Egyablakos ügyintézés? Aha. Ez itt a múlt század

2013.09.19. 07:26
Két egyszerű igazolás beszerzése még a megreformált közigazgatásban is legalább két órába telik. A kormányhivatal egészségbiztosítással foglalkozó ügyfélszolgálatát külön kalandjáték megtalálni, és lesújtó, hogy amikor már minden sínen van, kiderül, hogy okmánybélyeget nem adhatnak ki, azért külön el kell baktatni a postára. A NAV elvileg tud küldeni elektronikus igazolást, de ez időbe telik, és nem is használható mindenhol. Az ő ügyfélszolgálatuk viszont profi.

Váratlan fordulat

11:26 Ekkor hangzik el az a kérdés, ami a Navracsics Tiborba vetett maradék hitemet is összerombolja. – Hozott okmánybélyeget? 3000 forintost? – néz fel csak úgy mellékesen a papírokból az ügyintéző. Összeroppanok. Nem. Francba. – Tudok itt venni és kártyával fizetni? – teszem fel a nem egészen kompatibilis kérdést, de a válasz lesújtó. – Nem, mi itt sajnos nem tudunk okmánybélyeget kiadni, azt a postán kell venni.  – És hol van a posta? – kérdezem. – Két utcányira innen, az OEP-székháznál. Aha, onnan jöttem.

Ön szerint egyablakos?

Ha ügyintézés közben ön is tapasztalt lehetetlenségeket, rossz ügyfélirányítást, írjon nekünk erre az e-mail címre. Adatait bizalmasan kezeljük.

11:35 Vissza az OEP-székházhoz, ahol újra kezdődik az össznépi játék: elég okos vagy-e, hogy megtalálj egy elrejtett hivatalt – mert persze nincs kiírva, hol is van a posta az OEP-székház épületében. Először persze rossz irányba indulok, aztán inkább megkérdezek egy embert, aki azt mondja, pont a másik irányba. Meg kell kerülnöm az épületet, értékes perceket vesztek

11:45 Kb. 5 perc sorban állás a postán, okmánybélyeg megvan. Indulás vissza a Teve utcába.

11:55 Újra a 2-es ügyfélszolgálaton. Az ügyintéző rendes, nem kell várnom, nyomtat, pecsétel, és egy pillanatra ki is bújik a professzionális és arctalan közszolga szerepéből, amikor az okmánybélyeges közjátékra utalva még együtt érzően ezt mormogja:

Tudja, ezen a téren még a múlt században vagyunk.

Nem OEP, kormányhivatal!

Az OEP-nek nincs ügyfélszolgálata a Teve utcában, Budapest Főváros Kormányhivatala működteti itt az Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szervét, illetve kormányablakát, melyhez természetesen tartozik ügyfélszolgálat, közölte kérdésünkre az OEP sajtóirodája. Az OEP-központ szakmai alapfeladatai közé ügyfélszolgálat működtetése soha nem tartozott, felelős volt ugyanakkor ennek megszervezéséért, irányításáért. Az OEP Váci úti székházában az uniós csatlakozás után átmenetileg működött ügyfélszolgálat, ahol az Európai Egészségbiztosítási Kártyával kapcsolatos ügyeket intézték. Az ügyféltér 2011-ben a Nemzeti Államigazgatási Központ (NÁK) átmeneti elhelyezésére szolgált, akik az OEP-től kerültek át a NÁK állományába, közölte kérdésünkre az OEP sajtóirodája.  Az ügyfélszolgálati feladatokat 2011. január 1-jéig az OEP területi társadalombiztosítási igazgatási szervei (MEP-ek, REP-ek, ezek kirendeltségei) látták el, majd a kormányhivatalok egészségbiztosítási szervei, illetve a kormányablakok.

A NAV elektronikus, de nem eléggé

Komoly tapasztalatokkal felvértezve vágok bele ezek után a NAV-os igazolás beszerzésének. Először is megkérdezem telefonon, hogy kell-e okmánybélyeg. Telefonon azt mondják, hogy nem kell (persze később kiderül, hogy kell).

