Menyhért, Mirjam
10 °C
25 °C

Majdnem baleset lett az elvágott kábelből

2013.09.14. 12:07 Módosítva: 2013-09-14 18:37:26
Egy biztosítóberendezés hibája miatt egymással szemben, ugyanazon a vágányon haladt egymás felé a Pécsről érkező Tubes Intercity és a Szombathelyre induló gyorsvonat Kelenföld és Háros között. A két vonat egymástól száz méterre állt meg. A MÁV szerint tudtak a hibáról, ezért a vonatok eleve lassan haladtak, de a két vonat eddig tisztázatlan körülmények között ment szembe egymással. Az ügyben vizsgálat indult. Az utasok szervezetlenségről és a tájékoztatás teljes hiányáról számoltak be. Szombat este hatra kijavították a hibát, a menetrend késő estére áll helyre.

Több olvasónk is megszeppenve számolt be arról, hogy Kelenföld és Háros között majdnem összeütközött két vonat: ugyanazon a vágányon haladtak szemben, egymástól száz méterre sikerült őket megállítani.

A Mávinform ügyeletese cikkünk megjelenése után az MTI-nek megerősítette az információt, hozzátéve, hogy a Pécsről érkező Tubes Intercity és a Szombathelyre induló gyorsvonat haladt egymással szemben a nyílt pályán, eddig tisztázatlan okokból. A szakaszon a biztosítóberendezés hibája miatt csak egyetlen vágány járható.

„Ma 10:50 körül Kelenföld és Háros között valaki szembemenesztett két vonatot, 50 méterre álltak meg egymástól, én az egyiken ültem. Nem sokon múlt, hogy nem lett belőle tömegkatasztrófa″ – írja egyikük, aki még közelebbinek érzékelte a találkozást.

Totál szervezetlenség

Olvasónk a helyszíni információk alapján azt írja, hogy a reggel elvágott kábel miatt nem működtek a jelzőberendezések. „Ebben az esetben különös gondossággal kellett volna a forgalmi szolgálattevőknek eljárnia″ – összegezte véleményét.

Egy másik olvasónk arról panaszkodott, hogy a Somogy IC (menetrendszerinti érkezési ideje: 9:15) 12:09-kor még mindig nem ért be. Szerinte Háros és Kelenföld között állnak a semmi közepén, ahol még le se tudnak szállni az utasok.

12:45-kor olvasónk így tudósított: „Totál szervezetlenség, itt ülünk a vonaton, mellettünk húz el a többi vonat, az utasok egy része gyalog elindult Kelenföld felé. Senki nem tud semmit a MÁV-tól. Minimum egy vészhelyzetkoordinátort ki kellett volna küldeni, illetve egy utasmentő vonatot a másik 3 vágány egyikén."

Fél kettőkor egy olvasónk még mindig azt írta, hogy "a Somogy IC még mindig áll, sehol senki, aki intézné, hogy az utasok bejussanak a városba."

Szintén olvasónk írta délután kettő előtt pár perccel: "Az InterCity utasainak fogalmuk sincs, hogy mi lesz. A MÁV-tól nem tudtak meg semmi pontosat, de egyelőre sem busz, sem másik vonat nincs a láthatáron, ami elvinné őket legalább Kelenföldig."

"Néhányan taxit vagy rokont hívtak, de a többség órák óta a vonaton ül és vár. A pályán vasút- és rendőrök figyelnek arra, hogy az esetlegesen leszálló utasok ne sétáljanak be a párhuzamos pályán közlekedő más vonatok alá. Az egyik utast elvittem a közeli 141-es busz megállójához, elmesélte közben, hogy ő ugyan hazafelé ment, de voltak, akik a repülőtérre siettek" - írta az olvasó.

A Mávinform ügyeletese emlékeztetett rá: Háros és Kelenföld között egy munkagép elszakította a biztosítóberendezés kábelét, ezért jelenleg akár 120 perces késésekre is számíthatnak a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs és a Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes vonalon közlekedő vonatok utasai. (Megjegyzendő, hogy a tájékoztatással szemben a Somogy IC már csaknem öt órás késésnél tartott délután kettőkor.)

