Újabb trafiknépszavazás jöhet
További Belföld cikkek
- Felülvizsgálná az Országos Bírói Tanács az Igazságügy Minisztériummal aláírt négyoldalú megállapodást
- Teljesen kiürítik Csepel egy részét pénteken egy világháborús bomba miatt
- Nagy Ervin durván nekiment Lázárnak: Sz.r ember vagy, János
- Készüljön fel, a bűnözők alig várják már az ünnepeket
- Felpofozott egy 13 éves kislányt a tanára egy zsirai iskolában
Több mint húszezer aláírást gyűjtött össze papíron és interneten a Trafik-Károsultak mozgalom, amiben követelik a trafikkoncessziós pályázatok megsemmisítését, új pályázat kiírását nyilvános szempontrendszerrel. Ennek tizenötezer papíralapú aláírást ma Szabados Katalin, a mozgalom vezetője átadta Szabó Máté Alapvető Jogok Biztosának, illetve a hivatal egyik munkatársának. A reggeli sajtótájékoztatón Szabados arról is beszélt, hogy végső esetben népszavazást is kezdeményeznének: töröljék el az egy trafik/2000 lakos korlátozást. Így legalább, aki vállalja az új feltételek megtartását árusíthatna dohányárut.
Szabados a reggeli sajtótájékoztatón elmondta, hogy a trafiktörvénnyel, illetve a pályázat eredményeivel az a probléma, hogy nem vették figyelembe a korábbi trafikosok érdekeit: gyakorlatilag kizárták őket. Szerinte a jelenlegi trafiknyertesek 1-2 százaléka olyan, aki korábban is ezzel foglalkozott: „a pályázathoz nem kellett bemutatni boltot, sőt semmiféle kereskedelmi gyakorlatot".
A mozgalom vezetője azt is elfogadhatatlannak tartja, hogy a pályázat eredményeinek kihirdetése után változtattak az árrésen, ráadásul a trafikban árusítható termékek körét is az utolsó pillanatban bővítették. Az utólag ígért kétszáz trafikból Szabados szerint egyet sem kaptak meg a pályázók, illetve a feltételeknek − például a húsz éves szakmai múltnak − csak kevesen feleltek meg: „Budapesten egy ilyen volt, de ő is csak ideiglenes engedélyt kapott”.
Szabados szerint maguk a dohányzók is áldozatai ennek az ügynek: ezerhatszáz településen például egyáltalán nincs trafik, de ahol van, ott is aránytalanul osztották el területileg. De azt is kifogásolta, hogy egymillió forintos adóhátralékkal is lehetett pályázni, miközben több ezer trafikos nulla adóhátralékkal kénytelen bezárni a boltot. Szabados szerint az is nonszensz, hogy a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. elérhetetlen, a levelezőrendszerük megtelt, az emaileket visszadobják, telefont nem veszik fel.
Az ombudsmantól azt várják, hogy foglaljon állást az ügyben. El szeretnék érni, hogy alanyi jogon legyen biztosított a további működés lehetősége azoknak, akik a pályázat előtt is főtevékenységként árultak dohánytermékeket. Szabados szerint végső esetben az is egy jó megoldás lenne, ha legalább néhány éves átmeneti időszakot határoznának meg, hogy akik nem nyertek legalább legyen idejük átállni valami más árusítására. A mozgalom végső esetben − a kormány segítségének hiányában − népszavazást is kezdeményez, hogy töröljék el azt a korlátozást, mely kétezer lakosra számítva egy trafik működését engedélyezi.
Nem ez lenne az egyetlen népszavazás a trafiktörvénnyel kapcsolatban, ugyanis népszavazást tarthatnak a dohánytermékek kereskedelmi árrésének mértékéről is, miután az Országos Választási Bizottság jóváhagyta a kezdeményezést. Az aláírásokkal támogatható javaslat értelmében az árrés törvényben rögzített mértéke 3,33 százalék lenne.