi végállomása a Keleti, vagy a Nyugati legyen-e, előbbi pályaszakasz 18,5, utóbbi 22 kilométeres lenne. A koncepcióhoz a MÁV a 2000-es évek közepén készült megvalósíthatósági tanulmányait is felhasználja, becsléseik szerint a beruházás költsége 40 milliárd forint lenne.

A kínaiak viszont, amikor decemberben Magyarországon jártak, és beutazták az alternatív nyomvonalakat, másfajta elképzeléssel állta elő. Eszerint két nyomvonalon új síneket építenének, a belvárosi végállomás pedig a Keleti pályaudvar lenne. A kínai és magyar szakértők közti tárgyalásokon azért merült fel lehetséges végállomásként a Keleti, mert az jobban illeszkedne a budapesti tömegközlekedéshez. A Keleti ugyanis a 2-es metró nyomvonalán fekszik, a jelenleg épülő 4-es metrónak itt lesz az egyik megállója, a 3-as metró pedig úgy lenne elérhető, hogy a gyorsvasút megállna Kőbányán. Bár a kínai koncepció szerint új síneket kéne építeni, ez nem járna kisajátításokkal: az új nyomvonalat olyan területen építenék meg, amely az állam tulajdonában van, és amelyet a MÁV jelenleg is használ. Ennek a változatnak a megépítése jelentősen több, közel kétszer akkora összegből lenne megvalósítható, mint a MÁV által javasolt koncepció.

D NOE20070716005
Fotó: Bruzák Noémi

Bár  a végleges koncepciók még nem készültek el, MÁV-os forrás szerint a kínaiak arra tettek javaslatot, hogy a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a szerelvények 15-20  perces időközönként induljanak. Mindkét elképzelés szerint Budapesten 80, a városhatáron kívül 120 kilométer sebességgel közlekednének a vonatok. A MÁV-os forrás szerint őszre készülhet el a kínai és a magyar megvalósíthatósági tanulmány, amelyek közül választania kell majd a magyar kormánynak.

A Közgépet érdekelte

A CRCC a 133.

A CRCC-t a cég honlapja szerint 2008 óta jegyzik a sanghaji és a hongkongi tőzsdén. A profiljába többek között vasutakkal, nagy sebességű vasutakkal, városi vasúti közlekedéssel, hidakkal kapcsolatos beruházások tartoznak. A Fortune című amerikai magazin azon listáján, amely a világ legnagyobb forgalmú vállalatait gyűjtötte össze, a CRCC 2010-ben a 133. helyen szerepelt. A vállalat Kína 31 tartományában, Hongkongban, Macaóban, illetve több mint hatvan országban van jelen. A BBC szerint a CRCC részt vett többek között 2010-ben az angolai vasúthálózat felújításban, amelynek költségei 350 millió dollárt tettek ki. A kínai vállalat a nyomvonal tervezésében, állomások építésében vett részt.

Ezek a nyomvonaltervek mellett tartalmazni fogják a finanszírozási koncepciót is. Az egyik lehetséges elképzelés szerint egy „Repülőtéri Gyorsvasút Zrt." fantázianevet viselő cég működtetné az expresszt, amely a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) száz százalékos tulajdonában lenne. Ez az állami cég fizetné vissza a kínaiaktól felvett hitelt az utasforgalmi bevételekből. A tervek szerint a „Repülőtéri Gyorsvasút Zrt." bízna meg a MÁV és a kínai CRCC által létrehozott közös generálkivitelezőt azzal, hogy a gyorsvasút tervezését, engedélyeztetését, illetve a beruházás menedzselését végezze el. A MÁV-os forrás szerint 2015-re lenne használható a gyorsvasút, amelyhez az első közbeszerzési beruházásokat jövőre kéne kiírni.

Függetlenül attól, hogy melyik koncepció valósul meg, a beruházás részeként biztosan fel kell újítani vasúthálózatot, valamint alul- vagy felüljárót kell építeni. Információink szerint a MÁV már egyezetett is az állami vagyonért felelős MNV-vel a gyorsvasútról. Erről több kérdést is feltettünk az MNV-nek, többek között arra voltunk kíváncsiak, hogy mikor, milyen formában írhatják ki a tendereket, illetve azokon külföldi, vagy pedig magyar cégek vehetnek-e részt. A vagyonkezelő válaszában mindössze annyit írt, hogy a MÁV és az MNV tavaly év végén és az idei év elején is egyeztetéseket folytatott a projektről. Részleteket azonban erről nem árultak el.

