no

Majdnem 18 évessel is lehet csapdát állítani

2013.08.26. 23:20 Módosítva: 2013.08.27. 13:49
Nem követ el szabálysértést az a fiatalkorú, aki egy dohányboltban álldogál, a trafikos viszont nem szolgálhatja ki. A fogyasztóvédők nem igazoltathatják a vásárlókat, ezért alkalmaznak 18 év alattiakat próbavásárlásokra. Egy szolnoki trafikos állítja, egyáltalán nem nézett ki 18 év alattinak az a fiatalember, aki miatt lebukott a fogyasztóvédőknél, de végül egy hónapra lehúzhatja a rolót. A fogyasztóvédelmi felügyelőség állítja, nem az alapján választja próbavásárlóit, hogy hány évesnek néznek ki, ám két szemtanú szerint a szolnoki próbavásárló legalább 23, de inkább 27 volt külsőre. Szűk két hónap alatt 132 esetben buktattak le így trafikosokat.

Egy szolnoki trafik egy hónapig nem árusíthat dohánytermékeket, miután fennakadt a fogyasztóvédelmi felügyelőség ellenőrzésén. Az eladó ugyanis kiszolgált egy 18 év alatti fiatalt. A fiatalember a hatóság próbavásárlója volt, a dohányboltos állítása szerint az ellenőrzés módja pedig „ésszerűtlen, aggályos, vérlázító és egyben etikátlan”, mivel egy „23 évesnek kinéző, 17 éves és 11,5 hónapos fiatalkorú, kb. 215 cm magasságú” fiatal próbált cigarettát venni. Ugyanerről az esetről egy másik olvasónk azt írta, hogy az említett fiatalember „nem 23 évesnek nézett ki, hanem egy leharcolt, véreres szemű 27 évesnek”.

Mindegy, hogy egy nap vagy egy év múlva 18

Dr. Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Stratégiai Kabinetjének vezetője azt mondta, hogy egyelőre nem áll birtokában azzal kapcsolatosan adat, hogy a konkrét esetben a próbavásárló fiatalember hány centiméter, és hogy ténylegesen mikor fogja betölteni a 18. életévét, a lényeg azonban úgyis az – a kabinetvezető szerint –, hogy a fiatalember még nincs 18 éves.

„1999 óta létezik a jogszabály, amely megtiltotta a fiatalkorúak kiszolgálását. Azóta szükségszerű a 18 év alatti közreműködők alkalmazása, már csak azért is, mert a hivatal munkatársai nehezen adhatnák ki magukat 18 év alattinak” – fogalmazott.

A próbavásárlásokat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény szabályozza, ebben azonban a fiatalkorúak bevonásának szükségességét sehol nem írják konkrétan. Így nem csoda, hogy ezt az ellenőrzéstípust 1999 óta több esetben is kifogásolták a vállalkozók, sőt, olyan is akadt, aki peres eljárást indított. Egy esetben egy eladó, aki sört és cigarettát is adott a fiatalkorú próbavásárlónak, azt állította, hogy fel sem merült benne, hogy fiatalkorú lenne a vásárlója, és ügyével egészen a Legfelsőbb Bíróságig (LB) jutott. Akkor az LB 2009-es állásfoglalásában kimondta, hogy „a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól szóló törvényi tilalom betartásának hatósági ellenőrzéséhez elengedhetetlen a próbavásárlás, amelynek lebonyolításához szükséges fiatalkorú személy bevonása.”

Kathi szerint azért is szükséges a fiatalkorú bevonása, mert nem működik az a megoldás, hogy a fogyasztóvédő ellenőr lesben áll a boltban vagy a bolt előtt. Nincs jogosultsága ugyanis igazoltatni a vásárlókat, így a fiatalkorúak kiszolgálásának tilalmát kizárólag azzal a módszerrel tesztelhetik, ha 18 év alattit kérnek fel a vásárlásra. Az ellenőrzés úgy zajlik, hogy a fiatalkorú cigit kér, az eladó átadja, de a fizetés előtt közbelép a hivatal felnőtt korú ellenőre, felfedi a kilétét, és felveszi a jegyzőkönyvet.

