A katasztrófavédelmisek kiteregették a heresérvet

2013.09.25. 18:02 Módosítva: 2013.09.25. 18:33

"Gratulálok! Megint hősiesen sikerült fényezni a tűzoltók PR-ját - a semmiért." - írta nyers stílusban a Katasztrófavédelem Facebook-oldalán Hardy Mihály.

A Budapest Airport kommunikációs igazgatója azon akadt ki, hogy a katasztrófavédelmisek kedden közzétették a hírt, hogy egy gép kényszerleszállást hajtott végre Budapesten, a tűzoltók kivonultak, majd mivel nem volt baj, távoztak. Mindez belülről nézve azonban bonyolultabb ügy lehetett, mert Hardy még a heresérves példáktól sem riadt vissza.

XY tűzoltó ezredes heresérve

"Mindössze azt tették, ami dolguk, csak éppen a szájukat nem tudják befogni. Arra soha nem gondolnak, hogy pl. ez az üres önfényezés mennyit árt a légitársaságoknak. Sohasem hallottak nyilván a szakmai titoktartásról, stb. azok a vezetők, akik ezt a kényszeres önfényezést elrendeli. Kíváncsi vagyok mit szólnának, ha mondjuk egy sebészorvos a Facebookon taglalná, hogy XY tűzoltó ezredesnek hogyan operálta meg a prosztatáját vagy a heresérvét. Biztosan nagyon meg lenne sértve, pedig az orvos is csak a munkáját végezte, nem igaz???"

Hardy szavaira kommentáhború tört ki az oldalon, és később a kommunikációs igazgató is szofisztikáltabban fogalmazott: "NEM az OKF dolga, hogy egy légijármű eseményről (sajnálom, a repülőtéren ez a szakzsargon) kommunikáljon. Én nem azt írtam, (tessék utánaolvasni figyelmesen!), hogy bármit is el kell tussolni, titokban kell tartani. Mindennek megvan (meg kéne, hogy legyen) a maga rendje. Egy ilyen eseményről elsősorban a légitársaság, utána a repülőtér kommunikálhat. Ezt illene tiszteletben tartani. Ez egy, az utasok bizalmára épülő iparág, ahol a kedves utas akkor ül fel egy repülőgépre, ha tudja, hogy biztonságban lesz. A légitársaságok, a repülőterek és a hatóságok sok-sok milliárdot áldoznak évente arra, hogy ez valóban így legyen. Éppen az utasok érdeke az, hogy arányosan és hitelesen tájékoztassák őket azok, akik ezt profin meg tudják tenni.

Közérdek volt, vagy ez a kötelességük?

Hardy szerint a kommunikáció nem a tűzoltók feladata: "Mi történt? A tűzoltók kaptak egy riasztást, kivonultak gyorsan, ahogy kell. A gép leszállt simán. (100%-os tisztelet az Alitalia profi pilótáinak érte) Volt dolguk a tűzoltóknak vele? Nem, a gép saját maga beállt az állóhelyre. Elvonultak a tűzoltók? El. Ennyi volt a dolguk és nem több. A felelősség sem az övék innentől. A közérdek pedig az, hogy a történtekről hiteles információ lásson napvilágot. Ez a felelősség pedig a légitársaságé vagy a repülőtéré, nem a tűzoltóké."

Ezzel szemben a Katasztrófavédelem állítja, hogy feladatuk a tájékoztatás. "A katasztrófavédelemnek jogszabályi kötelessége, hogy műveleteiről, beavatkozásairól a lakosságot hitelesen tájékoztassa, ez történt ebben az esetben is. A szervezet hivatalos FB-oldalán az eset hírét közöltük, tekintettel arra, hogy a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság hivatásos tűzoltói vonultak."

Az ügy érdekessége, hogyaz utasok a beszámolók szerint rettegtek a levegőben, Hardy azonban arról nyilatkozott, hogy nem is volt semmi probléma. "A leszállás szabályosan, az ilyen helyzeteknek megfelelő előírások szerint zajlott. A pilóták példás, tankönyvbe illő leszállást produkáltak az Airbus A 320-as típusú géppel”. Hardy szerint az egyhajtóműves leszállás „nem egyszerű, de rutinfeladat”, és az, hogy a gép nem egy közbeeső repülőtéren szállt le, hanem elrepült az eredeti úticéljáig, arra utal, hogy a probléma nem lehetett igazán komoly."