Hóágyúkkal lövik majd a Normafa környékét
További Belföld cikkek
- Viharos széllel tör be Magyarországra a hóesés
- Magyar Péter váratlanul megszólalt az „agyhalottakról”, ezzel magyarázza mondatait
- Botrányt kiáltott a Fidesz Erzsébetvárosban: önkormányzati lakást adott saját jegyzőjének a polgármester
- Nemi erőszak miatt elfogatóparancsot adtak ki a TV2 sztárjával szemben
- Emberölés miatt köröz a rendőrség egy 16 éves lányt
Orbán Viktor miniszterelnök a margitszigeti szökőkút múlt heti átadóján a kormány legfontosabb nagyberuházásai között sorolta fel a budai síközpont kialakítását, amelyet a tervek szerint egy jelentős tömegközlekedési fejlesztés is kísér majd. A Normafa-projektet már miniszterelnöki megbízott is felügyeli. A kormány a hétfői ülésen tárgyalt először a fejlesztés terveiről.
A Sváb-hegyen a 20-30-as években virágzó sí élet alakult ki, később még ugrósáncot is építettek a területre. Bár Európában több nagyváros mellett is van sípálya, talán egyedül a norvég főváros dicsekedhet olyan adottságokkal, hogy a belvároshoz ennyire közel sízésre alkalmas terület található. Budapesten azonban a sípályához szükséges fejlesztések elmaradtak annak ellenére, hogy a sízés az utóbbi két évtizedben újra divatba jött Magyarországon. A Normafa környékén télen azonban továbbra is sokszor a szervezetlenség maradt az úr, többször előfordult jelentős közlekedési káosz. Téli, havas hétvégeken általában 10 ezres tömeg igyekszik feljutni a hegytetőre, de gyakran már félúton kénytelenek visszafordulni, mert megtelnek a szűkös parkolók.
A jelenlegi koncepció ezeken a problémákon is próbál változtatni, úgy hogy télen és nyáron is kulturáltan lehessen használni a területet.
A projekt során a tervek szerint három vagy négy sípályát, egy síliftet, egy új fogadóépületet, futópályákat és játszótereket, nyári bob pályát, valamint szabadtéri sporteszközparkot alakítanak ki. A beruházás része lesz, hogy a környéken a forgalmi rend átalakítása és több új útszakasz építése és felújítása mellett több helyszínen, összesen több mint 1000 parkolóhelyet is létrehoznak, valamint, hogy megépítik a hóágyúk működtetéséhez szükséges, mintegy 10 ezer köbméteres víztározót is, amely környezetvédelmi okok miatt az egyik már most is üzemelő parkoló alá kerülhet majd. A parkolóhelyek egy része úgy kerül kialakításra, hogy onnan tömegközlekedéssel, vagy célzott, a Normafára menő járatokkal jussanak el a sportolni vágyok a parkba.
A hóágyúkkal felszerelt sípályák között gyerekek és kezdők számára több oktatópálya és 800-1000 méteres lesiklásra alkalmas pálya is lesz. A hosszú pályát a hagyományoknak megfelelően a Zsigray lejtőn jelölik ki: a 20-as években kialakult nyomvonal a Harangvölgybe, egészen a zugligeti iskola fölötti területhez visz majd. Ezt a pontot köti össze a hosszú felvonó a Normafa régi síházával, a jelenlegi büfével.
A Normafa Park néven futó projekthez kapcsolódik a libegő mellett a fogaskerekű felújításának és meghosszabbításának terve is. Ha az uniós forrásokra alapozott, külön közlekedési beruházás megvalósul, akkor a Széll Kálmán térről alig több mint negyed óra alatt lehet majd elérni a sípályákat, ami a feljutási időt tekintve is versenyképessé tenné a tömegközlekedést az autóval. Ráadásul a felújított sínpályán futó modern fogas 7-8 percenkét tud majd utasokat szállítani úgy, hogy lehetőség nyílik rajta kerékpár és sífelszerelés szállítására is.
A télen-nyáron működő sportpark minden beruházási eleme egységes látványterv alapján készül majd, ennek biztosítására a XII. Kerületi Önkormányzat külön pályázatot tervez kiírni. Az, hogy pontosan mit, hol és mennyiért fognak kivitelezni a részletes megvalósíthatósági tanulmányból fog kiderülni, amely elkészítésének indulása hónapokon belül várható. Az önkormányzat megbízásából, a Natura2000 természetvédelmi előírások miatt pedig olyan külön tanulmány is készül, amely figyelembe veszi majd a környék természetvédelmi adottságait, és ennek megfelelően határozza meg a fejlesztés részleteit.
A beruházás ötletének nem mindenki örül: a Védegylet szerint a Normafa legértékesebb részei pont a lejtőkön találhatók, különleges védett fajok élnek itt, együttesen több százmillió forint eszmei értékben. Ilyen például a csíkos boglárka, aminek egyetlen bizonyított populációja van Magyarországon, az pedig a Normafánál található.
Bajor Zoltán, természetvédelmi szakember elmondta, hogy a Normafa lejtőin Natura 2000-es terület, tájvédelmi körzet, több jogszabály által védett erdőterület van. Közölte, nem a síeléssel van baj, az szinte egyidős itt a természetvédelemmel, hanem azzal, hogy olyan nagyberuházásokat terveznek (sífelvonók, kiszolgáló épület, vendéglátóhelyek), ami komoly terhelést jelent a már amúgy is jelentősen leterhelt normafai természetnek.
Sipos Péter, XII. kerületi PM-es képviselő szerint a projekthez tartozó fogaskerekű-hosszabbítás hiába való, mert a síelők úgysem azt használnák. „Aki azt gondolja, hogy a XXI. század elpuhult síelői pesti lakásukban felveszik a sícipőt, felszállnak a 6-osra, majd fogassal jönnek fel a hegyre, az nincs tisztában a realitásokkal. A mai síelők megszokták, hogy a felvonó aljánál nagy parkoló fogadja őket, ahol egész nap ingyen parkolhatnak. Aki ismeri a környéket, tudja, hogy egy kevésbé borongós hétvégi napon már most is tele van az összes parkolóhely a Normafa kilométeres körzetében. A sícentrum tehát elképzelhetetlen nagy befogadó képességű parkolók kialakítása nélkül, ami viszont az erdők pusztítása nélkül nem lehetséges." - írja blogjában a kerületi politikus.