Az utazásban hisznek az Index érettségizői

2013.05.06. 15:29
A szövegértést tartották nehezebbnek az Index érettségizői, a waldorfos J. Dávid el is rontotta az egyik feladatot. Az esszéje jól sikerült, az utazásról szóló érvelés feladatot választotta, csak úgy, mint a miskolci B. Réka. Cz. Réka Márai Sándor novelláját, az Árvát elemezte hat és fél oldalban. Fél éve követjük három különböző gimnázium három érettségizőjét, ez az első érettségi napjuk.

B. Réka (Miskolci Herman Ottó Gimnázium)

Hétfőn reggel háromnegyed 6-kor kelt, elvitte barátnői gyerekeit az iskolába és óvodába, aztán érettségizni ment. 11-re végzett is a középszintű magyarral, tehát egy órával a határidő előtt. „Négy és fél oldalt írtam, az érvelést választottam. Leszek Kolakowsitől volt egy idézet az utazás témakörében, aminek nagyjából az volt a lényege, hogy az utazás nem alkalmas tanulásra, és tanulni csak könyvből lehet. Ezzel kapcsolatban kellett három-négy epikai művön keresztül érvelni, hogy a szerző miért utaztatja a szereplőket, hogy mi az utazás célja. Végig cáfoltam az idézetet, azzal érveltem, hogy az utazásnak igenis lehet célja a tanulás, tapasztalatszerzés, de akár menekülés is” – mondja. A vizsga befejezésekor telefonon érjük el, amikor éppen a Praktiker felé tart, hogy az új albérletébe glettanyagot vegyen.

„Szerintem elég jól sikerült, csak nem számoltam össze, pontosan hány művet vettem bele, és hogy abból hány volt epika, mert drámát és lírát is írtam bele. Hivatkoztam Az aranyemberre, Örkény: Tótékra, Charlotte Brontétől a Jane Eyre-ra, és Ady versével, A halál automobilján cíművel zártam az elemzést”. Réka egyik osztálytársa rosszul lett az érettségin, aggódik miatta, hogy be tudja-e fejezni az esszéjét, többször ki kellett mennie a mosdóba.

Réka hétfőn már nem fog tanulni, a matek neki könnyű, talán az emelt szintű angolra és a történelemre olvasgat két glettelés között egy kicsit.

J. Dávid (Pesthidegkúti Waldorf Iskola)

Dávid is az érvelést választotta, ő kitöltötte az érettségire szánható 240 percet, és úgy érzi, jól sikerült az esszéje. Mindössze attól tart, hogy néhány idézett mű címében hibát ejtett. „Az aranyember helyett például Aranyembert írtam, és abban sem vagyok biztos, hogy helyesen írtam le Jack Kerouac nevét, amikor az Útont elemeztem a szövegben.”

Összességében nehezebbnek érezte a feladatokat, mint amire előzetesen számított, főként, hogy a szövegértési példák között volt egy, amit több más érettségizővel együtt ő is félreértett. „Egy táblázatos feladat volt, ahol üres mezőkbe és vízszintes vonallal kihúzott mezőkbe lehetett írni. Én az utóbbiba írtam a válaszokat, és az üreseket üresen hagytam” – mondja, miközben hazafelé tart. Az esszében Kerouactól az Útont, Jókai Aranyemberét, a Vörös és feketét, Jules Vernétől a Grant kapitány gyermekeit és népmeséket is belevette az elemzésébe, ami az utazásról szólt. Mire hazaért, az is kiderült, hogy a táblázatos feladatmegoldása hibás, az üres helyekre kellett volna írnia, nem a vonalasakra. Ötösre hajt, mert csak kitűnő érettségivel van esélye az angol építész szakokon. 30 pontot lehet összesen veszteni az ötös jegyhez, most úgy érzi, 20-at biztosan veszített.

Cz. Réka (Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium, Ferencváros)

„Vagy nagyon jól sikerült, vagy nagyon rosszul. Igazából tíz perce jöttem ki, de egy mondatot sem tudnék idézni abból, amit írtam” – mondja Réka, aki Márai Sándor Árva című novellájának elemzését választotta a magyar érettségin annak ellenére, hogy nem ismerte a művet.

„Az elemzésben az elbeszélő szemszögén keresztül elemeztem végig a művet, és a főszereplő Flóra és a család kapcsolatára koncentráltam. A főszereplő örökbefogad egy árvát, aki egy aggastyán, és végül meg is hal. A család hülyének nézi Flórát, de arra futtattam ki, hogy az aggastyán halála után a család rádöbbent, hogy rosszat cselekedett” – magyarázza megoldásait. Összességében könnyűnek tartotta a feladatokat, a tavalyiaknál mindenesetre sokkal könnyebbnek. A vizsga után egyenesen hazament, semmit nem tanul már, csak alszik.