- Belföld
- szex
- síkosító
- ez miért nem a velveten van
- kalifornia
- amerika
- kaliforniai rabbitanács
- zsidó vallás
- radnóti zoltán
Nem bátorítanak orális szexre az amerikai rabbik
További Belföld cikkek
- Tombol az influenzajárvány, több kórházban is látogatási tilalmat vezettek be
- Kikapott a kormánypárti jelölt, független képviselő került be az önkormányzatba Sátoraljaújhelyen
- Viharlos szélre, hófúvásra és nagyon sok hóra figyelmeztetett a Magyar Közút
- Két magyar túrázó rekedt a szlovén Kamniki-Alpokban, nem tudják kimenteni őket
- Demszky Gábor: Olyan, mintha még a Kádár-rendszerben élnénk
Csütörtökön jelent meg a hír, hogy a Kaliforniai Rabbitanács bejegyezte az első kóser síkosítót, így mostmár azok is használhatnak ilyet szex közben, akik egyébként ügyelnek a kóser étkezést előíró szigorú szabályokra. Kóser síkosítóra csak orális szex közben lesz szükség, minden máshoz jó volt a tréfli (nem kóser) változat is. Az Index utánajárt, mit gondolnak a döntésről a rabbik Magyarországon.
„Nem az szennyezi be az embert...
... ami a szájába kerül, hanem ami elhagyja a száját” (Mt 15,11).
Ez az, amit a rabbik biztosan nem gondolnak, ugyanis ezt Jézus mondja Máté evangéliumában, de nem az orális szexről beszél ilyen megengedően, hanem a kóser étkezésre vonatkozó ószövetségi hagyományt rombolja épp le. Nézzük, miről is van szó.
Ahhoz, hogy egy ehető dolog kóser legyen, alapvetően négy feltételnek kell teljesülnie:
- nem szabad, hogy vér legyen benne,
- nem szabad, hogy egyszerre legyen benne tej és hús,
- az állat, amelyből készült, listázva kell hogy legyen a Tórában,
- még az engedélyezett állatok húsát is csak úgy szabad megenni, ha szakember (sahter) vágta le őket.
Radnóti Zoltán, a döntést az Indexnek értékelő neológ rabbi szerint mindez azért fontos, mert megmutatja, hogy a síkosítót kósernek elismerő döntés egyáltalán nem jelenti, hogy a kaliforniai ortodox rabbik helyeselnék akár a síkosító használatát, akár az orális szexet. Arról van csak szó, hogy kimondták: a bevizsgált síkosítóra teljesül ez a négy feltétel.
A síkosító egyébként egy zselés anyag, ezért az állati forrás tisztasága egyáltalán nem egyértelmű. A zselé alapanyagát sokszor marhagerincvelőből nyerik, és bár a marha szerepel az isteni fehérlistán, a belőle készült zselatin többnyire mégsem kóser, mert a marhákat általában nem megfelelő körülmények között vágják le.
Hogy itt semmiféle jóváhagyás vagy támogatás nem történik, azt az is mutatja, hogy a kóser síkosítót nem a rabbik kérésére fejlesztették ki, hanem egyszerűen csak egy magáncég kérte fel a rabbikat, állapítsák meg a termékükről, hogy kóser.
Az orális szex és a Tóra...
... egyébként nincsenek egymással közvetlen viszonyban, ezért még ha valamiféle jóváhagyást jelentene is a rabbik döntése, az csakis a rabbinikus hagyománynak a Tórával való viszonyában volna értékelhető. Megint csak: arról van szó, hogy a különböző, szemérmességet előíró szabályok, amelyek egyébként egyértelműen tiltanák az orális szexet (az óvszerhasználatot egyenesen parancsolat tiltja), a Tóra értelmezése során jöttek létre, az úgynevezett rabbinikus korban.
Viszont a kóserségre vonatkozó előírások nem a rabbinikus hagyományból, hanem magából a Tórából származnak, ezért áthágásuk komolyabb vétség: Radnóti Zoltán szerint ha a rabbik mégis figyelembe vették a jóváhagyáskor a téma konkrét lényegét, valószínűleg azt szerették volna, hogy ha már valaki elköveti a kisebbik bűnt, legalább megtehesse anélkül, hogy a Tórában lévő, szigorúbb tiltást is megszegje.
Határterület
A különböző, szexuális gyakorlatokra vonatkozó terület egyébként nehéz kérdés a vallásban. Radnóti Zoltán szerint egy ellentmondást próbálnak feloldani, melynek az a lényege, hogy a vallásnak természetesen az a célja, hogy a párkapcsolat megmaradjon két ember között, ezen pedig a segíthetnek az újabb és újabb találmányok. Más oldalról viszont nem hagyhatják figyelmen kívül a szabályokat sem.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.