Még júliusban az Origó arról írt, hogy a Közgép Zrt. is érdeklődik a kínai finanszírozással megvalósuló beruházások, így többek között a gyorsvasút iránt. Több kormányzati tisztviselő még februárban arról beszélt az Indexnek, hogy a Közgép elnöke, Nyerges Zsolt egyetlen alkalommal jelent meg személyesen még a Fellegi Tamás minisztersége idején az NFM-ben, mégpedig akkor, amikor kínai befektetők ősszel, magyar üzletemberekkel többek között a gyorsvasútról tárgyaltak. Ezekről a tárgyalásokról még februárban megkérdeztük a Közgépet, kérdéseinkre azonban a cég nem válaszolt. (A kormányt az elmúlt hónapokban az ellenzék többször is támadta a Közgép állami megrendelései miatt, főként azután, hogy kiderült, a cég tulajdonosa Simicska Lajos, akit kormánypárti politikusok a Fidesz egyik legbefolyásosabb háttéremberének tartanak.) MÁV-os forrásunk azt mondta: a várhatóan magyar vállalatok is részt vesznek majd a későbbi nyílt közbeszerzéseken, részükről azonban egyelőre semmilyen lobbit nem tapasztalt.

Demjánék kiszálltak

Annak ellenére, hogy 1999-ben még a Demján Sándor érdekeltségébe tartozó Trigánit vetette fel először a gyorsvasút tervét, Demjánék már nem érdeklődnek a beruházás iránt – állította az üzletemberhez közel álló forrás. Szerinte ezt akkor is jelezték a kormánynak, amikor ősszel Demjánék a kínai Hainan-csoporttal és a magyar kormánnyal tárgyaltak a Malév megmentéséről. A nemzeti légitársaságnak végül azért nem sikerült befektetőt találni, mert a kíniak visszaléptek. A Hainan ősszel, egy Orbánnak is elküldött levélben részletezte, hogy szerintük a magyar fél hozzáállása miatt hiúsult meg az üzlet. A Demjánékhoz közel álló forrás szerint a problémát az okozta, hogy a magyar kormánnyal nem tudtak megfelelő adó- és pénzügyi támogatásról megállapodni. A Malév csődje azért befolyásolhatja a gyorsvasútra vonatkozó terveket, mert a repteret működtető Budapest Airport becslései szerint a tavalyi 8,9 millióról idén 7,9-8 millióra csökkenhet az utasforgalom.

Demján Sándor
Demján Sándor
Fotó: Barakonyi Szabolcs

Demján nemcsak tavaly, hanem már 2005 novemberében is jelezte, hogy nem érdekli a gyorsvasút megépítése. Egy olyan rendezvényen, amelyen a Fidesz elnökeként Orbán Viktor is részt vett, az MTI-nek azt mondta: van máshol más befektetési lehetőség, de sajnálja, hogy nem valósult meg az elképzelés.

Információink szerint a kudarcban szerepe volt annak, hogy eltérő költségekben gondolkodtak Demjánék, illetve a MÁV: előbbiek körülbelül 20 milliárd forintot, utóbbiak ennél jóval nagyobb összeget fordítottak volna a beruházásra. A Trigránit még 1999-ben, a Westend átadása után állt elő az ötlettel. Ezután meg is alakult a MÁV és a Trigránit tulajdonában lévő Ferihegy Expressz Kft., amely PPP (public-private partnership) konstrukcióban, vagyis a közszféra és a magántőke együttműködésével építette volna meg az expresszt. A Ferihegy Expressz Kft. lett volna a beruházó, amelynek az állam rendelkezésre állási díjat fizetett volna. A tervek szerint nem építettek volna új síneket, hanem a meglévő vasúti infrastruktúrát újították volna fel. A gyorsvasút végállomása a Nyugati lett volna, ami Demjánék szerint a Parlament, illetve a belvárosi szállodák közelsége miatt is jó célállomás lett volna.

