A repülőutasok többsége már imádkozott

2013.09.25. 14:39

Nem igaz, hogy a hétfő este kényszerleszállást végrehajtó gépen utazók nem sokat érzékeltek a hajtóműproblémából – tudtuk meg olvasónktól, aki a gépen utazott. Szerinte az utasok többségének halálfélelme volt, a legtöbben imádkoztak a másfél órás út utolsó félórájában.

A Rómából Pestre tartó gép a hajtómű meghibásodása miatt kért elsőségi leszállási engedélyt a hatóságoktól hétfő este a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a 116 utast szállító repülőgép végül személyi sérülés nélkül le tudott szállni.

A Budapest Airport közleménye szerint „az utasok az egy hajtóműves leszállásból nem sokat érzékelhettek″.

Olvasónk szerint ezzel szemben a problémát a gépen mindenki érzékelte, bár megfelelő tájékoztatást nem kaptak róla. A legtöbb utas keresztett vetett és imádkozott, miután mindenki észlelte a jobb szárny felől jövő baljós hangokat és az ülések közé befurakodva ijedten a szárnyat vizsgáló utaskísérők ideges reakcióját.

Olvasónk így számolt be a történtekről:

A gép hétfő este 10-kor indult Rómából, a Leonardo da Vinciről, az Alitalia menetrendszerű járataként. Az út másfél órás, de egy óra után, félórával a leszállás előtt nagyon fura hangot adott ki a jobb szárny és a jobb hajtómű. Mi elöl ültünk a baloldalon, annyit láttunk, hogy a hang után az összes utaskísérő elkezdett futkározni és az utasok közé befurakodva nézni a hajtóművet.

Elöl-hátul nekiálltak telefonálni, lekapcsoltatták az összes elektronikai eszközt, függőleges helyzetbe rakatták a támláka. Felkapcsolták a fényeket, egy kisbabát odaszíjaztattak a szülőkhöz. Nagyon baljós volt a hang is, meg az is, ahogy idegesen rohangálni kezdtek. Nyilván azt nézték, hogy tűz van-e, de mindenki tudta, mi történik.

Akik néztek kifelé, rögtön tudták, hogy nagy baj van. Ezek után lehetett érezni, hogy máshogy ráz a gép, alacsonyabbra szálltunk, a repülőgép többsége már imádkozott, mindenki be volt tojva. Sokan vetettek keresztet.

Nem igaz, hogy nem lehetett észrevenni semmit, már azt is fentről láttuk, hogy jönnek a tűzoltók, rendőrök, mentők. Óriási tapsot kapott a pilóta, amikor leszálltunk, de a végén mondták csak be, hogy egy „kisebb hajtóműprobléma” történt.

Eddig rettegtem a repüléstől, de most már nem, aki ezt túléli, nem kell semmitől félnie. A végén nagyon jó, megható érzés volt, hogy kijöttek a tűzoltók.

Nem sokat érzékelhettek

Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója korábban azt mondta, hogy „az utasok az egy hajtóműves leszállásból nem sokat érzékelhettek”. Hardy az Index megkeresésére elmondta: a fedélzeten történtek nem tartoznak a Budapest Airport hatáskörébe, így a kitétel csak magára a leszállásra vonatkozott.

Olvasónk azután vette fel velünk a kapcsolatot, hogy a sajtóban a Budapest Airport közleményét olvasta, mivel úgy érezte, hogy a Budapest Airport elkeni a történteket.

Hardy elmondta: „A leszállás szabályosan, az ilyen helyzeteknek megfelelő előírások szerint zajlott. A pilóták példás, tankönyvbe illő leszállást produkáltak az Airbus A 320-as típusú géppel”. Hardy szerint az egyhajtóműves leszállás „nem egyszerű, de rutinfeladat”, és az, hogy a gép nem egy közbeeső repülőtéren szállt le, hanem elrepült az eredeti úticéljáig, arra utal, hogy a probléma nem lehetett igazán komoly.