Máshol nem adtak neki cigit

Dr. Kathi Attila a konkrét, szolnoki esetről azt mondta, hogy ugyanaz a fiatalember, akit az eljárást később kifogásoló trafikos kiszolgált, ugyanazon a napon még négy trafikban végzett ellenőrzést felnőtt korú kollégájával, és mind a négy esetben korára hivatkozva megtagadták a kiszolgálását. „Kétségtelen, hogy szubjektív lehet annak a megítélése, hogy látszatra valaki hány éves, de beszédesnek tartom, hogy ötből négy esetben a fiatalembert nem szolgálták ki. A lényeg, hogy a próbavásárló betöltötte-e a 18. életévét, ugyanakkor fontosnak tartom azt is elmondani, hogy a hatóságnak nem célja és nem is gyakorlata, hogy úgy válogassa a fiatalkorú közreműködőket, hogy idősebbnek nézzenek ki” – fogalmazott. A hatóság együttműködésben áll kereskedelmi és vendéglátó szakos iskolákkal, amelyeknek diákjai ingyen vesznek részt az ellenőrzésekben, mintegy pedagógiai céllal. És vannak szülői beleegyezéssel, pénzért, ellenőrzésenként átlagosan egy-kétezer forintért dolgozó fiatalkorúak is a hivatalnál.

A fiatalkorúak egyébként nem követnek el semmilyen szabálysértést, ha bemennek egy nemzeti dohányboltba, így nem is büntethetőek. Technikailag tehát a 18 év alatti próbavásárlók sem követnek el szabálysértést azzal, hogy bemennek egy trafikba, és cigit kérnek. Az már más kérdés, hogy a dohányboltos jogszabálysértést követ el, ha beenged és kiszolgál egy fiatalkorút. Joga van felszólítani a 18 év alatti személyt, hogy hagyja el az üzletet, joga van rendőrt is hívni, ha a fiatalkorú ragaszkodik ahhoz, hogy a trafikban tartózkodjon, de ha ki is jön a rendőr, a fiatalkorút nem büntetheti meg.

A hatóság a jogszabályokat megsértő trafikokra kötelezően pénzbírságot szab ki, amelynek az alsó határa 15 ezer, a felső határa 500 ezer forint, illetve ezen felül a dohánytermékek árusítását is felfüggeszthetik, akár egy évre is. A fiatalkorúak dohányzásának visszaszorításáról és a dohánytermékek kiskereskedelméről szóló 2012. évi CXXXIV. törvényről 2013. július elsején lépett hatályba, a felügyelőség azóta 905 alkalommal ellenőrzött fiatalkorúak közreműködésével. Ebből 132 esetben tapasztalták azt, hogy a 18 éven aluli személyt kiszolgálták dohánytermékkel. Ez az összes próba 14,5 százaléka, ami a korábbi értékesítési rendszerben végzett ellenőrzési tapasztalatokhoz képest jelentős javulást jelent. A felügyelőség adatai szerint ugyanis az elmúlt években – megyéktől függően – az esetek 40–70 százalékában kiszolgálták a fiatalkorú próbavásárlókat. A fenti, szolnoki trafik egy hónapig nem árusíthat dohánytermékeket.

A NAV-nál nincs fiatalkorú?

Mivel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal is végeztet próbavásárlásokat, náluk is érdeklődtünk a fiatalkorúak alkalmazási gyakorlatáról, de mint kiderült, ők egyáltalán nem veszik igénybe 18 év alattiak segítségét a törvénysértések felderítése érdekében. Ezt írták kérdésünkre: „a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál nem dolgozik 18 évnél fiatalabb munkavállaló, ezért értelemszerűen a NAV operatív ellenőrzésein eddig sem vett részt, és ezt követően sem vesz részt fiatalkorú.”