Figyelmeztettek, hogy a Munkácsy-trilógia nem szállítható
További Belföld cikkek
Munkácsy híres trilógiájának két képe is súlyosan megsérült. Vagy csak az egyik sérült meg. Esetleg egyik sem, viszont mindkettőt sikerült rendbe hozni. A legkülönbözőbb állításokat hallottuk az Ecce Homo és a Golgota című képekről, attól függően, hogy a képek tulajdonosát, restaurátorát, vagy a kiállító Déri múzeumot kérdeztük.
Ahogy arról beszámoltunk, a monumentális méretű Ecce Homo című képen a Debrecen-Pécs-Bécs kiállítás sorozat végén, továbbá kéthónapos ládában tárolás után súlyos sérüléseket talált a restaurátor. Aki lapunknak viszont már úgy nyilatkozott, hogy a sérülések nem is maradandóak, ahogy azt korábban írta, közben minden problémát sikerült megoldani.
Az RTL híradójában pedig azt nyilatkozta, hogy ezzel szemben a Golgota című Munkácsy-festmény az, amelyik komoly sérüléseket szenvedett a szállítás során. (A három képből álló sorozatot utaztatták tavaly a világban. A magyar mainstream kultúrában fontos képek sérüléséről egészen mostanáig nem esett szó.)
Tűzvészből mentették
Lapunkat megkereste Pákh Imre, az Amerikában élő Munkácsy-gyűjtő, a Debrecenben látható Golgota című kép tulajdonosa. „Csodálkozom, hogy a restaurátor azt nyilatkozta, ez a kép megsérült. Eddig ugyanis ez nem volt téma.”
A Munkácsy alapítvány alapítója szerint a képet kísérő restaurátor, Dr. Szentkirályi Miklós nem is szólt neki a sérülésről. Amit később megtudott, nem volt olyan komoly probléma. Érthetetlennek találta, hogy miután az Index megírta az Ecce Homo sérülését, a restaurátor hirtelen előállt a Golgota problémájával.
Pákh elmesélte, hogy a Golgota egy amerikai gyűjtő tulajdonában volt az 1900-as években. A gyűjtő házában 1907-ben tűz ütött ki, és csak úgy tudták kimenekíteni a képet, hogy azt kivágták a keretből. Később emiatt kellett körben a festményhez ragasztani egy nagyjából tíz centiméteres vászoncsíkot. Ez a ragasztás vált le egy szakaszon, amely azonban nem tekinthető sérülésnek, a visszaragasztás a tulajdonos szerint rutinfeladat.
Kockázatos a szállítás
A restaurátor ehhez képest lapunknak azt nyilatkozta: a ragasztás leválása súlyos probléma. Az viszont, amikor az Ecce Homot tartó henger leszakadt, és a kép a ládában összenyomódott, a saját szakvéleményével ellentétes módon javítható hiba volt.
Dr. Szentkirályi Miklós ugyanakkor azt is hangsúlyozta: a képek utaztatása előtt, 2009-ben leírta a szakvéleményében: Ezek a nagyméretű, 36 négyzetméteres képek sérülékenyek, a szállítás kockázatokkal jár, ezért az utaztatás nem javasolt. Ennek ellenére indult el a trilógia a több állomásos körútra.
A sérüléseket mindkét esetben elhárították, mondta a restaurátor, megjegyezve: mivel a Munkácsy alapítvány vezetőjét, Marschalek Ákost tavaly megölték, kollégáival mindezért még nem kapták meg a fizetésüket.
A tisztánlátást nehezíti, hogy a képeket kiállító Déri múzeum vezetését időközben lecserélték. A múzeum múlt héten közleményt adott ki, miszerint a képeknek semmi bajuk, viszont vizsgálatot rendeltek el a trilógia állapotának felmérésére.