Harmincezer autó ingyen mehet a magyar sztrádákon
További Belföld cikkek
- Orbán Viktor: a zöld átmenet folyamatában nem áldozhatjuk fel az iparunkat vagy a mezőgazdaságunkat
- Kamionnal karambolozott egy kisbusz, lezárták a 31-es főút egyik szakaszát
- Gázolt a vonat Győrnél, késő este állhat helyre a menetrend
- Fegyházbüntetésre ítélték a volt barátnője házát felgyújtó borsodi férfit
- Reisz András: Aki idén telet szeretne, annak bizony nincs jó hírem!
Összesen 30 246 rendszámot tartalmazott január elején az a mentességi lista, amely az autópályadíj-fizetési kötelezettség alól kivett gépjárművek azonosítására szolgál.
A hivatalos járműnyilvántartás mellett létre hozott külön adatbázist a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalában kezelik, és frissítik. A lista folyamatosan változhat, egyes állami szervek és vállalatok kérésére a KEKKH egy formális jogi vizsgálat után további azonosítókat is felvehet rá.
A fizetési mentességre jogosult szervezetek körét miniszteri rendeletben állapították meg. A 2007-ben megalkotott eredeti szabály szerint nem kell díjat fizetni a Magyar Honvédség autói, a rendvédelmi szervek által üzemben tartott gépjárművek, valamint a nemzetközi szerződés alapján Magyarországon szolgálatot teljesítő külföldi fegyveres erők gépjárművei után. Nem kell fizetni a közlekedési hatóság által üzemeltetett, közúti ellenőrzést végző járművekért, és többek között a díjellenőrzést végző gépjárművekért sem.
A kedvezményt viszont egy szélesebb, nehezebben átlátható körre is kiterjesztették. A rendelet pontos felsorolás nélkül mentességet ad minden olyan Magyarországon regisztrált gépkocsi számára, amely „megkülönböztető jelzés használatára jogosult, függetlenül attól, hogy a megkülönböztető jelzést a díjköteles útszakaszon való haladás közben használják-e”.
Hiába kérdeztük, a KEKKH-nél nem tudták megmondani, hogy milyen szervezetek és cégek szerepelnek a listában, és hány autót vetettek fel az adatbázisba.
A KEKKH sajtóirodája szerint a díjmentes járművek informatikai adatbázisa rendszám alapú, nem szervezet alapú: a hivatal csupán azt vizsgálja, hogy a jármű üzembentartója jogosult-e a miniszteri rendelet alapján a díjmentes úthasználatra, vagy - függetlenül az üzembentartó személyétől - rendelkezik-e megkülönböztető jelzéssel.
A miniszteri rendelet utoljára 2012 karácsonyán változott. Németh Lászlóné fejlesztési miniszter december 27-én, egy nappal az országgyűlési őrség eskütétele előtt módosította a rendeletet. Azzal, hogy az új fegyveres szervezet név szerint is bekerült a szövegbe, nem csupán Kövér László házelnök autója, és a többi rendőrségtől átvett villogós gépkocsi, hanem az őrség teljes, 12 darabos autóparkja jogosult lett az ingyenes sztrádahasználatra.
A magyar gyakorlat láthatólag arra az elvre épül, hogy az állam nem pakolgatja egyik zsebéből a másikba a pénzt, inkább mentességeket oszt. A statisztikai adatok szerint azonban a mentesített járművek száma nem csupán egy elhanyagolható töredéke a fizetős forgalomnak.
2011-ben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézményeként működő Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ adatai szerint a személyautók kategóriájában (a KEKKH nem tudta megmondani, hogy a díjmentesített autók között mennyi teherautó van) valamivel több mint 208 ezer éves matricát vásároltak, így a mentességet élvezők mintegy 15 százalékát tették ki a forgalomnak. Az éves matrica 43 ezer forintos árával számolva ez közel 1,3 milliárd forint bevételt jelentett volna az autópálya-fenntartók számára.
Tavaly egyébként volt egy kísérlet a kivételezettek számának szűkítésére: 2012 januárjában kivették a honvédséget és rendvédelmi szerveket az NFM rendeletéből. A módosítás főként a katonaságot érintette kellemetlenül, mert a megkülönböztető jelzés miatt a rendőrségi autók nagyobb része bennmaradhatott az ingyenes körben. A kísérletnek azonban hamar vége lett, májusban már vissza is tették a fegyveres szervezeteket felsoroló sort a rendeletbe.