Jácint
16 °C
33 °C

Hende nem járt rossz helyen

2013.09.20. 15:56 Módosítva: 2013-09-20 16:10:18

Nem mond ellent a biztonsági előírásoknak, ha nem a lehető legmagasabb rendű útvonalon közelíti meg úti célját egy védett személy autója. A Hende Csabát szállító miniszteri autó vezetője tehát minden további nélkül megtehette, hogy az út lerövidítése érdekében alacsonyabb rendű úton haladjon. A honvédelmi miniszter csütörtökön a Nógrád megyei 2122-es úton, a szécsényi rezsicsökkentésről szóló lakossági fórumra igyekezve szenvedett autóbalesetet, miután a megkülönböztető jelzéseit használó miniszteri autóba belefutott a szakaszon engedély nélkül gyakorlatozó raliversenyző, Vincze Márton.

„Két szempontot kell mérlegelni: a gyorsaságot és a biztonságot" – mondta az Indexnek egy névtelenséget kérő közlekedésjogi szakértő. A szakember szerint a gyakorlatban a biztonsági gépkocsivezető megbeszéli a védett személlyel, hogy melyik útvonalat – például egy kanyargós, de rövidebb, vagy egy nyugodtabb, de hosszabb utat – részesítene előnyben.

Védett, védettebb, legvédettebb

A politikusok védettségének több fokozata van. Kiemelten védett személynek a köztársasági elnök, a kormányfő, a házelnök, az Alkotmánybíróság elnöke és a Kúria elnöke minősül. Őket legalább két autóból álló konvoj szállítja, többek között azért is, hogy ha az egyik balesetet szenved – vagy egy támadás során csapdába kerül – a másikkal a védett személy azonnal elhagyhassa a helyszínt. (Az állam- és a kormányfő védelméről a Terrorelhárítási központ gondoskodik, a többiekért a Készenléti Rendőrség felel.)

A bel- és a külügyminiszter, valamint a honvédelmi tárca vezetője konvojt nem kap, viszont biztonsági gépkocsivezetőt igen. Ő valójában fegyveres rendőr, aki a rábízott személy védelméről is gondoskodik.

Integető civil

A szabálytalan, de a ralisok esetében nem ritka gyakorlóvezetéseknél megszokott, hogy a szakaszt „lezárják": ilyenkor néhány civil áll a szakasz két végénél, várakozásra kérve az arra járó autósokat. A versenyzést ismerők szerint ezt tudomásul veszik az autósok, és a hatóságok is szemet hunynak felette.

A tegnapi baleset helyszíne előtt, a 2122-es úton – Hollókő és Zsunypuszta között – szintén volt egy civil személy, ám a miniszteri autó a biztonsági előírások alapján nem is állhatott volna meg a jelzésre. „Itt nyilván csapdára is kell gyanakodnia, persze azon elgondolkodhat, hogy mit akarhatott" – mondta a szakember, felvetve, hogy mi a teendő, ha például egy balesetre akarja felhívni ily módon a figyelmet valaki. „Ha például néhány száz méterrel arrébb egy busz állt volna keresztbe, akkor ezt látva a biztonsági gépkocsivezetőnek meg kellett volna fordulnia, jeleznie a hatóságoknak a balesetet, és elhagynia a helyszínt" – adta meg a teendőket a szakember.

Minden kék fény egyforma

Hende autója megkülönböztető jelzést is használt, ezzel elvileg még egy legálisan tartott verseny esetén is behajthatott volna. Ekkor a rendezvényt meg kellett volna szakítani. A megkülönböztető jelzés használatát azonban indokolni kell, utólag vizsgálható, hogy a használat jogos volt-e, ezt pontos előírás szabályozza.

Eszerint a megkülönböztető jelzés bekapcsolható, „ha a védett személy biztonsága érdekében annak működtetése szükséges, és azt a biztonságáért felelős személy elrendeli, vagy  a felvezető rendőrségi gépjárművet követve közlekedik. A megkülönböztető jelzést a KKB elnöke és az általa kijelölt szervezetek gépjárművein a katasztrófaveszély elhárítása, illetve a katasztrófahelyzet megszüntetése érdekében végzett feladataik ellátása során – a jogszabályi feltételek betartása mellett – lehet működtetni" – áll a rendeletben.

„A használat pillanatában azonban a forgalomban lévők közül senki sem vitathatja, mérlegelheti, hogy mi okból használja az adott jármű a megkülönböztető jelzést, legyen az mentő, rendőr, tűzoltó vagy miniszteri autó" – hívta fel a figyelmet a szakember, megjegyezve, hogy a gyakorlatban az autósok körében nagyobb respektje van a mentő- és tűzoltóautóknak, ám egy rendőrautóval olykor kevésbé előzékenyek, noha ezzel az autósok ugyanolyan szabálytalanságot követnek el, mintha egy mentő haladását nem tennék mielőbb lehetővé.

A ralitesztre figyelmeztető civilnek tehát azonnal jeleznie kellett volna a versenyző felé, hogy szakítsa félbe a gyakorlatot.

Egy másik rendőri forrásunk megjegyezte, hogy a rendőr-, tűzoltó- és mentőautókon kívül használt megkülönböztető jelzéssel szemben neki fenntartásai vannak. Hamis biztonságérzetet ad, és „a közlekedésben sok kárt okoz".

A mostani balesetben azonban nem ez játszotta a főszerepet.

Az MSZP már szólt

Májusban Juhász Ferenc volt honvédelmi miniszter szólalt fel a parlamentben a megkülönböztető jelzések indokolatlan használata kapcsán. „Az utóbbi hónapokban egyre gyakoribb látvány, hogy többen megkülönböztető jelzéssel ellátott luxusautókkal viszik a gyerekeiket iskolába, illetve egyre gyakrabban bukkannak fel ilyen autók a bevásárlóközpontok parkolóiban" – állt az MSZP-s politikus írásos kérdésében.

Juhász kérdésére Pintér Sándor belügyminiszter akkor elmondta: a jogszabály pontosan kitér a használat jogalapjára, és részletesen szabályozza azt is, milyen módon kell dokumentálni a megkülönböztető jelzés használatát. A belügyminiszter hozzátette: a jogalap nélküli használat a közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértését jelenti, ilyen esetben szabálysértési eljárás indítható.