Áder visszadobta a Margitszigetről szóló javaslatot

2013.06.21. 07:41 Módosítva: 2013.06.21. 08:51

Áder János államfő visszaküldte megfontolásra a parlamentnek azt a júniusban elfogadott javaslatot, amelynek alapján a fővárosi önkormányzat közvetlenül irányíthatja a Margitszigetet – közölték az Országgyűlés honlapján. Az Országgyűlés június 10-én 252 igen, 54 nem szavazattal, 44 tartózkodás mellett fogadta el Navracsics Tibor közigazgatási és igazságügyi miniszter erre vonatkozó javaslatát.

Áder indoklása szerint 1992-ben csatlakoztunk az Európa Tanács Helyi Önkormányzatok Európai Chartájához, mely 1994-ben lépett életbe, és amelynek 5. cikke értelmében "nem lehet megváltoztatni a helyi önkormányzatok határait az érintett közösségekkel való előzetes konzultáció, vagy ahol ezt törvény lehetővé teszi, esetleges helyi népszavazás nélkül". A köztársasági elnök szerint utóbbiakra nem került sor, ezért küldi vissza megfontolásra a javaslatot a parlamentnek.

Mint írta, ezen túl a jogalkotásról szóló törvény szerint, ha törvény valamely állami, helyi önkormányzati vagy más szervezet számára kifejezetten jogot biztosít arra, hogy a jogállását vagy a feladatkörét érintő jogszabályok tervezeteit véleményezhesse, a jogszabály előkészítője köteles gondoskodni arról, hogy az érintett szerv e jogával élhessen.

"Különösen nagy jelentősége van a megfelelő keretek között lefolytatott előzetes konzultációnak", arra figyelemmel, hogy az elfogadott jogszabály különböző törvényeket módosító rendelkezései a helyi önkormányzat, polgármester és jegyző feladat- és hatásköreit is érintik. "Így biztosítható ugyanis a megfelelő jogi szabályozás, annak előreláthatósága, az arra történő felkészülés, illetve az érintett önkormányzatok között szükségessé váló átadás-átvételi eljárások, valamint a jogutódlás rendje" - áll Áder levelében.

Margitsziget: földmutyi vagy fejlesztés?

A XIII. kerületi polgármester szerint veszélyes precedenst teremtene, ha elfogadnák azt a jogszabályt, ami szerint a Margitsziget ezentúl nem Angyalföldhöz, hanem a fővárosi önkormányzathoz tartozna közigazgatásilag. Korábban megnéztük, mit veszthet a kerület, és mit nyerhet a főváros az akcióval.

A javaslatot korábban Navracsics Tibor azzal indokolta, hogy a – korábban a XIII. kerülethez tartozó – terület kiemelt idegenforgalmi jelentőségű, a fejlesztése túlmutat egy kerületi önkormányzat stratégiai tervezésében rejlő lehetőségeken, szerinte a Margitsziget Budapest azon területeinek egyike, amely kiemelt az ország turisztikai megítélése szempontjából.

Navracsics azzal érvelt, hogy a sziget fejlesztése gazdasági szempontból is komplex szemléletet igényel, amelyhez szükséges a városfejlesztés minden eszköze, az erőforrások ésszerű felhasználásának szem előtt tartása, továbbá tükrözi a fővárost érintő valamennyi rövid- és hosszú távú tervet. A tárcavezető azt is hangsúlyozta, hogy a közvetlen fővárosi irányítással biztosítható, hogy a Margitszigetet érintő fejlesztések szervesen illeszkedjenek a Budapestet érintő nagyszabású koncepciókba.

A most visszadobott törvényben az állt, hogy a sziget területén a fővárosi önkormányzat a külön törvényekben meghatározott egyes feladat- és hatáskörök tekintetében eljárni jogosult hatóság, továbbá a helyi önkormányzati feladatokat is a főváros veszi át.

A fővárosi önkormányzatnak korábban nem volt közvetlenül irányított közigazgatási területe. A törvény június 30-án lépett volna hatályba.

Ezeket dobta eddig vissza Áder

Áder János államfő 2012. május 10-i beiktatása óta eddig egy alkalommal, a választási eljárási törvény esetében kért előzetes normakontrollt az Alkotmánybíróságtól, és tizenkét, aláírásra elé terjesztett törvényt küldött vissza az Országgyűlésnek megfontolásra. Ezek a következők:

2012. május 31. - A médiaszolgáltatásokkal és a sajtótermékekkel összefüggő egyes törvények módosítása.

2012. június 5. - A kisajátításról szóló törvény módosítása és a sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló jogszabály.

2012. június 19. - A járások kialakításáról szóló törvény, valamint az egyes törvényeknek és törvényi rendelkezéseknek a jogrendszer túlszabályozottságának megszüntetése érdekében szükséges technikai deregulációjára vonatkozó törvény.

2012. október 8. - A településrendezési törvény; a 2013. évi költségvetést megalapozó törvények egyik rendelkezése ellenkezett a bírák, illetve ügyészek jogállásáról szóló jogszabállyal.

2012. október 24. - A hulladéktörvény és az EU tagállamaival folytatott bűnügyi együttműködésről szóló törvény.

2012. december 6. - A választási eljárásról szóló törvény; az államfő alkotmányosan aggályos részeket talált a Magyarországon élő választópolgárokra vonatkozó regisztrációs előírásokban, kifogásokat fogalmazott meg a kampányszabályokkal, a közvélemény-kutatásokkal kapcsolatos rendelkezésekkel és a törvény hatályba lépésével összefüggésben is. 2013. január 4-én az Alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek ítélte a választási eljárásról szóló törvény több rendelkezését, és eltörölte a Magyarországon élő választópolgárokra vonatkozó regisztrációs előírásokat. A parlament április 8-án módosításokkal ismét elfogadta a jogszabályt.

2013. május 9. - Áder János visszaküldte megfontolásra az Országgyűlésnek a közérdekű adatközlést újraszabályozó és az agrárkamara vezetőinek összeférhetetlenségi szabályain lazító törvényeket. Az államfő szerint az információs önrendelkezési jogról szóló úgynevezett infótörvény április 30-án elfogadott módosítása a közérdekű adatok megismerése tekintetében jogalkalmazási nehézséget okozhat. Az április 29-én elfogadott agrárkamarai törvénymódosítást pedig azért találta aggályosnak, mert abban szerinte olyan rendezetlen kérdések maradtak, amelyek az agrárkamara működésképtelenségéhez vezethetnek. A parlament június 11-én az államfő észrevételeinek figyelembevételével ismét elfogadta a két jogszabályt.