Az ügyfélkapun viszont látom, hogy ezt az igazolást akár elektronikusan is megkaphatom. Ehhez a NAV oldaláról le kell tölteni egy nyomtatványt, amit az Általános nyomtatványkitöltő keretprogrammal (ÁNYK) lehet kitölteni. Szerencsére az már rajta van a gépemen az adóbevallásom miatt, úgyhogy jól haladnak a dolgok.

Hamar kitöltöm az egyoldalas nyomtatványt a gépen, de a biztonság kedvéért azért még utánaolvasok, hogy is van ez az egész. Feltűnik, hogy ugyan én kérhetem elektronikusan az igazolást, de a NAV csak 8 napos határidővel küldené azt ki, nekem viszont gyorsan kellene. Gyanús az a beikszelendő kérdés is a nyomtatványom, hogy postán vagy elektronikusan kérem-e majd az igazolást. De miért küldenék postán? Miért nem egyértelmű, hogy az ügyfélkapus tartós táramba érkezzen az igazolás, amit majd én kinyomtatok?

Utánaolvasok, és itt is jön a lesújtó szembesülés az ügyfélbarát közigazgatással: kérhetem én elektronikusan az adóhatósági igazolást, amit elektronikusan ki is adnak ki, az viszont csak elektronikusan hiteles, kinyomtatva nem érvényes! Szuper.

Telefon a NAV-nak. Ott elmondják, hogy ha gyorsan kell, jobb ha személyesen megyek be, mert akkor „leterheltségtől függően” akár már aznap megkaphatom a papírt. A NAV Dózsa György úti ügyfélszolgálatát kiváló érzékkel olyan helyre telepítették, ami az ismertebb tömegközlekedési útvonalakon kívül esik: ezen a szakaszon a 105-ös, a 75-ös és a 79-es busz jár, a közeli Lehel úton a 14-es villamos jár, de a Dózsa György úti metrómegálló kb. 10 perc gyalog.

Profik

A hely amúgy menő: az ügyfélszolgálat egy vadonatúj és félig üres gigairodaházban van. Persze az egyszerű polgárnak itt sem könnyű tájékozódnia. Mire elvergődöm az irodaházig, ugyanazt a hibát követem el, mint az OEP-pel folytatott kalandjátékban: amint megtalálom az első „NAV Észak-budapesti Adóigazgatósága” táblát, arra indulok.


View Larger Map

A főbejáratig kb. 15 lépcsőt kell megmászni, majd az ember egy futurisztikus aulába jut. Azonnal a recepcióshoz megyek, aki nyugodt hangon útbaigazít: na, az ügyfélszolgálat az nem itt van, le kell menni újra a lépcsőn, ki az utcára, és majd ott lesz a bejárat. Persze, semmi gond, le lépcsőn, kis séta az utcán, és ott van az ügyfélszolgálat.

A hely praktikus és tágas. Külön jó benne, hogy a várót teljesen különválasztották az ügyféltértől. Oda csak az mehet be, akinek a sorszáma megjelenik a kijelzőn. Pluszpont, hogy a váróban még egy gyereksarok is van szőnyeggel és játékokkal.

Itt sem kell sokat várni. Egy tágas és modern térbe lép az ember, ahol legalább 20 ügyfélfogadó pult van, a látványt csak a régi irodákból áttelepített nyamvadt fikuszok törik meg. Külön figyelmes dolog, hogy az ügyfélfogadó pulthoz ülve az embernek nem kell a földre tennie a táskáját, hanem erre egy külön kis magasított polc van erre.

Az ügyintéző itt is hűvös kedvességgel végzi a dolgát. Kiver a hideg veríték, amikor rákérdez, hogy van-e nálam okmánybélyeg. Szégyenlősen mondom, hogy nincs. De itt semmi gond. Azonnal átülhetek egy másik ügyintézőhöz, akinél kártyával is lehet fizetni, és már meg is van az okmánybélyeg, majd újra vissza az elsőhöz, és kb. 20 perc alatt meg is kapom az igazolást.