A kormány komolyan vette az elképzeléseket, erre utal, hogy az MTI archívuma szerint a MÁV és a közlekedési tárca akkori vezetői többször is nyilatkoztak a témában. A MÁV vezetői pedig 2001 novemberében sajtótájékoztatót is tartottak, miután a kínai mérnökök a tavaly decemberi kirándulásához hasonlóan bejárták a tervezett nyomvonalat.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
A belső viszonyokra hivatkozva kilépett a pártból a Tisza-szigetek koordinátora, reagált a Tisza Párt

A belső viszonyokra hivatkozva kilépett a pártból a Tisza-szigetek koordinátora, reagált a Tisza Párt

A párt szerint elhallgatott egy érzékeny információt előlük.

március 24., 13:29

  • Belföld
Nagy Attila Tibor szerint Farkas Dezső kilépése a Tisza párt instabilitására figyelmeztet

Nagy Attila Tibor szerint Farkas Dezső kilépése a Tisza párt instabilitására figyelmeztet

A politikai elemző úgy látja, Magyar Péter nehezen tartja meg szövetségeseit.

március 24., 15:43

  • Belföld
Zebrát fogadna örökbe Orbán Viktor

Zebrát fogadna örökbe Orbán Viktor

A miniszterelnök ezzel reagált az ellene felhozott vádakra.

március 24., 15:15

  • Belföld
Jászapátiban fogtak el, majd vettek őrizetbe egy kábítószert termesztő férfit a rendőrök

Jászapátiban fogtak el, majd vettek őrizetbe egy kábítószert termesztő férfit a rendőrök

Az érintett lakásán mintegy 300 gramm kábítószergyanús anyagot találtak.

30 perce

  • Belföld
Megtámadták a Tisza Párt önkénteseit Egerben

Megtámadták a Tisza Párt önkénteseit Egerben

Az ügyben feljelentést tettek.

március 24., 14:52

  • Belföld
Akcióba lendül a fogyasztóvédelem, jön az influenszerek tömeges ellenőrzése

Akcióba lendül a fogyasztóvédelem, jön az influenszerek tömeges ellenőrzése

Felhívták a figyelmet a tartalmaik esetleges negatív hatására.

március 24., 14:37

  • Belföld
Karácsony Gergely: A főváros átutalta a vételárrészletet, Rákosrendező a budapestieké

Karácsony Gergely: A főváros átutalta a vételárrészletet, Rákosrendező a budapestieké

A tulajdonszerzés azonban még nem jelent birtokba kerülést.

március 24., 14:04

  • Címlapon
Nagy Márton az Indexnek: A magyar államnak érdemes eladnia a részesedését a bankholdingban

Nagy Márton az Indexnek: A magyar államnak érdemes eladnia a részesedését a bankholdingban

Tőzsdére készül a második legnagyobb magyar bank.

2 órája

  • Címlapon
Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése

Elindult a matek, hány száz milliárdot érhet az állam MBH-részesedése

A régióban 2023-ig komoly konszolidáció zajlott le, jelentősen csökkent a piaci szereplők száma.

41 perce

  • Belföld
Újabb részletek derültek ki a Ráckeresztúron meggyilkolt nőről

Újabb részletek derültek ki a Ráckeresztúron meggyilkolt nőről

Szomszédai már egy nappal korábban is összevert arccal látták az áldozatot.

március 24., 05:59

  • Belföld
Matekból és szövegértésből egyre gyengébben szerepelnek a magyar diákok

Matekból és szövegértésből egyre gyengébben szerepelnek a magyar diákok

Nyilvánosságra hozták a 2024-es kompetenciafelmérés eredményeit.

március 24., 16:10

  • Címlapon
Börtönbüntetésre ítélték Marine Le Pent, és eltiltották a francia elnökválasztástól is

Börtönbüntetésre ítélték Marine Le Pent, és eltiltották a francia elnökválasztástól is

Le Pen részvételével a párt 2,9 millió euróval károsíthatta meg az Európai Parlamentet. Rajta kívül még másokat is bűnösnek talált a francia bíróság.

3 órája

  • Belföld
Mező Gábor Bródy János fiának peréről: Hol van itt a legalapvetőbb morál?

