2013-ban is lesz autópálya-építés

2012.12.12. 12:52
Jövőre kezdődhetnek a kelet-magyarországi M4-es autópálya 30 kilométeres szakaszának építési munkálatai. Az összesen 230 kilométeresre tervezett sztráda Abony és Fegyvernek közötti részén a jelenlegi ütemtervek szerint négy év múlva már autózni is lehet. A kormányzatot szorítja az idő: ha a beruházást nem sikerül elindítani a jövő év derekán, nem tudják majd felhasználni hozzá az uniós forrásokat. Az M4-es a bentragadt százmilliárdok miatt politikailag is fontos üggyé vált.

Az Index információi szerint a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. 2013 őszére tervezi az M4-es autópálya Szolnok melletti szakaszán a kivitelezési munkálatok megkezdését.

A projekt környezetvédelmi engedélye, építési engedélye, engedélyezési, kiviteli és záradékolt kisajátítási tervei elkészültek, ahhoz azonban, hogy a munkagépek valóban elindulhassanak, az kell, hogy a kivitelező kiválasztását is időben le tudják zárni. A közbeszerzési eljárás kiírása a tervek szerint 2013 áprilisában lesz, és komplikációmentes eredményhirdetés esetén a kivitelezési szerződést is megköthetik még a nyáron.

Úgy tudjuk, hogy az M4-est kiemelt ügyét kezeli a Lázár János irányítása alatt működő Nemzeti Fejlesztési Tanács is. Az autópálya-beruházás gyorsítása azért lett fontos, mert ha nem sikerül jövőre elindítani az építkezéseket, akkor elúszhat a finanszírozásra felhasználható uniós pénz is, márpedig a két hidat is magábafoglaló sztrádaszakasz becsült építési költsége több tíz milliárd forint lesz. A jelenlegi ütemtervek szerint a szakasz forgalomba helyezése így is leghamarabb 2016 végén valósulhat meg.

A M4 Abony és Fegyvernek közötti része 28,9 kilométer hosszú, kétszer két sávos, leállósávval ellátott autópálya lesz.

Az érintett szakasz Budapest felől az M4-M8 autópálya csomópontja után kezdődik és a Törökszentmiklós melletti keleti csomópont után fejeződik be. A távlati M8 autópálya északi elágazásáig kétszer három sávos szélességűre tervezték a nyomvonalat, a további részeken pedig négy csomópont, egy darab egyszerű, egy komplex pihenő épül majd. A törökszentmiklósi nyugati csomópontnál pályamérnökségi telepet is kialakítanak.

Az autópálya Szolnoktól északra, Tiszapüspökitől délre keresztezi majd a Tiszát. Az M4 abonyi szakaszáról utoljára akkor lehetett hallani, amikor a NIF 2010-ben közzétette, hogy az új Tisza-, és Zagyva-híd tervezésére a Roden Mérnöki Irodát választotta ki. A tervező cég 2,2 milliárd forintos ajánlattal nyerte el a munkát.

A Budapestről a román határ, majd Nagyvárad felé tartó M4-es teljes hossza 233 kilométer lesz, és érinti majd Ceglédet, Szolnokot, Karcagot, Berettyóújfalut. Eddig a Kisújszállást elkerülő 11 kilométeres szakaszt nyitották meg a forgalom előtt 2011-ben, de ennek a résznek is csak az egyik oldala készült el.