Sámuel, Hajna
12 °C
23 °C

Semmiféle útzár nem volt, egy ember integetett

2013.09.20. 14:55 Módosítva: 2013-09-20 15:04:21
Mindenki be volt kötve Hende Csaba autójában, a miniszter ott ült, ahol ülnie kellett. Az útvonalat a sofőr tervezte meg.

A Honvédelmi Minisztérium (HM) sajtóosztálya hivatalosan is megerősítette az Index korábbi értesüléseit Hende Csaba honvédelmi miniszter balesetének körülményeiről.

Így ütközött Hende az illegális ralissal >>>>

Hendét hazaengedték a kórházból >>>>

Rendőr rokona miatt mindent elnéztek a ralisnak >>>>

Hende ott ült, ahol ülnie kellett

Balesetekor Hende Csaba egy Audi A8-asban ült, egyébként rendszeresen ilyen típusú autó szállítja. A kocsit a készenléti rendőrség biztosítja számára.

A HM közlése szerint úgy tudják, a miniszteri autóban ülők valamennyien használtak biztonsági övet. Hende Csaba a jobb hátsó ülésen ült, vállsérülése pontos körülményeit még vizsgálják. A miniszter az autóban a rendőrségi protokoll szerinti fő helyen ült, ugyanis a védett személy, így jelen esetben a miniszter helye a jobb hátsó ülésen van. A magasabb védettségű személyek esetén a jobb első ülésen ül a személyi védelmet biztosító személy.

A raliautóval karambolozó Audi a HM tájékoztatása szerint a megengedett sebességhatárt nem lépte át, nagyjából 70 km/h sebességgel haladtak. A HM szerint a folyamatos haladás biztosítása érdekében használta Hende autója a megkülönböztető jelzést, de nem haladtak gyorsabban a megengedettnél.

A sofőr döntött az útvonalról

A minisztérium arra a kérdésünkre, miért az alacsonyabb rendű utat választotta a sofőr, és itt van-e bármilyen biztonsági előírás, azt válaszolta, hogy a gépjárművezető általában a leggyorsabb útvonalat választja és nem vonatkozik biztonsági előírás arra, hogy magasabb rendű úton kellene haladnia.

"A célállomást (Szécsény) a gépkocsivezető előzetes tervezése alapján ezen az úton lehetett legjobban megközelíteni" - írta a HM. "A kevésbé forgalmas és rövidebb útvonal nagy valószínűség szerint a gyorsabb is - ezt a gépjárművezető dönti el, de áttérésről nem beszélhetünk, mivel eleve ezt az útvonalat tervezte meg a sofőr" - tették hozzá.

A látási- és útviszonyok a baleset idején megfelelőek voltak.

Nem volt útlezárás

Megkérdeztük azt is, miért nem állt meg az autó a sajtóértesülések szerinti "illegális útlezárás" miatt, illetve, hogy külön szabályok vonatkoznak-e az ilyen megállásokra. A HM tájékoztatása alapján útlezárás esetén ugyanazon szabályok érvényesek a rendőrségi és honvédségi gépjárművekre is, mint a civilekre. A sajtóértesülésekkel szemben azonban a minisztérium nem tud róla, hogy Hende autója bármilyen útlezárással találkozott volna.

Az Index a baleset szereplőitől tájékozódó forrástól is úgy tudja, semmiféle fizikai útlezárással nem találkozott a miniszter autója, mindössze egy ember integetett az út szélén. Munkatársunk a ralis próba biztosítóját később egy gumiműhelyben meg is találta. A gumiszerelő a balesetről készített fotóit 300 ezer forintért kínálta eladásra, majd miután ez nem sikerült, nem is nyilatkozott lapunknak.