Hoffmann templomban nyitott tanévet

2013.08.27. 18:54
Gyerekek nélkül, az egri bazilikában, egy kormányintézkedéseket taglaló előadással nyitotta meg a 2013/2014-es tanévet az egri főegyházmegye rendezvényén Hoffmann Rózsa köznevelésért felelős államtitkár, akit a meglehetősen szürreális esemény végén az egri érsek virággal köszöntött fel közelgő névnapja alkalmából. A dicsértesékkel kezdődő és Klebersbeg Kunó idézetekben bővelkedő beszédében Hoffmann méltatta a kedden megszavazott pedagógus életpályamodellt és egyenként elmagyarázta az elmúlt három év változásainak jelentőségét és értelmét az inkább szkeptikus arccal figyelő hallgatóságnak.

Egy évnyitón a jövőbe szokás tekinteni, de Hoffmann inkább az eddigi bizonyítványát magyarázta, és próbálta megnyugtatni a jelenlévő pedagógusokat, hogy a változások az előnyükre válnak majd, és arra is emlékeztette a béremelést esetleg keveslőket, hogy sok háztartásnak annyiból kell összesen megélnie, mint amennyivel most egyes pedagógusok bérét emelték.

A kedden elfogadott, a béremelést is rögzítő törvény szerint a pedagógusok kötelező óraszáma 22-ről 22-26-ra emelkedik és bevezetésre kerül a heti 32 órás kötött munkaidő. Hoffmann szerint a munkaterhek növekedése miatt kritizálóknak azt kellene megtanulniuk végre, hogy a munka nem teher, amit az ember le szeretne venni a válláról. „Baj, hogy az emberek tehernek érzik a munkát, és az is baj, hogy a pedagógusok azt hiszik, a fizetésüket a megtartott órák után kapják” – fogalmazott. Szerinte az iskolában eltöltendő extra időt a tanárok fordíthatják például arra, hogy egy délutáni szabadfoglalkozáson odamennek beszélgetni ahhoz a gyerekhez, akinek a leginkább szüksége van erre, de persze szervezhetnek múzeumi látogatást, kirándulást vagy bármi mást is. Az egyébként csendes hallgatóságon a munkaidőről szóló résznél némi nyugtalanság lett úrrá, sokan összenéztek, majd beletörődéssel hallgatták tovább az előadást a „közös jövőről, amelyben mindannyian hiszünk”.

„Három év, három hónap küzdelem” – ismételgette Hoffmann a népmesei fordulatot, miközben a keddi parlamenti szavazásig vezető lépésekről és köznevelési koncepciója megvalósításáról beszélt. Az államtitkárasszony hangsúlyozta, hogy a fokozatos átalakítások és a központi irányítás alá vétel nyomán nem alakult ki katasztrofális káosz a közoktatásban, ez csak a média rosszindulatú félrevezetése. Ahogy az is csak a hibás kommunikáció, hogy az iskolákat államosították volna, amikor egy központi intézmény, a Klebersberg Intézményfenntartó Központ alá vonták össze a fenntartásukat, illetve elvették az önkormányzatoktól az igazgatók kiválasztásának a jogát. „A polgármesterek is megértették lassan, hogy attól, hogy nem ők választják az igazgatót, az iskola még az övék” – mondta Hoffmann, aki különösen fontos, új szerepet szán az igazgatóknak a pedagógiai munka színvonalának fenntartásában és emelésében.

Az államtitkárasszony többször szinte beismerte, hogy a tanterven végrehajtott újítások -  mint például a kötelező testnevelés, az önkéntesmunka vagy az erkölcstan bevezetése – okoztak némi szervezési nehézséget az iskoláknak, de ez a tanárok kreativitásának köszönhetően a nehéz körülmények között is mindig megoldódott – mondta.