Mező Gábor Bródy János fiának peréről: Hol van itt a legalapvetőbb morál?

A publicista reagált a zenész fiának bírósági ítéletére.

március 24., 15:54

  • Belföld
A volt honvédelmi miniszter szerint nem szabadott volna civil kézbe éles fegyvert adni Újdörögdön

A volt honvédelmi miniszter szerint nem szabadott volna civil kézbe éles fegyvert adni Újdörögdön

Szerinte nagy hibát követett el a minisztérium.

március 24., 08:33

  • Belföld
Javul az észak-macedóniai diszkótűz Magyarországon ápolt sérültjeinek állapota

Javul az észak-macedóniai diszkótűz Magyarországon ápolt sérültjeinek állapota

Hárman várhatóan a héten hazatérhetnek.

március 24., 16:06

  • Belföld
Elemző a vasárnapi választásról: A Fidesznek az újpesti vereség akár jól is jöhet

Elemző a vasárnapi választásról: A Fidesznek az újpesti vereség akár jól is jöhet

Gyurcsány Ferencék visszatértek a játékba?

március 24., 11:23

  • Címlapon
Jelentősen emelkedhet a vízdíja annak, aki ezt elmulasztja megtenni a mérőórával kapcsolatban

Jelentősen emelkedhet a vízdíja annak, aki ezt elmulasztja megtenni a mérőórával kapcsolatban

A fontos dátumot az eszközök számlapján lehet megtalálni.

8 órája

  • Címlapon
Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt akarnak elkölteni

Bevallotta a kormány, rengeteg pénzt akarnak elkölteni

Módosítják a gazdasági növekedéssel kapcsolatos kilátásokat.

2 órája

  • Belföld
Elindult Magyar Péter konzultációja

Elindult Magyar Péter konzultációja

Volt minden a rendezvényen, ami kell: éneklés, skandálás, valamint kötözködés a Hír TV tudósítójával.

március 24., 10:09

  • Belföld
A Publicus megmérte, a nyugdíjasok hány százaléka gondolja jónak a helyzetét

A Publicus megmérte, a nyugdíjasok hány százaléka gondolja jónak a helyzetét

Az idősek megélhetése került a fókuszba a legújabb felmérésben.

március 24., 09:50

  • Belföld
Orbán Viktor hétfő reggel eligazítást tartott

Orbán Viktor hétfő reggel eligazítást tartott

A miniszterelnök a Külügyminisztériumban találkozott a nagykövetekkel.

március 24., 11:13

  • Belföld
Megnyerte a keresetét Bródy János fia, Dániel

Megnyerte a keresetét Bródy János fia, Dániel

Meghekkelte volt munkahelye számítástechnikai rendszerét.

március 24., 11:20

  • Címlapon
Vlagyimir Putyin újabb háborúra készülhet: Európára is lecsaphat a Szovjetunió 2.0

Vlagyimir Putyin újabb háborúra készülhet: Európára is lecsaphat a Szovjetunió 2.0

Megvan az első három ország, amely Ukrajnát követheti a sorban.

tegnap, 21:07

  • Címlapon
Matolcsy György az Indexnek: Az ÁSZ jelentései nem felelnek meg a tényeknek

Matolcsy György az Indexnek: Az ÁSZ jelentései nem felelnek meg a tényeknek

A volt jegybankelnök szerint az alapítványi vagyon értéke meghaladja az 500 milliárd forintot.

6 órája

  • Címlapon
Meghalt Bruce Glover, a Bond-filmek emlékezetes bérgyilkosa

Meghalt Bruce Glover, a Bond-filmek emlékezetes bérgyilkosa

A színész 92 éves volt.

58 perce

  • Belföld
Nőnek adta ki magát egy férfi, így csalt ki pénzt férfiaktól egy társkeresőn

Nőnek adta ki magát egy férfi, így csalt ki pénzt férfiaktól egy társkeresőn

Intim fotókat kért áldozataitól, milliókat fizettek neki a zsarolás után.

március 24., 09:48

  • Belföld
Kamasz gyerekeknek árultak kokaint és marihuánát

Kamasz gyerekeknek árultak kokaint és marihuánát

Kereskedőkre csapott le a rendőrség.

március 24., 08:58