A pártok és a nagytőke kapcsolatára utalt Orbán

2013.07.29. 16:25
Orbán Viktor szombaton Tusnádfürdőn arról beszélt, hogy szükség van erős magyar nagyvállalatokra, ezek között megemlítette a Közgépet. Korábban a kormányfő egyszer sem ejtette ki a Közgép nevét, amikor a cég fideszes kötődéséről faggatták. A kormányfő szerint érthető, hogy az újságírókat érdekli a nagytőke és a pártok közti kapcsolat.

„Különösen az izgatja az újságírók libidóját, hogy melyik magyar tőkéscsoport melyik politikai párthoz köthető inkább vagy kevésbé, ami egy izgalmas kérdés és nem lényegtelen” – fogalmazott Orbán Viktor szombaton a tusnádfürdői szabadegyetemen elmondott beszédében. Az idézett mondat akkor hangzott el, amikor Orbán azt fejtegette, hogy nem csupán a magyar kis- és középvállalkozásokat kell megerősíteni, hanem erős nagyvállalatokra is szüksége van az országnak.

Orbán példaként felsorolt néhány, közép-európai tekintetben is jelentős magyar nagyvállalatot. A pénzügyi szektorból az OTP-t emelte ki, amelynek Orbán szerint vitatható ugyan a tulajdonosi háttere, de magyarországi banknak tekinthető. Az energiaszektorban a MOL-t, és Magyar Villamos Műveket (MVM), a gyógyszeriparban a Richtert, az alumíniumiparban a MAL-t, az építőiparban a Trigránitot és a Közgépet említette. Orbán szerint egy másik előadás témája lehetne a nagytőkés csoportok és a különböző pártok közti kapcsolat, a lényeg azonban az, hogy vannak ilyen jelentős magyar vállalatok.

A kormányfő korábban nem hozta szóba a Közgépet. Az ellenzéki politikusok az elmúlt egy évben, az Országgyűlésben többször is faggatták Orbánt a Közgép állami megrendeléseiről, valamint arról, hogy a kormányváltás után a cég több egykori vezetője is fontos állami posztokat kapott. Az ellenzéki képviselők rendszerint az Origo cikksorozatából idéztek, amely azzal foglalkozott, hogy a Közgép Simicska Lajos, a Fidesz egyik meghatározó háttéremberének az érdekeltségébe tartozik. (A cikkeket itt és itt találja.) Orbán a válaszaiban egyszer sem ejtette ki a Közgép nevét, általánosságban azzal érvelt: fontos, hogy magyar cégek is nyerjenek az állami tendereken.

Karácsony Gergely korábbi LMP-s képviselő tavaly május 7-én arról kérdezte Orbánt, hogy miért nyernek Fidesz-közeli oligarchák, Simicska Lajos és Nyerges Zsolt cégei egyre több tenderen. A kormányfő válaszában arról beszélt, hogy Magyarországon nincsenek oligarchák. Egy definíciót is megadott, eszerint az oligarcha egy olyan milliárdos, aki a gazdasági mellé politikai hatalmat is akar, elfoglal egy pártot vagy miniszterelnökké választják. A Fidesz számára az ilyesmi elfogadhatatlan – mondta. Arról is beszélt, hogy bár a Fidesz a középosztály nevében gyakorolja a hatalmat, szeretnék, ha minél több sikeres vállalkozás, köztük nagytőkés vállalkozás lenne. 

A két politikus néhány hét múlva ismét egymásnak esett ugyanebben a témában. Karácsony akkor azt kérdezte: véletlen-e, hogy az uniós pénzek elosztását koordináló a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget (NFÜ) vezetője Petykó Zoltán korábban a Közgép felügyelő bizottsági elnöke (Petykó áprilisban távozott posztjáról) volt. Megemlítette azt is, hogy az MVM-et irányító Baji Csaba pedig korábban egy olyan energetikai céget vezetett, amely Nyerges cégének tulajdonában állt. A kormányfő válaszában visszakérdezett: vajon véletlen-e, hogy az ellenzéki politikus lényegében külföldi cégek érdekében szólal fel az Országgyűlésben. Orbán szerint az LMP labanc politikát folytat.

A labancozást tavaly november elején Schiffer András, az LMP elnöke hozta szóba újra, amikor arról beszélt: a Közgép az elmúlt két évben 330 milliárd forint értékben nyert közbeszerzéseken konzorciumban, ebből 70 milliárdot a Strabaggal, 170 milliárdot a Swietelsky Kft.-vel közösen, vagyis hetven százalékban osztrák cégekkel közösködött. A Közgép-megbízások 41 százalékánál magyar cégek voltak a vesztesei – mondta Schiffer, majd visszakérdezett: "Ki itt a labanc, miniszterelnök úr?" Orbán szerint viszont üdvözölni kell, hogy magyar vállalatok akár nagy nemzetközi cégekkel versenyben is képesek nyerni a tendereken.

Az Index május elején írt arról, hogy a korábbi évekhez képest is jobb évet zárt tavaly a Közgép Zrt. A cég adózott eredménye tavaly 3 milliárd 225 millió 747 ezer forint volt, 2011-ben 2,9 milliárd, 2010-ben 1,9 milliárd forint nyereségét termelt. A nyereség jelentős részét, 3 milliárd 225 millió osztalékként ki is fizetnek a Közgép tulajdonosainak.