A Somogy IC végül fél három körül indulhatott el.

MÁV: Tudtak a hibáról, de vizsgálat indul

A MÁV 4 óra előtt néhány perccel adott ki hivatalos tájékoztatást az esetről. A társaság szerint betartották a biztosítóberendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírásokat, emiatt nem volt balesetveszély, de a két vonat eddig tisztázatlan körülmények között ment szembe egymással. Az ügyben vizsgálat indult.

A MÁV közleményének teljes szövege:

A Kelenföld-Háros között továbbra is folyamatban van a biztosítóberendezés javítása, amelyet várhatóan késő délután fejeznek be a MÁV szakemberei. A helyreállításig 30-120 perces késésekre számíthatnak az utasok, emiatt a Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes, a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs, a Budapest-Székesfehérvár-Szombathely és a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca vasútvonalakon közlekedő valamennyi vonat pót- és helyjegy megváltása nélkül igénybe vehető szeptember 14-én, szombaton 11 órától 18 óráig. Az eredeti menetrend csak a javítási munka befejezése után állhat helyre, várhatóan a késő esti órákban.

Reggel 8:35-kor, a 30a-40a vonalon két állomás, Kelenföld és Háros között meghibásodott a biztosítóberendezés, mert zajvédőfalak építése során egy munkagép elszakította a biztosítóberendezés kábelét. A helyreállítását a szakemberek azonnal megkezdték. A biztosítóberendezés meghibásodásakor alkalmazandó biztonsági előírások betartásával, fokozott figyelemmel kell a vonatközlekedést megszervezni és lebonyolítani. Ezzel összhangban, az említett esetben úgynevezett „állomástávolságú közlekedés” került bevezetésre, mivel a két állomás között a jelzőberendezés nem működött. A kapcsolódó biztonsági előírások betartásával hibás biztosítóberendezés mellett sem fordulhat elő baleset.

10 óra 43 perckor egy Kelenföldről induló személyvonat eddig tisztázatlan körülmények között egy vágányon, egymással szemben közlekedett a Pécsről érkező Tubes InterCity-vel. A fokozott biztonsági előírások miatt a vonatok lassan haladtak, az intercity sebessége maximum 15 km/h lehetett, így a vasúttársaság felelősen és gyorsan eljáró munkatársainak köszönhetően sikerült megelőzni a balesetet. A két vonat körülbelül 100 méterre állt meg egymástól.

A hatósági vizsgálatok helyszíni lefolytatása után a személyvonatot 14:15-kor visszahúzták Kelenföld állomásra, majd onnét indult Székesfehérvárra 14:54-kor. Az intercity 14:25-kor közlekedhetett tovább a Keleti pályaudvarra. A késésekért és kellemetlenségekért utasai megértését kéri, türelmüket köszöni a vasúttársaság.

A MÁV professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága. A kedvező biztonsági statisztika fenntartása alapvető cél, ezért is fontos a MÁV Zrt. számára, hogy az eset mielőbbi tisztázásával mód nyíljon a tapasztalatok levonására. A KBSZ és a rendőrség bevonásával vizsgálat indul az esemény körülményeinek tisztázására, és a felelősség megállapítására. Ezt követően történhet felelősségre vonás.

Megjavították a biztosítóberendezést

A MÁV este hat óra körül fejezte be a meghibásodott biztosítóberendezés javítását, ezért a Kelenföld-Háros szakaszon újra két vágányon járhatnak a vonatok - közölte szombat este fél hét előtt nem sokkal a vasúttársaság. Az eredeti menetrend a késő esti órákban állhat helyre, de már késő délután csökkentek a késések a Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes és a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs vasútvonalakon. Este hat-hét órára 15-20 perc alá csökkenhetnek az átlagos késések.

18 óra után már újra pót- és helyjegyet kell váltani a Budapest-Székesfehérvár-Gyékényes, a Budapest-Pusztaszabolcs-Pécs, a Budapest-Székesfehérvár-Szombathely és a Budapest-Székesfehérvár-Tapolca vasútvonalakon közlekedő intercity és gyorsvonatokra.