Filléres magyar mobilgát lehet a Római megoldása?

2013.05.08. 12:18
Az elmúlt hónapban vásárolt be az új rendszerű magyar mobilgátból a dél-svédországi Vellinge. A svéd sajtóban több helyen méltatták az olcsó és egyszerű eszközt. Ehhez képest Magyarországon a kutyát se érdekli – írta lapunknak egy olvasónk. Utánanéztünk.

Vellinge község állami finanszírozással 120 méter hosszú, 10 méteres egységekből mobilgátat vett április 14-én 165 ezer koronáért (ami körülbelül 5,8 millió forintnak felel meg) a tengerár elleni védekezésre, mondta lapunknak Sápi István Péter, az úgynevezett sátorgát (Tentdam) kifejlesztője. Jelenleg tárgyalnak a következő egységek szállítási ütemezéséről. A svéd sajtó a gátról több helyen (például itt, itt vagy itt) beszámolt.

Forrás: sydsvenskan.se
Forrás: sydsvenskan.se

Az április 17-én 133 országban (PCT/IB2013/053048 számon) szabadalmi eljárás alá helyezett sátorgát annyival tud többet az eddigi vízzel töltött tömlőgátaknál, hogy az ismert kör alakú forma helyett háromszög alakú, ami maximális stabilitást ad elcsúszás ellen a rendszernek. Emellett az egységek közt teljesen újszerű kapcsolódási megoldást alkalmaz, ezért a rendszer felállítása gyorsabb és vízszivárgásmentes. A magyar szabadalmi bejelentés a napokban jelenik meg a Szabadalmi közlönyben.

Mint Sápi István Péter elmondta, a gátat bárhol, bármilyen talajon fel lehet állítani, anélkül, hogy tereprendezésre vagy természetkárosító beavatkozásra szükség lenne. A svédek 130 centiméter magas sátorgátat vettek, ahhoz például mindössze egy 120 centiméter széles nyomvonal kell a talajon. A gát mindenféle talajformához, -állaghoz jól alkalmazkodik. Egy 10 méter hosszú, 1,3 méter magas egység ára nettó 430 ezer forint, azaz egy kilométernyi kijönne 43 millió forintból, ami nagyon olcsónak számít.

Sápi szerint a sátorgát Szentendrén, Vácon vagy a Római-parton is simán telepíthető mindenféle tereprendezés nélkül, egy bozótot vagy fát sem kell kivágni. A telepítéshez két ember is elég. Az elemek feltöltése a folyóból megoldható ingyen egy szivattyúval, a víz az elbontás előtt ugyanazon az úton a folyóba távozik. Egy 130 cm magas, 10 méteres egység feltöltése 10 percet vesz igénybe.

Megkerestük a főpolgármesteri hivatalt, hogy a milliárdos költségű Római-parti mobilgát esetében számoltak-e a lehetőségek között az olcsó magyar sátorgáttal? Azt a választ kaptuk, hogy a mobilgát tervezésére pályázni lehetett, a szakértői szintű döntés-előkészítő tanulmányt az ERBO-PLAN Mérnöki Szolgáltató Kft. készítette el, ők tudnak a kérdésre konkrét választ adni.

Megkerestük a tervezőirodát, ahol Erdész Béla, a cég munkatársa elmondta, hogy még nem hallottak a sátorgátról. A lehetőségek vizsgálatai közben a Graboplan fóliatermékét vizsgálták, de végül nem azt javasolták. Kérdésünk nyomán közölte, hogy még a mobilgát engedélyezése folyik, ezért van arra lehetőség, hogy felvegyék a kapcsolatot a sátorgát forgalmazójával, és megnézzék, tudják-e használni.