Nándor
7 °C
23 °C

Pénisz vagy nem pénisz?

2013.09.09. 15:53 Módosítva: 2013-09-09 17:41:10
irodalom

„Miként az irodalmi művek esetén, itt is sokféle értelmezés lehetséges, hiszen az emberi fantázia képes a látható valóság képét átalakítani" – válaszolta a Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó (az egykori Nemzeti Tankönyvkiadó) az Index azon kérdésére, hogy tényleg egy pénisz látható-e a 10.-es irodalomtankönyv borítóján, ahogyan arra az Origo korábban felhívta a figyelmet. A Tankönyvkiadó ugyanakkor ragaszkodik ahhoz az állásponthoz, hogy a borítón egy kulcslyuk van.

A felvilágosodás és a romantika irodalmát taglaló tankönyv borítójának a közepén szinte félreérthetetlenül kirajzolódik egy klasszikus gyermekrajz pénisz, amely alatt kicsivel egy másik, megkezdett, de valószínűleg félbehagyott férfi nemi szerv is látható.

A 10. osztályosok részére készült tankönyv több éve forgalomban van, az egyik legnépszerűbb, amely az Oktatási Hivatal által jóváhagyott tankönyvjegyzéken is szerepel. Borítóján egy korábban használt kulcslyukat ábrázoló faburkolat részlete látható, az eredeti anyag erezeteivel, javításokkal" – részletezte a félreérthető mintázat valódi mibenlétét a tankönyvkiadó. Az is kiderült, az új Nemzeti alaptanterv miatt a 10. osztályos irodalomkönyv ilyen formában már nem lesz kapható jövőre.

A borítótervet egyébként a titokzatos Mag Stúdió Kft. készítette. A stúdióról mindössze annyi információ szerepel az interneten, hogy létezik, de a tudakozó sem a cég telephelyéhez, sem a tulajdonosokhoz vagy azok egyéb cégeihez nem tudott telefonszámot adni.

A Made in Pécset nem hagyta nyugodni a rejtély, és interjút készített a tankönyv szerzőjével, Pethőné Nagy Csillával, aki a pécsi Babits Mihály Gimnáziumban tanít irodalmat. Pethőné elmondta, sem a kiadó, sem ő, sem a szerkesztő nem gondolta, hogy a kis hiba a fafelületen egy pénisz, szerintünk egyértelmű, hogy valamiféle csapolás vagy hibajavítás eredménye látható a képen.

A tankönyv szerzője azt is kifejtette, hogy a borító egy metaforikus koncepcióba illeszkedik: „a kilencedikes tankönyv borítója kő, az alapozás, a tizedikesé a fa, a szerves fejlődés, a tizenegyedikesén egy villamossín fut, tehát megjelenik a fém, a megszilárduló tudás, a tizenkettedikes könyvnek pedig egy üvegfelülelet gondoltunk, amely az átláthatóság metaforája.”